العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 09-09-2012, 12:06 PM
الصورة الرمزية m6r1282
m6r1282 m6r1282 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر

m6r1282 will become famous soon enough
عاجل ساعدوني في موضوع الحدفة يمين وشمال ...

أنا قربت أحدف أنا كمان

يا جماعة الخير أنا كنت شاري عربية مستعملة نيسان ياباني فهي كانت بتحدف شمال ولما سألت اللي شاري منه قاللي انه ضبط هوا، وعدت الأيام وماكنتش بركب لمدة شهرين يعني كان ركوب بسيط ما حسيتش فيه بالحدفة ...

أول ما بدأت أسافر لمصر بدأت آخد بالي منها ، فا روحت عند ضبط زوايا يدوي مشهور في شبين الكوم قاللي الزوايا كان فيها سنة واتظبطت، بس ماكنتش راضي برده عن الوضع، روحت عند واحد تاني كمبيوتر برده في شبين الكوم ، وقال إن الزوايا تمام
(وبرده فيه حدفه) ...

روحت التوكيل قال نفس الكلام وقال في الغالب المشكلة كاوتش، وكانت الكاوتشات اللي شاري بيها العربية شبه جديده فاستخسرت أغيرهم وقولت أمشي بيها كده وكل فتره كنت أروح التوكيل أظبط زوايا حتى مره ربطوا جامد على الدريكسيون عشان مايروحش مع الحدفه ... ضبط الزوايا في التوكيل كان 3 مرات وغالي وعلى مكنة حديثة على حد قولهم

الشاهد إني لما بأيت أغير أوضاع الكاوتش بتتغير الحدفة ناحية اليمين أو بتخف سواء بعكس الأمامي أو بتبديل اللي ورا مع اللي قدام

- اليومين دول ملاحظ رجه بسيطه في الدريكسيون بداية من سرعة 40
- الحدفة بتاخد الدريكسيون ناحيتها سواء يمين أو شمال (طبعا مع تغيير الكاوتشات) يعني وأنا ماشي لو سيبت الدريكسيون العربية والدريكسيون بيروحوا ناحية الحدفه ...
- الطريق عندي صراحه مش كويس وكنت كلت حوالي 2 أو 3 مرات مطبات من اللي هي عاليه بس على سرعات لا تتعدى الـ 40 كيلومتر
- كل اللي روحتلهم كانوا يقولو المشكلة في الغالب جدا كاوتش، وأنا مش على استعداد أجازف بمبلغ والحالة على الأد يعني ؟؟؟؟

فما قولكم دام فضلكم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ كاوتش ولا ترصيص ولا زرجينه ولا إيه ؟؟؟
قديم 09-09-2012, 12:26 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ساعدوني في موضوع الحدفة يمين وشمال ...

لو حضرتك متاكد انة من الكاوتش يبقى لازم تغيرة
بس كنت عاوزك تتاكد من بتاع الزوايا ان ارتفاع العربية مساوى لبعضة اليمين اد الشمال

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 09-09-2012, 12:45 PM
الصورة الرمزية m6r1282

أنا عن نفسي مش متأكد من حاجة وبجد قربت أكلم نفسي لأني مره غفوت غفوه بسيطه وأنا سايق كنت هانزل من فوق كبري ...

هو المفروض إن الزوايا أصلا بيشوف ده في الكشف
ثانيا اللي باللك فيه ده يكون صحيح لو الحدف على ناحية واحده ، لكن مع تغير الكاوتش اللحن بيتغير ههههههه
قديم 09-09-2012, 12:49 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

خلاص يبقى نغير الكاوتش والله المستعان

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 09-09-2012, 01:02 PM
الصورة الرمزية m6r1282

عاجل رد: ساعدوني في موضوع الحدفة يمين وشمال ...

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

خلاص يبقى نغير الكاوتش والله المستعان
بشكرك جدا على المتابعة والرد السريع
وخير إن شاء الله ...
بس بسأل لو الموضوع ده في العربية وعايز أبيع العربية على كده مثلا هي توبها في السوق 60000 مثلا وأنا مش عايز أخدع اللي ببيع له فأنزل كام مثلا عشان مايكونش حد فينا مظلوم ؟؟؟