العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA

قديم 25-01-2011, 11:38 PM
cars admire
Guest

افتراضي رد: ياعني إيه (إيه بي إس) بيسحف؟!!؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_eslam_66 مشاهدة المشاركة

معلش يا جماعة انا كان ليا إستفسار لو سمحتم؟
أنا قبل ما أستفسر أحب أوضح انواع العربيات الي كان ليا معاها تجربة:
شاهين, فليشيا, ماتريكس 2004 أوتو كاملة خليجي 1.8, نيسان صني إيه إكس 2010 مصري كاملة أوتو مع إيه بي إس, شيفروليه آفيو 2006 أوتو كاملة خليجي, هوندا سيفيك 2006 أوتو كاملة 1.8 خليجي, وأخيرا التيوتا كرولا 2002 أوتو خليجي بيزك أوبشن 1.8.
طيب من وسط العربيات دي كلها الي كان فيها إيه بي إس هما الـ الماتريكس والصني والآفيو والسيفيك والكرولا.
الي إعرفة عن الإيه بي إس إنه منظم بيركب على ماستر الفرامل علشان يعمل تقطيع في دوسة الفرامل علشان لو عايز توجه العربية وإنتا دايس فرامل الكاوتش مايسحفش وتعرف تتحكم في العربية أثناء ضغط الفرامل.
وبتحس بيه من دوسة الفرامل القاسية شوية في دواسة الفرامل كإني فيه نبضات سريعة تحت رجلك ويختلف مدى الإحساس بيه من عربية للتانية.
دلوقتي أنا تعرضت مع موقف مع الكرولا غريب شويتين هحكيلكم عليه:
أنا كنت ماشي في حارتي كنت ماشي تقريا على سرعة من 50 إلى 60 جوا البلد عادي ياعني المهم واحد كسر عليا من الشمال دوست فرامل جامدة ماحودتش الدركسيون خالص لقيت العربية سحفت في خط مستقيم فترة كبيرة وماحستش بالنبضات دي خالص الحمد لله ربنا ستر وجت بسيطة خربوش صغير لأني كنت مفرمل قبل ما يخبطني بس أنا الي مستغربله إزاي العربية بتسحف والمسافة الكبيرة دي حوالي من 5إلى 6 متر تقريبا؟
نفس ضغطة الفرامل دي مع السيفيك كانت كافية تماما إنها توقفني قبل الخبطة وكنت بلاقي دواسة الفرامل فعلا بتنبض زي ضربات القلب كدة.
هل كدة انا عندي مشكلة في الفرامل بتاعت الكرولا؟
ياريت يا جماعة الخير حد يقولي أنا الي فاهم غلط ودا الطبيعي ولا فعلا عندي مشكلة مع الفرامل أروح أظبطها.
change the whole your brake oil fluid
completely
!!!!!!!!!!
immediately

use

قديم 25-01-2011, 11:42 PM
cars admire
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Limoway مشاهدة المشاركة

لازم تعمل تجربة علشان تعرف إيه مية العربيه

إجري في شارع فاضي وفرمل فجأه وشوف الإيه بي إس إشتغل ولا لأ

يمكن النظام بايظ.

وبعدين إنزل شوف علي الأسفلت العجل زحف ولا لأ

المفروض تلاقي علامات زحف قصيرة المسافة ومتقطعة (ده لو النظام سليم)
قديم 26-01-2011, 12:53 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cars admire مشاهدة المشاركة

change the whole your brake oil fluid
completely
!!!!!!!!!!
immediately

use

متشكر جدا على الرد.
طيب ياعني فعلا المشكلة مشكلة زيت فرامل أوك أغيره ياريت بس تيجي على قد كدة.
هشوف النوع ده بيتباع هنا ولا لأ ولو لاقيت والله حاجة اغلى منه كمان والله لأشتريها بس تتحل المشكلة لأني خلاص نفسي شالت من العربية وأنا أصلا من النوع المنفسن.
يوم الخميس إنشاء الله علشان بنبقى نص يوم اغير الزيت وأرجع أرد عليكم وبالمرة أشيك إذا كان فيه حاجة تاني في الفرامل ربنا يستر علينا من هنا لحد يوم الخميس.
لو حد من الأعضاء الكرام عنده إقتراح أو حل يقولي والنبي عليه عسى ان يكون في رده الشفاء.

قديم 26-01-2011, 01:08 AM
cars admire
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_eslam_66 مشاهدة المشاركة

متشكر جدا على الرد.
طيب ياعني فعلا المشكلة مشكلة زيت فرامل أوك أغيره ياريت بس تيجي على قد كدة.
هشوف النوع ده بيتباع هنا ولا لأ ولو لاقيت والله حاجة اغلى منه كمان والله لأشتريها بس تتحل المشكلة لأني خلاص نفسي شالت من العربية وأنا أصلا من النوع المنفسن.
يوم الخميس إنشاء الله علشان بنبقى نص يوم اغير الزيت وأرجع أرد عليكم وبالمرة أشيك إذا كان فيه حاجة تاني في الفرامل ربنا يستر علينا من هنا لحد يوم الخميس.
لو حد من الأعضاء الكرام عنده إقتراح أو حل يقولي والنبي عليه عسى ان يكون في رده الشفاء.
مشكلة زيت فرامل
قديم 26-01-2011, 02:31 AM
الصورة الرمزية mainz
mainz mainz غير متواجد حالياً
من انا؟: عاطف عبده
هواياتي: chess

mainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond repute

حضرتك ياباشا نظام منع الانغلاق اي بي اس ليه لمبه على الطابلوه حمرا .
لو اللمبه دى شغاله باستمرار يبقى نظام مانع الانغلاق فيه عيب ولازم يتكشف عليه ويتصلح .
ثانيا ممكن يكون فيه عيب النظام بس مش مبين اللمبه الحمرا على التابلوه وبالتالى هيكون اما سينسور او الحلقان بتاع كل فرده مكابح لازم يتكشف عليها ويغيرها لو احتاجت للتغير والحلقان دى ليها اشكال مختلف حسب كل عربيه . وادى صوره لشكل الحلقان )التروس)

التعديل الأخير تم بواسطة mainz ; 26-01-2011 الساعة 02:37 AM

الكلمات الدليلية
aps, تيوتا كرولا, فرامل, إيه بي إس, حادث سيارة