العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 05-12-2010, 07:01 PM
الصورة الرمزية samehsaeed
samehsaeed samehsaeed غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد فقير إلى الله
التخصص العملى: مبرمج دوت نت
هواياتي: القرآة والتعلم

samehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of light
Post رد: سؤال بخصوص فنون القيادة علي العربية الالنترا 2011 ( اتمني الاجابة سريعاً )

بص ياباشا ركز معايا والموضوع هيبقى بسيط بإذن الله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة xmoonx مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لو سمحتم عاوز اسأل علي اسئلة فنية في القيادة
مش المفروض ان العربية دي هيدروماتيك بتتطلع علي الاول من الدبرياج فقط ؟ بس لما بطلع من الدبرياج مبتخدش السرعة الكافية للطلعة .. وانا عاوزها تتطلع بسرعة جدا ... دا اول سؤال
المقصود بالهيدروماتيك اوتوماتيك وطبعا أنت بتتكلم على عربية مانيوال زي ما هو واضح وضوح الشمس بس واضح إنك خانك التعبير بس (وتقصد تقول إن حقنها انجكشن) المهم أنت أكيد تقصد إن العربية لما بترفع رجلك من على الدبرياج العربية بتتحرك حتى لو مش حاطط رجلك على البنزين بس طبعا لازم تكون العربية على الغيار الأول ، وده كلام سليم والوضع ده اسمه وضع السلانسيه اللي بتبقى فيه العربية ماشية واحدة واحدة كده بتتمختر أو زي ما بيقول الأعشى
تمشي الهوينى كما يمشي الوجي الوحل

وده طبعا بيتم نتيجة حاجة بسيطة جدا ممكن أشرحها على السريع وهي إنك لما بتبقى حاطط رجلك على الدبرياج بتبقى فاصل تروس الفتيس اللي بتنقل الحركة للعجل عن تروس الموتور اللي هو داير وشغال طول الوقت طالما أنت مدور العربية مش مبطلها
طيب ايه اللي بيحصل لما بترفع رجلك واحدة واحدة كده؟
التروس بتاعة الفتيس بتعشق مع تروس الموتور اللي هي دايرة زي ما اتفقنا وتبدأ تدور وبالتالي تنقل الحركة للعجل وتبدأ العربية تتحرك بس ده لازم يتم بالراحة قوي يعني ترفع رجلك عن الدبرياج واحدة واحدة كده وهتلاقي العربية بدأت تتحرك

(الكلام ده في العربيات الجديدة بس اللي الحقن بتاعها انجكشن، العربيات القديمة لازم لازم تدوس على البنزين وانت بترفع رجلك من على الدبرياج عشان العربية تتحرك وغير كده العربية هتفصل)
طبعا مفيش اختلاف إن أي عربية هترفع رجلك فيها من على الدبرياج مرة واحدة وأنت على أي غيار حتى لو الأول هتفصل منك يارب يكون التوضيح ده وصلك المعلومة.
بخصوص سؤالك بقى فالعربية مش هتطلع طلعة سريعة جدا إلا لما تدوس بنزين زي العربيات القديمة طب السبب ايه ؟
السبب إنك لما العربية بتتحرك على السلانسية بيبقى عداد الـ rpm على 1.5 أو 2 بالكتير ويمكن أقل
طيب عداد الـ RPM ده بتاع ايه ؟

ده اللي بيقيس عدد لفات الموتور
جميل طيب والموتور مسئول عن ايه؟
مسئول عن توليد الحركة اللي بتتنقل زي ما اتفقنا قبل كده عن طريق الفتيس للعجل طيب لو عدد لفات الموتور قليلة يبقى أكيد عدد لفات العجل قليلة وبالتالي العربية بتتحرك بالراحة،
طيب أزاي أرفع عدد لفات الموتور؟
ببساطة شديدة أدوس على دواسة البنزين وأكيد اللي بقوله ده الناس كلها عارفاه بس انا بحاول أبسط الموضوع عشان يبقى واضح للكل، يبقى كده العربية مش هتطلع الطلعة السريعة اللي أنت عايزها ديه إلا لما تتعامل معاها عادي جدا زي العربيات القديمة وتدوس على البنزين عشان ترفع عدد لفات الموتور وبالتالي الحركة بتاعته اللي هينقلها للعجل هتبقى كبيرة والعجل هيتحرك بسرعة طبعا لأن العلاقة بينهم علاقة طردية وبكده العربية تطلع بسرعة زي ما أنت عايز، باختصار شديد يعني ومن الآخر لازم تدوس بنزين عشان العربية تطلع بسرعة

لو انا استخدمت طريقة الموازنة بين كافة البنزين والدبرياح مثل نظام العربيات القديمة ؟ دا غلط وهيخلي العربية تفصل وتهنج مني وغلط علي الموتور ؟ ... دا تاني سؤال
لأ خالص مش هيحصل كده ومش غلط على الموتور ما تقلقش وأظن السؤال اللي فات وضح كده.

لو انا علي مطلع كوبري او مطلع جراج .. وواقف تماماً وعاوز اطلع بالعربية .. الدبرياج مش كفاية عشان اطلع الطلعة دي .. اتصرف ازي ؟
وشكراً لكم واتمني الاجابة سريعاً

عندك حل من اتنين
الحل الأول: تنتش العربية
يا أما تفضل مخلي رجلك على الفرامل والدبرياج وبعدين لما تيجي تتحرك ترفع رجلك من على الفرامل وتدوس بنزين وتوازن الدوسة بتاعة البنزين برفعه من الدبرياج عشان العربية تتحرك بس لازم ده يبقى بسرعة شوية عشان العربية ما تبطلش منك ، يعني بالبلدي كده تنتش العربية.
الحل التاني: فرامل اليد
وده بيقى عبارة إنك بترفع فرامل اليد عشان العربية ما ترجعش لورا منك ولما تبدأ تتحرك بتبدا تدوس بنزين وتنزل فرامل اليد واحدة واحدة لحد ما العربية تاخد حركتها تقوم منزل فرامل اليد خالص.
وشوف أنت الحل اللي يريحك وأستخدمه ويارب تكون إجابتي كافية ومفيدة ليك وأهلا بيك في مصر موتورز

اللهم إنك عفو كريم تحب العفو فاعف عنّا

التعديل الأخير تم بواسطة samehsaeed ; 05-12-2010 الساعة 07:56 PM
قديم 05-12-2010, 07:38 PM
bekeat bekeat غير متواجد حالياً

bekeat is a splendid one to beholdbekeat is a splendid one to beholdbekeat is a splendid one to beholdbekeat is a splendid one to beholdbekeat is a splendid one to beholdbekeat is a splendid one to behold
افتراضي رد: سؤال بخصوص فنون القيادة علي العربية الالنترا 2011 ( اتمني الاجابة سريعاً )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

هو ايه نوع العربية اساسا وهو ايه اللي هيدروماتيك وفيها دبرياج
برجاء توضيح السؤال
قديم 05-12-2010, 08:49 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال بخصوص فنون القيادة علي العربية الالنترا 2011 ( اتمني الاجابة سريعاً )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samehsaeed مشاهدة المشاركة

بص ياباشا ركز معايا والموضوع هيبقى بسيط بإذن الله

الله ينور يا باشا .. مفيش بعد كلامك كلام يتقال ..

بس انا عاوز اوضح نقطة بس ..

طريقة الموازنة بين البنزين الدبرياج بتبقا لازمه مع العربيات اللى مكنتها خفيفة (محتاجة عمره) او اللى عزمها ضعيف ..

وطبعا هى ليها تأثير سلبى على المدى الطويل على اسطوانة الدبرياج لانها بيتؤدى الى زيادة احتكاكها ..

انت دلوقتى بتعمل الصح .. انك ترفع الاول الدبرياج واول ما العربية تبدا تتحرك تزود بنزين وفى نفس اللحظة تسيب دبرياج ..

لكن لو طالع مطلع او مطب , بيكون فى تقل على العربية وبيحتاج عزم اعلى .. علشان كده لازم تدوس بنزين قبل ما ترفع دبرياج والا العربية هتبطل منك ..

انا حبيت اقولك كده لان فى ناس كتير بتستعمل طريقة الموازنة وبتبقى رجله تقيلة على البنزين ويفضل دايس نص الدبرياج لغاية ما العربية تطلع .. وبعد كده يستغرب ان اسطوانة الدبرياج مش بتعيش معاه ...

نورت منتداك يا جميل ..

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 06-12-2010, 02:22 AM
xmoonx xmoonx غير متواجد حالياً

xmoonx is on a distinguished road

والله العظيم ردود ولا احلي من كدا والف مليووووووووووون شكر للاستاذ samehsaeed
وللاستاذ سامح طبعاً

واسف علي موضوع الهيدروماتيك .. انا اختلط عليا الامر واتلغبطت

والف شكر ليكم كلكم واتشرفت بتواجدي معكم في المنتدي والف شكر مرة اخري للاستاذ samehsaeed
قديم 06-12-2010, 05:11 AM
الصورة الرمزية samehsaeed
samehsaeed samehsaeed غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد فقير إلى الله
التخصص العملى: مبرمج دوت نت
هواياتي: القرآة والتعلم

samehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of light

والله العظيم ردود ولا احلي من كدا والف مليووووووووووون شكر للاستاذ samehsaeed
وللاستاذ سامح طبعاً

واسف علي موضوع الهيدروماتيك .. انا اختلط عليا الامر واتلغبطت

والف شكر ليكم كلكم واتشرفت بتواجدي معكم في المنتدي والف شكر مرة اخري للاستاذ samehsaeed
ياسيدي على ايه بس أخجلتم تواضعنا وياباشا أنت تأمر وده أقل واجب نقدمه ليك بمناسبة انضمامك لأسرتنا أسرة Masr Motors ويارب تبقى عضو دائم وفعال فيها بإذن الله

اللهم إنك عفو كريم تحب العفو فاعف عنّا