العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 11-06-2011, 04:05 AM
ikshanh ikshanh غير متواجد حالياً

ikshanh is on a distinguished road
افتراضي فيرنا فيرنا دار دار زنجة زنجة - الى الامام

اخوانى اعزائى خبراء المنتدى واصحاب الخبرة فى سيارة هيونداى فيرنا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اطلب مساعدتكم

لقد انضممت حديثا لملاك سيارة فيرنا واريد ان افهم بعض التساؤلات

اولا الصيانة

مشاكل السيارة
صوت عالى فى الموتور
السحب ضعيف
السيارة عاملة 56 الف كيلوا

اتمنى لو تدلونى عن سعر صيانة ال 50 الف فى التوكيل وبيعملوا فيها ايية وافضل اروح التوكيل ولا اروح لورشة كويسة وفين انا من قاطنى مدينة نصر

ثانيا الكماليات

سيارتى تكييف وسنتر فقط

وجدت مواضيع كثيرة عن تعديل السيارة ولكن ارجو حد يدلنى على تليفون او عنوان ورشة او محل يبيعلى العداد اللى فيية ار بي ام لانى مهم جدا بالنسبالى

كمان توضيح كيفية تركيب زجاج كهرباء للبابن الاماميين فقط بكام ومنين وياريت تليفون او عنوان واسعار

ثالثا الصاج والدهان الخارجى

السيارة بها عضعضة خفيفة فى الباب الشمال بسبب حكة صغيرة مش جايبة الدهان وبعض الخرابيش نتيجة العيال الزبالة بس دى طايلة المعجون

السؤال هل ممكن ارش حزام ولا افضل احافظ على الفبريقة والمع واعملها بقلم دوكو لو فى طريقة تزيل الخرابيش دى ياريت الافادة

رابعا النظافة

عاوز اغسل السيارة غسيل كامل بالموتور وداخلى

الفرش عادى من غير كسوة الفبريقة هل الغسيل بالصابون والمياة يضرة ويضر الارضية الموكيت ولو مينفعش انظفة ازاى

خامسا الارضيات والكسوة او الفرش

عاوز اركب ارضية جلد تتكلف كام واحسن نوع ايية

اسعار الكسوة الجلد واحسن محل فى دمشق بيبعها ولو هعمل كسوة جلد تتكلف كام للفيرنا

سادسا الجنوط

انا ركبت من يومين كاوتش طويو يابانى ب 320 الفردة هل السعر كويس والكاوتش دة نوعة كويس وكان اختيارى صح بالمقارنة بال جي تى الاندونيسى والديتسون الكورى والجود يير التركى

السؤال عاوز اركب جنوط بس المشكلة مش معاية وبردو احنا راكبين فيرنا مش بي ام ايية افضل حاجة وبسعر كويس وسامع ان الاسعار شادة اليومين دول هل استنى شوية ولا خير البر عاجلة

اتمنى الاقى تجاوب مع اسئلتى لتعم الفئدة للجميع وجزاكم الله خير

اخيكم ابراهيم

قديم 11-06-2011, 05:11 AM
Egy News Egy News غير متواجد حالياً

Egy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant future
افتراضي رد: فيرنا فيرنا دار دار زنجة زنجة - الى الامام

عنوان الموضوع ملوش علاقه بالموضوع نفسه

تابع اخبار مصر و العالم لحظه بلحظه
www.egynews.info
قديم 11-06-2011, 07:39 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

اولا الصيانة

مشاكل السيارة
صوت عالى فى الموتور
السحب ضعيف
السيارة عاملة 56 الف كيلوا

اتمنى لو تدلونى عن سعر صيانة ال 50 الف فى التوكيل وبيعملوا فيها ايية وافضل اروح التوكيل ولا اروح لورشة كويسة وفين انا من قاطنى مدينة نصر
الصوت العالى مشكلة تقديرية ونسبيه لكن عامة العربيه صوتها عالى علشان نحدد ازا كان اكتر من الطبيعى او يتعرف سبب الصوت الزائد لازم تشكف عليها
والسحب الضعيف ان شاء الله هيتحسن بعد الصيانة بتاعة الستين لما تغير بوجيهات وفلاتر وانصحك تنظف التنك وتغير طقم السيور وطقم دبرياج وطبعاً هتسقط كل الزيوت والسؤال وتتملاها تانى مع باقى السيرفيس للعفشه والكهرباء وده تعملة فى اى مكان المهم يكون صح والافضل يكون فى التوكيل او مركز خدمة معتمد طالماً العربيه فى الضمان وانت باقى على الضمان لكن هى مش سرفيس صعب ويتعمل فى اى مكان لو كان مكان محترم وعندنا فى المنتدى عروض من اماكن كتير كويسة ممكن تعرف تفاصيلهم من ساحة العروض

ثانيا الكماليات

سيارتى تكييف وسنتر فقط

وجدت مواضيع كثيرة عن تعديل السيارة ولكن ارجو حد يدلنى على تليفون او عنوان ورشة او محل يبيعلى العداد اللى فيية ار بي ام لانى مهم جدا بالنسبالى

كمان توضيح كيفية تركيب زجاج كهرباء للبابن الاماميين فقط بكام ومنين وياريت تليفون او عنوان واسعار
بخصوص الكماليات ممكن حضرتك تاخد اراء الخبراء فى اقسام التعديلات وقسم سبير كار وتسال عن التفاصيل والاسعار بخصوصو الكماليات عموما وفرش السيارات

ثالثا الصاج والدهان الخارجى

السيارة بها عضعضة خفيفة فى الباب الشمال بسبب حكة صغيرة مش جايبة الدهان وبعض الخرابيش نتيجة العيال الزبالة بس دى طايلة المعجون

السؤال هل ممكن ارش حزام ولا افضل احافظ على الفبريقة والمع واعملها بقلم دوكو لو فى طريقة تزيل الخرابيش دى ياريت الافادة
الاجابة حاول تحافظ على بوية الفابريكا اطول مدة لكن لو مدايقاك الخرابيش وبتحب كل فترة تشوف العربيه كانها زيرو على الاقل خارجيا اصبر كل سنة ورشها حزام نظافة مع تلميع القوائم والسقف وباقى العربيه فقط
وعندنا من مقدمى العروض مراكز اصلاح وسمكرة تقدر حضرتك تستفسر منهم برضو على اى تفاصيل مباشرة

رابعا النظافة

عاوز اغسل السيارة غسيل كامل بالموتور وداخلى

الفرش عادى من غير كسوة الفبريقة هل الغسيل بالصابون والمياة يضرة ويضر الارضية الموكيت ولو مينفعش انظفة ازاى
والله فيها كلام كتير
يعنى لو انت ساكن فى مكان فيه تراب كتير والعربيه مبتكملش يوم واتنين وتترب هتبقى مشكلة فى العربيات اللى تقفيلها مش محكم اوى وهتضطر تغسلها كتير وطبعاً المنظفات العادية من صابون وخلافة بتاثر على العربيه واجزاء كتير منها مع الوقت واسائه الاستخدام والاافراط فى المية

فحاول تهتم بغسيل الحوض بالمنظفات المخصصة للمحركات على فترات مع استخدام الهواء المضغوط اضمن واسلم حاجة دائما

خامسا الارضيات والكسوة او الفرش

عاوز اركب ارضية جلد تتكلف كام واحسن نوع ايية

اسعار الكسوة الجلد واحسن محل فى دمشق بيبعها ولو هعمل كسوة جلد تتكلف كام للفيرنا
زى ما وضحت قبل كده ممكن تسأل ممثلى شركة سبير كار مباشره فى المنتدى وعامة الفرش اسعاره متفاوتة جداً ممكن تعمل فرش العربيه كله بميات وممكن بالافات حسب الخامات والمكان
فمقدرش افتى فى سعر محدد

سادسا الجنوط

انا ركبت من يومين كاوتش طويو يابانى ب 320 الفردة هل السعر كويس والكاوتش دة نوعة كويس وكان اختيارى صح بالمقارنة بال جي تى الاندونيسى والديتسون الكورى والجود يير التركى

السؤال عاوز اركب جنوط بس المشكلة مش معاية وبردو احنا راكبين فيرنا مش بي ام ايية افضل حاجة وبسعر كويس وسامع ان الاسعار شادة اليومين دول هل استنى شوية ولا خير البر عاجلة
انا مش متابع اسعار الجنوط اوى بس اعتقد لسه الاسعار فى متوسط ال 1000 - 1200 للجنوط الاندونيسى مقاس 14 وده المناسب للفيرنا

وفيه طبعا ارخص واقل

اتمنى الاقى تجاوب مع اسئلتى لتعم الفئدة للجميع وجزاكم الله خير

اخيكم ابراهيم
اتمنى تكون اجاباتى مفيدة لحضرتك واهلاً بيك فى مصر موتورز

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 12-06-2011, 02:49 PM
SuccessCre8or SuccessCre8or غير متواجد حالياً

SuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to all

متابع موضوع الكماليات ..عشان نفس مشكلتك

اللي ميعرفش يقول هجص !

قديم 14-06-2011, 12:43 AM
ikshanh ikshanh غير متواجد حالياً

ikshanh is on a distinguished road

اخوانى الكرام للاسف عدت من التوكيل بعد اجراء صيانة ال 60000 واحمل معى هم وحزن شديد لقد ابلغونى بضرورة اجراء عمرة تحديدا تغيير طقم شنابر لخروج بخار الزيت بكثافة من خرطوم فايص الزيت وهو دة اللى كان مأثر على السحب الله يسامحة اخويا اللى ركب العربية سنة ونصف واهمل فى الزيت والمياة وسبب المشكلة
دلوقتى التوكيل قالى بداية الكلام 3500 جنية طقم شنابر ونشوف لو فى حاجة تانية محتاجة انا مستغلى المبلغ جدا خصوصا انى سألت على طقم الشنابر ب 500 جنية الاصلى واكيد الجوانات لن تتعدى 300 جنية لذلك بماذا تنصحونى زمل نصحنى بالاصلاح خارج التوكيل حيث ان التكلفة لن تتعدى 1500 جنية انصحونى ارجوكم للاهمية خاصة انى خرجت من الضمان ومستعجل على الاصلاح