العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فولكس > بولو POLO

قديم 14-09-2010, 08:45 PM
sofy2015 sofy2015 غير متواجد حالياً

sofy2015 is on a distinguished road
طلب استفسار بوبو 2001 1000 سى سى تغيير الفتيس

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
انا عندى بولو 2001 1000 سى سى مانيوال هل ممكن اغير الفتيس المانيوال بفتيس اوتوماتيك من غير مغير الموتور طب لو ينفع بكام و فيين ??
و شكرا مقدما .
قديم 14-09-2010, 09:02 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار بوبو 2001 1000 سى سى تغيير الفتيس

انصحك بلاش لانك كده تبقى هتلعب فى حاجات كتير وهتتكلف كتييييير وهتغير حاجات كتير ...

اولا لازم تجيب فتيس اتوماتيك نفس الموديل بالقربة وريداتير جديد للاتوماتيك وتابلوه وجهاز الفتيس نفسه وهتلعب فى الكهرباء لان فتيس البولو فيه كنترول كهربا وممكن تغير الكمبيوتر والضفيرة وطقم البدالات وحاجات تانية كتير ....

فنصيحة اخويه انسا الموضوع خالص لان ممكن بعد ماتعمل كل ده يطلع معاك مشاكل كتير ...

لكن ممكن تغير موتور بالفتيس بتاعه بكل حاجته بس تحاول تعملها فى التوكيل وهتتكلف كتيييييييير وهتقلل سعر العربية ...

فمن رايى انك لو محتاج الاتوماتيك ضرورى انك تبدل العربية بواحدة اتوماتيك ...

وبعدين عامه المانيوال افضل واريح تماما من الاتوماتيك واعطاله اقل وعملى ....
قديم 14-09-2010, 09:08 PM

بس انا بسمع عن الناس الى بتسقط الموتوور ده ايه نظامهم من حيث التكلفه و كل التفاصييل ؟؟
انا 1000 سى سى مطلع عينى ولو كمان التكيف شغااال مأولكش فياريت تقولى الموضوع ايه و شكرا لاهتمامك
قديم 14-09-2010, 10:21 PM

فيينكم يا شباب
قديم 14-09-2010, 10:40 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

شوفلك موتور استيراد 1400 سى سى بس يكون مانيوال زى ما انت وده مفهوش مشكلة فى تغييره ومش هيكلفك غير تمن الموتور و اجرة الميكانيكى وحاجات تانية بسيطة بس يستحسن يكون بالفتيس علشان يكون شيل وحط وميكونش فيه لعب كتير ...

وممكن تجيب الموتور من عندنا فى بورسعيد لو ناوى قوللى وانا ادلك على واحد كويس بتاع المانى وتجيبه مع ضمان تجربه شهر ...

شوف وقوللى .... وتحت امرك ...