العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 26-06-2012, 02:08 PM
الشرقاو الشرقاو غير متواجد حالياً

الشرقاو is on a distinguished road
افتراضي رد: تقييم النترا 2012 من واقع تجربتك لها بعد دخولنا علي أزيد من ست شهور علي نزولها الأسواق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اريد اشتري النترا 2012 كسر الزيرو هاي لاين فتحة سقف
ارجو منكم الافادة حول الاسعار
وجزاكم الله خيراً
قديم 29-07-2012, 03:36 PM
muraamuraa muraamuraa غير متواجد حالياً

muraamuraa is on a distinguished road
افتراضي رد: تقييم النترا 2012 من واقع تجربتك لها بعد دخولنا علي أزيد من ست شهور علي نزولها الأسواق

لوسمحتم الافادة انا اريد اشترى هذه السيارة
قديم 13-10-2012, 08:53 AM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esam_ayad مشاهدة المشاركة

حبيت أنا كمان اكتب تقييمي البسيط عن السياره الرائعه فعلا النترا2012 من خلال قيادتي لسيارة زميلي منذ ساعات بسيطه لمسافه أكثر من 60 كيلو رايح جاي__ بس انا في الكويت مش في مصر يعني العربيه خليجي __ وبسم الله ماشاء الله ولا أروع من كده وتستاهل فعلا فلوسها وماسمعتش أي تزييق ولا طقطقه فيها خالص وأخدت فيها أكترمن حفره بسيطه وصغيره كده علي الماشي والسياره ماشيه ولا كأن في حاجه ومشيت علي سرعة 100 كيلو علي عين القط__ وكان تقريبا خمس صفوف جنب بعضها يعني قويه__ وماحستش بيه أوي زي اللي بحس بيه في عربيتي __ نيسان ماكسيما _وفي جنب شقتي مطب رخم عربيتي بتحك فيه لما أكون واخد مطب علي سرعة عشرين العربيه أخدته بكل راحه يعني يا جماعه العفشه بتاعتها حلوه وكويسه ومش زي مابعض الأعضاء قالو ان عفشتها ناشفه ومش طريه.
أنا لاحظت ان الناس اللي بتشتكي كلها معاها جنط 15 أو ما فيش ABS.و الا ايه يا جماعة؟ فيه حد عنده جنط 16 و ABS و عنده مشكلة في الثبات أو الملفات؟
قديم 04-03-2013, 10:11 PM
esam_ayad esam_ayad غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري عايش بعيد عن مصر
التخصص العملى: معلم لغه انجليزيه

esam_ayad is just really niceesam_ayad is just really niceesam_ayad is just really niceesam_ayad is just really niceesam_ayad is just really nice

أنا عارف يا جماعه ان الموضوع بقي قديم!!!!
بس ايه رأيكم كل واحد يكتب تقييمه الجديد عن عربيته بعد مرور أكتر من سنه؟؟؟؟

<< بحبك يا مصر.متغرب عنك أيوه, لكن دايما في قلبي >>
قديم 06-03-2013, 01:52 PM
mknassan mknassan غير متواجد حالياً

mknassan is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedelbannan مشاهدة المشاركة

احب اشكر المنتدى و كل اعضائه على المساعده الكبيره فى اختيارى الى انا باعتبره موفق للهيونداى. ده اول مشاركه ليا فاعزرونى لو افكارى مش مرتبه.

انا اشتريت العربيه شهر 3 الى فات من اوتو سمير ريان "خليجى" ب 133 الف الكماليات الأساسيه (اوتوماتيك 6 نقلات + ستيبترونيك + 4 زجاج كهرباء + 1 زجاج اوتوماتيك للسائق - كاست (CD MP3+ AUX+ USB) الكماليات الأضافيه (كاست بلو توث - جنوط 16 - فتحه سقف - طاره و مقبض فتيس جلد + اضافات نيكل فى الشبكه الأماميه و مقبض الفتيس + غطاء للحت الى تحت التكييف ده ملقتهاش فى الوكيل)

دفعت 1100 جنيه تأمين 3 سنين ضد عيوب الصناعه من عند شركه AAA

سافرت بالعربيه اول مجبتها شرم الشيخ و رجعت من ساعتها باسوقها فى القاهره

و كانت ديه ملاحظاتى الايجابيه الأول

* العربيه واسعه جدا و عريضه انا 180 سم و 110 كج و من النوع الى بحب ارجع الكرسى, الى كان قاعد فى الكنبه الخلفه واحد صحبى و كان مستريح و هو حوالى 170 سم .
* الشنطه الخلفيه واسعه و مسطحه و ديه ميزه لما تحب تحط امتر من شنطه.
* بالنسبه للعربيات الموجود فى السوق اعتقد (الموضوع ده اذواق) ان تصميم العربيه الخارجى جديد جدا و متقدم و هيفضل شويه لحد ميقدم.
* بالنسبه للتابلوه شكله جديد و جميل و بصراحه انا شايف ان شضافه الكاست ال DVD الى موجود فى شارع دمشق ب 3000 جنيه بيخلى التابلوه اكنه فى عربيه اعلى و اغلى كتير
* الجنط ال 16 بيجمع بين الشكل و العمليه العفشه كويسه انشف من الانترا القديمه بس اثبت منها على الطريق. الجنط ال 15 اعتقد انه هينعم العربيه فى المطبات و ال 17 هيخلى شكل العربيه احلى.
* الباور انعم من كل العربيات الى سقتها (انا سقت عدد مش بطال) بس ده فى عيب هقوله تحت.
*العربيه كويسه فى استهلاكها للبنزين انا بعمل حوالى 9 لتر فى ال 100 كم لما اكون ماشى بأدب.
*العربيه جبت بيها 200 بس مكنتش مستريح و على السرعه ديه العربيه خفيفه جدا السرعه الى حسيت انها مناسبه للعربيه 150-160 لازم مننساش ان ديه عربيه كورى.
*فى صيانه الألف رحت الأقصى مركز نضيف و الناس محترمه.

السلبيات
* الجير بوكس ال 6 نقلات موفر للبنزين بس بصراحه ميت جدا التسارع مش كويس و الكيك دون بيعلى صوت الموتور جدا لو عايز تجرى لازم تقلب ستيبترونيك.
* الباور الكهربائى خفيف جدا لدرجه اوفر و مش بيتقل مع السرعه العاليه و مش بيخليك متفاعل مع الطريق و الغرز بتبقى مقلقه عشان الباور حساس جدا.
* العربيه الى معايا مش ABS و الفرامل الى ورا تيل مش دسك مش مبسوط من ثبات العربيه مه الفرامل الجامده.

عموما
* انا مبسوط من العربيه و قادر اتعايش مع عيوبها مريحه و هاديه تاخدك من نقطه لنقطه بشياكه و راحه.
* ديه مش عربيه المانى متتوقعش منها اداء عالى بعد ال 140 من ناحيه الثبات العربيه مخففين وزنها عشان توفر فى البنزين و خلو الباور كهربا مش طرمبه زيت عشان طرمبه الزيت برده بنحمل على الموتور فبتستهلك بنزين.
العربيه ديه اخدت جوايز بالهبل لدرجه ان مسئولين من فولكس انبهروا من روعه و جوده تصميم خامات الصالون و طلبه من مصممين الجولف يتعلموا منها.

عربيات سابقه و حاليه
1995 هيونداى اكسل 1500 GLS
1999 سيات ابيزا 1000 CC تعديل موتور و عفشه 1600 CC
2000 دايو ليجنزا 2000 CC
1998 BMW 1600 CC كوبيه تعديل موتور و عفشه 2800 CC
2004 كيا سيكترا 1600
2010 كيا كارنز 1600 وكيل
2012 هيونداى الانترا 1600 خليجى

اى سؤال او استفسار انا تحت امر اعضاء المنتدى
طيب ممكن تقولنا رأيك الألنترا ولا الكيا كارينز باعتبار انك ركبت الأثنين