العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 23-08-2012, 11:41 AM
3bdo 3bdo غير متواجد حالياً

3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future
افتراضي رد: Re: الفرق بين لانسر البومة والشارك ؟؟

[QUOTE=Iron_Head;740930]

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamer.koko مشاهدة المشاركة

ايه الكلام ده ياكبير, موتور الشارك ال1600 مختلف تماما عن البومه ال1600, الشارك MIVEC DOHC والبومه SOHC,
الشارك موتورها 117 حصان, البومه 106 حصان
الشارك من اول فئه تتفوق على البومه فى الاوبشنز
فتيس الشارك هو هو فتيس البومه بس البومه وزياده خاصيه النقل اليدوى + -, الشارط مافيهاش
انا كنت لسة هقوله نفس الكلام ده بس موتور الشارك mivec مش dohc
بس موضوع الاحصنة ده سيبك منو لان السيراتو ال 124 حصان و البومة 106 حصان
و البومة 1600 بتاخد من 0-100 فى11 ثانية

و فيديو تانى اهو

والسيراتو بتاخد من 0-100 فى 13 ثانية

والبومة 1300 اوتوماتيك بتاخد من 0-100 فى 13 ثانية زى السيراتو 1600

وعلى فكرة انا قريت فى البروشور بتاع الشارك ان التسارع بتاعها 13.6 ثانية من 0-100
يعنى التسارع بتاعها ابطىء من تسارع البومة 1300 اوتوماتيك 13 ثانية بس
يعنى موضوع الاحصنة مش مقياس
الفتيس الاستبترونيك حاجة والاوتوماتيك العادى بتاع الشارك حاجة تانية خالص
الفتيس الاستبترونيك مكوناته والحاجات اللى فيه بتختلف خالص عن الاوتوماتيك العادى الى فى الشارك فمينفعش نقول ان البومة والشارك نفس الفتيس مع اختلاف ان ده فيه - و + الفتيس ده حاجة والفتيس ده حاجة تانية خالص
البومة اعلى فئة فيها فتحة سقف وسبويلر(مش موجودين غير فى اعلى فئة فى الشارك ) وطارة وفتيس وفرامل يدوية جلد طبيعي (مش موجودين غير فى الشارك اعلى فئتين )وفيها اتنين اير باج و abs و ebd جنوط سبور و حاجات تانية مش موجودة غير فى اعلى فئتين تلاتة فى الشارك
الشارك مفيهاش وسائل امان غير ايرباج واحدة بس للسائق واخر فئتين هما اللى فيهم وسائل امان
اذن مفيش مقارنة بين الاوبشنز اللى فى البومة اعلى فئة والاوبشنز اللى فى الشارك اقل فئة
لو عايز تقارن الاوبشنزاللى فى البومة اعلى فئة يبقى نقارنها باعلى فئتين فى الشارك لان هما الدول اللى ممكن تقارنهم مع الاوبشنز اللى فى البومة اعلى فئة
البومة والشارك يفتقروا الى الاوبشنز و الكماليات

من يفقد ثروة يفقد كثيراً ..
ومن يفقد صديقاً يفقد أكثر ..
ومن يفقد الشجاعة يفقد كل شئ !

http://masrmotors.com/vb/image.php?t...ine=1341151527

تقرير حصرى لمصر موتورز بالصور والتفاصيل عن عربيتى ميتسوبيشى لانسر بومة سوبر اكشن 2012 مميزات وعيوب
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90862
عذرا لقلة دخولى على المنتدى بسبب الدراسة ادعولى ولو اى حد عايز حاجة يبعتلى و هرد عليه ان شاء الله ادعولى ربنا يوفقنى
قديم 23-08-2012, 12:01 PM
3bdo 3bdo غير متواجد حالياً

3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future
افتراضي رد: الفرق بين لانسر البومة والشارك ؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Iron_Head مشاهدة المشاركة

عامه الشارك افضل من البومه فى اغلب النواحى:
1- التسارع وقوه الموتور
2- استهلاك البنزين
3- العفشه
4- الثبات بفرق مش قليل
5- وسع الصالون
6- الكراسى مريحه بفرق كبير
7- الشكل الداخلى
8- التجهيزات وكمبيوتر الرحلات
9- الكماليات
10- مستهلكات الصيانه اقل, سير الكاتينه مبيتغيرش, البوجيهات على 100000
11- عزل الصوت الخارجى

البومه تتفوق فى الاتى:
1- سعر اعاده البيع
2- اتساع الشنطه مقارنه بالشارك

اسعار قطع الغيار الفروقات بينهم مش كبيره خالص, فى التوكيل هتلاقى الفروقات تترواح من 20- 100 بالكثير
انا شايف المقارنه ظالمه لان فى فرق جيل تكنولوجيا
التسارع وقوة الماتور البومة تكسب لانها بتاخد من 0-100 فى 11 ثانية والشراك فى 13.6
البومة ثابتة جدا ولو قفلت الشابيك وجبت سرعة عالية مش هتحس بحاجة
عفشة البومة افضل واقل نشوفية من الشارك
وسع الصالون يميل للشارك بفرق قليل جدا
الشارك مفيهاش كمبيوتر رحلات
تجهيزات الشارك اعلى فئتين اعلى من تجهيزات البومة اعلى فئة بحاجات قليلة زى نظام bas و زرار الاستارت انجين (وده مش موجود غير فى اعلى فئة بس )
الشكل الداخلى ده زوقك انت
اسعار قطع غيار الشارك اغلى من البومة وممكن توصل ل 200 او 300 جنيه لكن من مميزات البومة ان بينزل لقطع غيارها الصينى والاسبانى و التايوانى وده غير الاصلى وبلاد تانية كتير لكن الشارك مفيهاش الميزة دى البومة قطع غيارها موجودة فى اى حتة عكس الشارك قطع غيارها مش منتشرة البومة هتلاقى ميكانيكية كتير شغالين فيها الشارك محدش بيشتغل فيها ولازم الصيانة فى التوكيل
انت بتقول ان الفرق جيل فى التكنولوجيا ممكن تقولى الشارك زايدة عن البومة فى كام حاجة بالظبط
وبعدين العربيتين طالعين من نفس المصنع

من يفقد ثروة يفقد كثيراً ..
ومن يفقد صديقاً يفقد أكثر ..
ومن يفقد الشجاعة يفقد كل شئ !

http://masrmotors.com/vb/image.php?t...ine=1341151527

تقرير حصرى لمصر موتورز بالصور والتفاصيل عن عربيتى ميتسوبيشى لانسر بومة سوبر اكشن 2012 مميزات وعيوب
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90862
عذرا لقلة دخولى على المنتدى بسبب الدراسة ادعولى ولو اى حد عايز حاجة يبعتلى و هرد عليه ان شاء الله ادعولى ربنا يوفقنى
قديم 25-08-2012, 04:15 PM
Iron_Head Iron_Head غير متواجد حالياً

Iron_Head is on a distinguished road
افتراضي رد: Re: الفرق بين لانسر البومة والشارك ؟؟

[QUOTE=3bdo;744000]

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Iron_Head مشاهدة المشاركة

انا كنت لسة هقوله نفس الكلام ده بس موتور الشارك mivec مش dohc

وعلى فكرة انا قريت فى البروشور بتاع الشارك ان التسارع بتاعها 13.6 ثانية من 0-100
يعنى التسارع بتاعها ابطىء من تسارع البومة 1300 اوتوماتيك 13 ثانية بس
يعنى موضوع الاحصنة مش مقياس
الفتيس الاستبترونيك حاجة والاوتوماتيك العادى بتاع الشارك حاجة تانية خالص
الفتيس الاستبترونيك مكوناته والحاجات اللى فيه بتختلف خالص عن الاوتوماتيك العادى الى فى الشارك فمينفعش نقول ان البومة والشارك نفس الفتيس مع اختلاف ان ده فيه - و + الفتيس ده حاجة والفتيس ده حاجة تانية خالص
موتور الشارك ال MIVEC على كامتين DOHC مش كامه وحده زى البومه SOHC
انا اكدلك ان فنتيس الشارك هو هو فتيس البومه MITSUBISHI INVECS II , الاستبترونيك معناه ان ممكن تحولها على الاوتو او المانول مود
قديم 25-08-2012, 04:53 PM
Iron_Head Iron_Head غير متواجد حالياً

Iron_Head is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3bdo مشاهدة المشاركة

التسارع وقوة الماتور البومة تكسب لانها بتاخد من 0-100 فى 11 ثانية والشراك فى 13.6
البومة ثابتة جدا ولو قفلت الشابيك وجبت سرعة عالية مش هتحس بحاجة
عفشة البومة افضل واقل نشوفية من الشارك
وسع الصالون يميل للشارك بفرق قليل جدا
الشارك مفيهاش كمبيوتر رحلات
تجهيزات الشارك اعلى فئتين اعلى من تجهيزات البومة اعلى فئة بحاجات قليلة زى نظام bas و زرار الاستارت انجين (وده مش موجود غير فى اعلى فئة بس )
الشكل الداخلى ده زوقك انت
اسعار قطع غيار الشارك اغلى من البومة وممكن توصل ل 200 او 300 جنيه لكن من مميزات البومة ان بينزل لقطع غيارها الصينى والاسبانى و التايوانى وده غير الاصلى وبلاد تانية كتير لكن الشارك مفيهاش الميزة دى البومة قطع غيارها موجودة فى اى حتة عكس الشارك قطع غيارها مش منتشرة البومة هتلاقى ميكانيكية كتير شغالين فيها الشارك محدش بيشتغل فيها ولازم الصيانة فى التوكيل
انت بتقول ان الفرق جيل فى التكنولوجيا ممكن تقولى الشارك زايدة عن البومة فى كام حاجة بالظبط
وبعدين العربيتين طالعين من نفس المصنع
يا بيه انت ماينفعش تقارن عريه تكنزلوجيا سنه 2000 بعربيه تكنولوجيا سنه 2008
تعاله نمسكهم بالتفصيل:
- الثبات مستحيل يكون واحد الشارك تتفوق بجداره ولو ركبتها هتعرف الفرق, عفشه الشارك فيها وصلات خلفيه اكثر من البومه وشاسيه الشارك هو هو شاسيه الاوتلاندر 4*4, شاسيه البومه هو هو شاسيه الموديل اللى قبليه, والعفشه مش عارف ازاى بتقول انها اخشن من البومه
- surrounding noise فى البومه اعلى بكتير من الشارك حتى وانت قافل الازاز, انا فى البومه بسمع الموتور عالى جوه الكابينه, الشارك بتسمع الموتور بس مش عالى خالص وغير لما بتقرص
- الشارك فيها كمبيوتر الرحلات من اول فئه و من اول موديل 2008, Control unit الشارك مختلفه تماما عن البومه
- تجهيزات الشارك الزياده عن البومه عد معايا , كمبوتر رحلات, سينسورز , سينسور مطر, سمارت كى فى اخر فئه فقط, ثلاجه فى التابلوه, BAS , دركسيون مالتى فنكشن, CD changer 6 CD's, تنظام صوت 8 سماعات ريكفورد مع الصب فى اخر فئتين, كرسى السائق بيتحرك فى 6 اتجاهات من اول فئه, تكييف اوتو فى اخر فئتين
- جنوط الشارك كلها 16, البومه كلها 15
- مش عارف منين جبت معلومه اسعار قطع غيار الشارك اللى اغلى 300 جنيه, الحاجه الوحيده اللى كده هيا البوجيهات عشان الشارك بتتغير على 100000 مش كل 40000 زى البومه, الشارك لو عايز تسترخص هتلاقى الصينى و التايوانى واليابانى التقليد برضو بره وبانشار واسع, الكلام اللى بتقول عليه ده كان سنه 2008
- الشارك زيها زى اى عربيه يابانى ممكن تتصلح بره التوكيل, مش عارف ليه انت فاكرها عربيه فرنساوى,
- صح العربيتين طالعين من نفس المصنع بس فكر كده ليه نفس المصنع بيبيع عربيه اغلى ب 30% تقريبا, ده اكبر دليل على فرق الاجيال وفرق التجهيز, فكر كده ليه المصنع لسه بيتنج العربيه دى لبلاد معينه فقط فى الشرق الاوسط ودول معينه فى شرق اسيا, وبقيت البلاد معدش بتطلبها خالص واستبدلتها بالشارك

- فى التسارع متجبش رقم البومه المانول وتقارنه بالشارك الاوتو اللى فى الكاتالوج, بس بغض النظر عن الارقام, بالتجربه العمليه بحس البومه تحت ال 80 تسارع احسن من الشارك عشان على موتورها على كامه وحده SOHC, بس بعد ال 80 الموضوع مختلف تماما عشان الشارك كامتين DOHC وتكنولوجيا MIVEC فى تنظيم فتح البوبات (زى نظام I VTEC بتاع هوندا)

لازم عشان تتكلم بحياديه تكون امتلكت العربيتين لفتره عشان تقدر تحكم صح وتعرف مميزات كل واحده وعيوبها مينفعش سماعى كده
قديم 25-08-2012, 05:38 PM
الصورة الرمزية كومندا
كومندا كومندا غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: بروفسير فى حتى
هواياتي: النت والسيارات

كومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond repute

مع احترام للبومه لكن انا بعشق الشارك
خصوصا صوت متورها وعزمها