العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 17-01-2011, 01:50 PM
الصورة الرمزية elmanahry
elmanahry elmanahry غير متواجد حالياً

elmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هام جدا جدا جدا لكل من يرغب فى اقتناء byd اتوماتيك او عاده ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

لا تعليق1!
نعم اخى الفاضل لاتعليق وشكرالاستاذنا abojessy على بحر المعلومات التى يملكها وكلامه دائما موثق بالروابط وهى قدره يملكها هذا الرجل الفاضل الذى ادعو له من كل قلبى بالصحة والعافية وهو لا يكتب معلومة قبل ان يقرا امامها ابحاث غزيرة وانا احيانا اشفق عليه من كثرة المجهود الذى يبذله فى القراءة والبحث قبل ان يكتب معلومة واحدة وهذا الرجل الفاضل جدا لا يفعل هذا الا انه نوع من العطاء للاخرين الذى هو بدون اى مقابل لذلك عندى ثقة كاملة فيما يكتب ولو عبارة واحدة

God grant me the serenity
to accept the things I cannot change
courage to change the things I can and wisdom to know the difference
DR Elmanahry
قديم 17-01-2011, 02:16 PM
الصورة الرمزية elmanahry
elmanahry elmanahry غير متواجد حالياً

elmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond repute

[
العضو المحترم Abojessy

شكرا على مجهوداتك الفظيعة والله بجد الله اكبر عليك
وياريت تنصحنى لان انا كنت ناوية على اوبترا 2011
وكتير نصحونى ب byd f3
وانا محتارة كمان اجيب اتوماتيك ولا مانيوال
انا كان معايا اكسيل وباسوق مانيوال من 10 سنوات
اية رأى حضرتك اجيب اوبترا ولا byd f3
انا فى حيرة بقالى اسبوعين[/QUOTE]
الاخت العزيزة فعلا الله اكبر على استاذنا abojessy وربنا يبارك فى حياته ليس لبحر المعلومات الموثقة التى يملكها بل ايضا هو مدرسة اخلاقية تعلمت منه الكثير
اما السيارة ال BYD F3 الاوتوماتيك فهى سيارة جميلة وقوية الاداء وبلا مشاكل لو قرائتى عنها مشاراكات سابقة سوف تعرفى اهم مميزاتها وهى انها مزودة بفتيس اوتوماتيك مصنع فى اليابان شركة جاتكو نيسان وموتور ميتسوبشى صناعة الصين والعفشة كورولا والسيارة برغم انها عالية ورائعة جدا فى المطبات الصناعية والزراعية الا انها ثابتة جدا وبها فرامل رائعة ABS &EBD تعمل بكفائة جدا والصالون فخم وواسع والتابلوه رائع وخاماته جيدة جدا قابلت فى مركز صيانة القطامية استاذة فى كلية الطب جامعة عين شمس قالت لى احب هذه السيارة جدا برغم انى املك سيارتين من ماركات اخرى لانى اشعر بالامان وانا اقودها العربية ثابته وجميلة خرجت لاراها وهى تسوق السيارة لانى اول مرة ارى سيده تقود ال BYD F3 واشعر بمدى لياقة هذه السيارة لسيدة فوجدت السيارة تليق ايضا على السيدات مبروك مقدما

God grant me the serenity
to accept the things I cannot change
courage to change the things I can and wisdom to know the difference
DR Elmanahry
قديم 17-01-2011, 05:55 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

انا لما قولت لا تعليق لاني مش عارف اعلق اقول ايه للاخ الزميل اللي نازل شتيمة و تشويه في سمعة كل السيارات الموجودة في السوق ياباني او كوري! كون ان السيارة ال اف 3 كويسة ده لا يعطي الحق اننا نشوه في سيارات ليها شريحة عريضه من ملاكها و اثبتت وجودها في السوق مع امتاز ثبات و توافر قطع غيار و سهولة صيانه و جودة خامات يشهد لها الجميع ! يا ريت ناخد بالنا و نقدر ان الكلام المجازي ملاك الصيني اول ناس انكووا بناره فبلاش يستعملوه ضد غيرهم!!صني ايه اللي بتعمل 170 كم في الصفيحة؟ واللا عدم ثبات و كلام تاني غريب و واضح وضوح الشمس انه غير منطقي بالمرة! في موضوع في المنتدى هنا زميل بيسأل عن استهلاك الصني 2001 قبل ما يشتريها و كانت افادة ملاكها انها 255كم للصفيحة
قديم 17-01-2011, 08:55 PM
الصورة الرمزية lonedoctor
lonedoctor lonedoctor غير متواجد حالياً
من انا؟: شخص عادى ارجو من الله العفو المغفرة
التخصص العملى: طبيب استشارى باطنة

lonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud of

اخى الكريم حياك الله
ارجو ان لاتزعل من كلامى ودائما يوجد الراى والراى الاخر وليس مع وضد
لما الانسان يعيش تجربة شراء سيارة زيرو ويجرب ويسال ثم يصل الى نتيجة بعد تعب وجهد ثم جاء احد الناس ليساله النصيحة فى نفس الموضوع اليس من الواجب عليه(واجب دينى واخلاقى) ان ينقل له خلاصة ما وصل اليه علشان مايتعبش زى ما هو تعب ويحط فلوسه فى المكان الصحيح؟
ان كان عندك خبرة شخصية ياريت تنقلها لينا نستفيد منها ويستفيد الاخ الكريم صاحب المشاركة الى هيدفع فلوسه وشقى عمره منها وياريت تكون تجربة شخصية واقعية او خلاصة قراءاتك وتتبعك فى المنتديات بعد فحص وتمحيص
العبد لله اللى بيكلمك عاش تجربة شراء الزيرو مرتين فى خلال سنة وونصف وفى دولتين مختلفتين ليهم مقومات منفصلة فى سوق السيارات جرب وسال وركب سيارات من ماركات مختلفة وتوصل الى حقائق معينة بيحاول يفيد بيها الاخرين وليس تشويه لسيارات الاخرين
بالاضافة الى تجربتى الشخصية فى قيادة النيسان الصنى انقل اليك تجربة احد مالكيها وللاسف الرابط لن استطيع وضعه فى مشاركتى لانه لمنتدى منافس ولكن ارسله لك على الخاص لو تحب
(السلام عليكم
حبايبي في الله ..... انا حبيت اكون اول واحد ان شاء الله اعمل التقرير ده للصني 2011 وخاصة انها مزوده بحساس الاوكسجين المطور من قبل نيسان ..........!!!!
حبيت اعمله دلوقتي وانا في رحلة التليين (1000 كيلو) علشان يبقي تجربة عملية ان شاء الله بعد كده ... ان الاستهلاك بيتحسن بعد 5000 كيلو وفقا لما قاله الاعضاء ذوي الخبرة في المنتدي العزيز ده
العربية : نيسان صني
نوع الغيار: مانيـــــوال
الموديل : 2011
كيلومترات: 850
اولا طريقة الحساب:
انا فولت العربية يوم الخميس اللي فات من بنزينة شل اللي في شارع الطيران وخليت العامل يفول لغاية الزور.
مشيت بيها الاسبوع ده وروحت فولت النهارده كنات عاملة 238 كم ...لما فولت اخدت 27 لتر والحمد لله حاولت اخليها نفس البنزينة ونفس المسدس.

الحسابات:
العربية عملت 238 كم ........ واستهلكت خلالهم 27 لتر
اذا لتر بنزين واحد يعمل = 238/27 = 8.814 كم
20لتر(صفيحة) =8.814*20= 176.30 كم /صفيحة)
هذا نموذج وانا لن استطيع ان انقل لك مشاركات كثيرة كلها زى كدة وانا يكفينى تجربتى الشخصية فى قيادتها هنا فى السعودية ومعاناتى من سحبها السئ وصعودها الطرق المرتفعة بصعوبة شديدة تجعلك اضحوكة لمن حولك من قائدى السيارات الاخرى وعدم ثبات السيارة بعد سرعة 130
ارجو ان تتقبل تحياتى وتذكر لنا خبرتك الشخصية نستفيد منها مع العلم انك فى مشاركة اخرى ذكرت بانك لم تقد اى من السيارات الكورولا او الصنى او byd
تقبل تحياتى
قديم 18-01-2011, 02:46 AM
ahmed mustafa ahmed mustafa غير متواجد حالياً

ahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MFFE مشاهدة المشاركة

يا جماعه المسأله عرض وطلب BYD f3 عربيه بياعه جدا جدا والحصان الأسود الرابح على مستوى العالم لأنها اعلى نسبة مبيعات لسياره على مستوى العالم وفى مصر بايعه فى 2010 حوالى 4000 سياره ومتوقع انها توصل 8000 سياره فى 2011 والعربيه دخولها كتاكسى بقوه عاملها سمعه طيبه جدا جدا فى مصر............ فالمسأله عرض وطلب عشان كده ممكن تكون الشركه فى مصر رافعه السعر
بالنسه لى انا اللى شجعنى على حجزها رغم عدم معرفتى بيها مسبقا
هى نصيحه من صديق صينى اثناء زيارته لى فى مصرمن 4 شهور وكنت بتناقش معاه عن السمعه السيئه للعربيات الصينى وخاصه من ناحية الأمان وكان صريح معايا واقر بهذا فعلا فى بعض العربيات الصينى حتى كان مندهش من انتشار الأسبرنزا فى مصر على عكس وجودها فى الصين ونصحنى بـ BYD وقالى انها افضل عربيه صينى انتجتها الصين حتى الأن وبخاصه فى الأمان وافاد بأن byd f3 هى اكثر العربيات الصينى المنتشره فى الصين وفى خارج الصين مع انداهشه لعدم انتشارها فى مصر بالقدر ذاته وده بعد دراسة العربيه والسؤال عنها كان احد اسباب حجزى ليها
ونصيحه للمتردد العربيه هتغلى اكثر لأن الطلب عليها اكثر مش بس فى مصر فى العالم كله وده نصيحه لله فقط
مع احترامي الشديد لحضرتك لكن فيه مبالغة كبيرة و انا نفسي اجيبها على فكرة مش ضدها اطلاقا بس المصداقية مطلوبة يا اخي العزيز