العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 28-10-2008, 02:10 PM
الصورة الرمزية amrmoona
amrmoona amrmoona غير متواجد حالياً

amrmoona is on a distinguished road
افتراضي رد: عربيتك نوعها إيه ؟؟؟

بسم اللة الحمن الرحيم
دى اول مرة اشترك فى المنتدى بس اانا متابعة من زمان متابعة يومية لعشقى للسيارات وعشقى لجميع اعضاء المنتدى المحترمين و الروشين ولخفة ظلهم المذهلة
انا ربنا كرمنى وجبت عربية افيو 2009 ودى اول عربية ملكى الخاص الحقيقة ليها فرحة تانية غير سيارات الأسرة العربيى كويسة جدا والعيب اللى ممكن تكون فبها علشان تقفيل مصرى و قد سعرها بس مقبولة جدا انا لسة معملتش صيانة ال 5000 على العموم انا سعيد كونى معاكم ولو اى حد معاة افيو ياريت نتبادل الخبرات زشكرا
قديم 28-10-2008, 04:29 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

هيونداي ماتريكس 2007 اوتوماتيك
جبتها زيرو بس دلوقتي عامله 48000 كم
عربية عمليه جدا (MPV - multi purpose vehicle) وده لأنها من تصميم بنينيفارينا واعتقد انه بيصمم لل بي ام دبليو و الفيراري.
ابعادها ومقايسها مختلفة كتير واسعه جدا من جوه الكرسي زي كرسي الصالون سافرت بيها شرم (كنا اربعه كبار و طفلين والشنط) وما تعبتش من القاعده جواها عكس السيينا الي كان اي مشوار بيقطملي ضهري.
من مميزاتها ان الكنبة ممكن تميل الظهر وتتحرك زي الكراسي بالظبط وده بيساعد في تكبير الشنطة بس عيب الشنطة انها راسية يعني تشيل الحاجة فوق بعضها.
هي عربية عائلية جدا وخصوصا للاطفال لانهم يقدروا يبصوا من الشباك و هما قاعدين و قدامهم مسند في ظهر الكرسي. و ممكن تنقل بيها اس حاجة تقريبا لانها هاتشباك و سلسه جدا و ناعمه
جبت بيها 170 و stability معقولة باعتبار ان اي عربية فوق 140 بتبقى مركب في ميه
بس مش عارف ليه كل ما بسوقها بفتكر نفسي وانا بزق عربية الطلبات في هايبر وان ..... احساس ان انت بتعمل حاجه ليك و للي معاك ...!!! ( من الاخر هي عربية عائلية يعني كل اللي يركبها معاك حيكون مبسوط بس الي سايق مش حيحس بشخصية العربية لانها متعددة الشخصيات!!!!)

سيارة الاحلام ..... مينفعش عربية واحدة طالما بنحلم بقى
بورش كايين و معاها بي ام 525 وسيتروين جراند بيكاسو و لو كان فيه شوارع تنفع ممكن معاهم اي حاجة لامبورجيني او فيراري
قديم 28-10-2008, 05:02 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmoona مشاهدة المشاركة

بسم اللة الحمن الرحيم
دى اول مرة اشترك فى المنتدى بس اانا متابعة من زمان متابعة يومية لعشقى للسيارات وعشقى لجميع اعضاء المنتدى المحترمين و الروشين ولخفة ظلهم المذهلة
انا ربنا كرمنى وجبت عربية افيو 2009 ودى اول عربية ملكى الخاص الحقيقة ليها فرحة تانية غير سيارات الأسرة العربيى كويسة جدا والعيب اللى ممكن تكون فبها علشان تقفيل مصرى و قد سعرها بس مقبولة جدا انا لسة معملتش صيانة ال 5000 على العموم انا سعيد كونى معاكم ولو اى حد معاة افيو ياريت نتبادل الخبرات زشكرا
ربنا يباركلك فيها يارب ................... واهلا بيك فى مصر موتورز ptmnlo123per122

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 28-10-2008, 05:04 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

بس مش عارف ليه كل ما بسوقها بفتكر نفسي وانا بزق عربية الطلبات في هايبر وان ..... احساس ان انت بتعمل حاجه ليك و للي معاك ...!!! ( من الاخر هي عربية عائلية يعني كل اللي يركبها معاك حيكون مبسوط بس الي سايق مش حيحس بشخصية العربية لانها متعددة الشخصيات!!!!)
افضل واظرف وصف للعربية فعلا ربنا يباركلك فيها يارب واهلا بيك فى مصر موتورز

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 28-10-2008, 10:18 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

الف شكر يا abo nora
الحقيقة site هايل انا بقالي يومين بس ولسه بستكشفه واتمني اكون ضيف خفيف و مضيف بس انا لسه مش عايز اكتب في اي مواضيع لحسن تكون مكررة
على العموم ابا باهتم جدا بالفورميلا وان formula one وان شاء الله اكتب حاجه عنها قريب لو ماكنتش موجودة اساسا
وعلشان ماكنش بارغي بره الموضوع انا كان معايا قبل الماتريكس فيات سيينا 1400 موديل 2000..... يعني اول موديل نزل منها ..... ناعمة جدا وسحبها كويس بس عفشتها مش اوي....
شنطه 500 لتر لعربية طولها 4.1 متر وعلشان يعملوا كده كبسوا كل العربية قدام يعني لو حد قعد على الكنبة تحس بركبته في ظهرك يمكن لأن الكراسي صناعة مصري.
التقفيل طبعا ماكانش قد كده يعني لو غسلت العربية وسبت الابواب الخلفية لتاني يوم و انت بتفتحها كاوتش الباب يطلع معاك لانه مثبت بكلبس بلاستيك رديء جدا جدا. بس بصراحه المواتير الايطالي هايله وده خلاني اتغاضى عن اي عيب في التقفيل.