العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 03-05-2013, 04:47 PM
الصورة الرمزية tareksakr
tareksakr tareksakr غير متواجد حالياً
التخصص العملى: التسويق القاري
هواياتي: السيارات القراءة

tareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة ريداتير الفيرنا الجزء الثانى ارجو الدخول...

الحل الصحيح واللي لازم تعمله بدون أي تأخير انك تروح لصنايعي رادياتير محترم يكبسللك دورة التبريد (ضغط هواء في الدورة لبيان اماكن التسريب ) ويراجعلك علي علب الرادياتير كويس جدا لو العلب محتاجة تتغير هايغيرهالك والموضوع بسيط وتكلفتة هينة مقارنة لو العربية لاقدر الله جابت جوان نتيجة السخونة الزايدة والافضل لما تيجي تزود ميه والعربية سخنة لازم الموتور يكون داير
قديم 03-05-2013, 06:50 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

قبل اى حاجة انا مش عارف اقول لحضرتك اية
حضرتك انسان محترم جدا وصبور عليا جدا فى مواضيعى
بارك الله فيك وارزقك خيرا اكثر مما تتمنى
ان شاء الله هشوف الموضوع الوقتى وابص على الكلام دا كلة وللعلم انا عندى خبرة فى العربيات لا باس بها على اد ما تعلمت من الاخوة والتجارب الشخصية

معلش بقية السؤال هل فى ضرر انى حطيت مية وزودت فى القربة فقط بس كانت العربية سخنة وكنت مبطلها
فزودت القربة بدون ما اجى جمب الريداتير خالص وبعدها دورت العربية
السلام عليكم
اخي الكريم انت تأمر واحنا هنا كلنا بنساعد بعض
لتزويد العربيه ماء هناك طريقتان رئيسيتان
الأولا والعربيه بارده قبل الدواره وهنا اما تزودها وهي مبطله او وهي دايره
والحاله الثانيه والعربيه ساخنه سواء كانت السخونه زائده او طبيعيه لابد من تزويد الماء والموتور شغال
ويستحسن انك تزود ماء بعد ما الموتور يبرد ويكون المحرك شغال
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 03-05-2013, 07:52 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

طيب يا جماعة اللى عملتة دا غلط انك زودت من القربة والماتور مغلق ولا عادى بس مكرروش تانى واعمل زى ما حضرتكم قولتولى........؟
قديم 03-05-2013, 08:10 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

طيب يا جماعة اللى عملتة دا غلط انك زودت من القربة والماتور مغلق ولا عادى بس مكرروش تانى واعمل زى ما حضرتكم قولتولى........؟
السلام عليكم
لو الجوان لم يتلف يبقي خير وبركه وماتعملهاش تاني للحفاظ على وش السلندر
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 03-05-2013, 08:13 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

لاة الحمد الله لم يتلف لانى لم ارى الزيت طحينى او بقع زيت فى القربة وهتاكد باذن الله بكرة فى التصليح اللى ان شاء الله هعملة وباذن الله ساوافيكم بالمشكلة وحلها والقطع اللى غيرتها بالصور باذن الله
شكرا لكم جميعا