العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 14-10-2012, 11:30 AM
الصورة الرمزية JILANCO
JILANCO JILANCO غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم
التخصص العملى: مهندس ميكانيك
هواياتي: دراسة علم الميكانيك

JILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant future
افتراضي رد: زيت الفتيس الاتوماتيك للفيرنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TiTo Sky مشاهدة المشاركة

انا غيرت عندي الزيت ب موبيل 220 العلبة الكيلو ب 27 جنية

بسس مغيرتش فلتر وخدت 3 كيلو

اخي العزيز اكبر غلط فعلتة هو عدم تغير فلتر زيت القير لأن الزيت لا يخرج للقير الا بعد ما يمر علا الفلتر اي انة يتم سحب الزيت من الفلتر فلو لا سمح اللة كان متسخ فسيؤثر علا عملية التزيت او سيمنع الزيت من الوصول ليس كفلتر زيت المحرك الذي يمر علية الزيت مرورا وطرمبة الزيت توزعة بمعنا اخر فلتر زيت القير هو روح القير ويتم تغيرة كل 60000 كيلو مع الزيت ارجو ان اكون قد اوصلت المعلومة ولك كل الأحترام
قديم 20-01-2013, 12:34 AM
mina alraheb mina alraheb غير متواجد حالياً

mina alraheb is on a distinguished road

انا غيرت الفيلتر ... وجبت زيت موبل من البنزينه ( زيت باور ) انا مش عارف ان الزيت بيكون ليه ارقام فهل زيت الباور اللى حطيته فى مشكله .. مع العلم ده تانى مره اغيره علشان انا متعود اغير زيت وفلتر كل 25000 كم .. السياره مو2007
قديم 20-01-2013, 03:16 AM
tamer.koko tamer.koko غير متواجد حالياً

tamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond repute

افضل زيت موبيل ATF 320
للباور او الفتيس وجربته تجارب شخصيه في ماتريكس وفيرنا والنترا 2010 و2012 وسيراتو
وممكن تستخدم ال 220 عادي بس ال 320 افضل وبيعمل كم اكتر فده احسن علشان مش كل شويه تنزل زيت الفتيس ده اولا
ثانيا خلي بالك ان زيت الفتيس الاوتو لازم يتغير والعربيه بارده بفتره كافيه ويقاس الزيت بالمقاس وهي علي غيار R
قديم 20-01-2013, 03:22 AM
tamer.koko tamer.koko غير متواجد حالياً

tamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond repute

[QUOTE=welywely;776728]ابيض احمر مش مشكله المهم يكون مضمون الكود الصح هتلاقيه في الكتالوج(ATF SP3 )بس برضوا اسال حد فاهم شويه ابعد عن شل اخر مره التوكيل حطو عندي العربيه زي البطه جرب ليكوي مولي الاصلي او موبيل و ياريت تقولنا الاخبار ايه. على فكره انا سمعت ان فلتر الفتيس ب 160 انت متأكد من السعر اللي بتقول عليه ده؟ لو كده قولي منين اروح اجيبه[/QUOTE
يعني ايه ابيض احمر مش مشكله
ازاي يعني
العربيات اللي بيتحطلها زيت احمر اللي هو زيت الباور مينفعش تحطلها الزيت الهيدروليك اللي هو ابيض
وبصفه عامه الغالبيه العظمي الكوري والياباني بيتحطلهم زيت احمر
واغلب الالماني بيتحطله الابيض
وطبعا في فرق في السعر كبير جدا لصالح الزيت الابيض
ولا يجوز وضع الزيت ده مكان ده والعكس