العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 03-11-2013, 05:55 AM
عبدالله99 عبدالله99 غير متواجد حالياً

عبدالله99 is on a distinguished road
عاجل سؤال بخصوص الاوكتافية a4

اولا وقبل اى شىء تحياتى لكل اسرة المنتدى مشرفين واعضاء
انا الحمد لله استلمة الاوكتافيا خلاص من بور سعيد يعنى انتم كده فهمتو انها معاقين حاجة بسم الله مشاء الله فبريكة بجد ولانى كان معايا ميراج 99 وكانت فبريكة برة وجوه وندمة انى بعتها المهم ربنا كرامنى بالاوكتافيا ال a4 مو2002 اوتوماتيك طبعا كلنا عارفين ان فيه فرق شاسع فى الاوبشن والحركات فانا مش عارف فيها اى حاجة فى زراير فى مفتاح المسحات كتير وكمان فى دراع الاشارة بيشتغلو ازى وبيعملو ايه مش عارف والطريقة اللى استخدمهم فيها دون ان اخرب حاجة ولو امكن الوصف بالصور يبقه تمام اوى ده السؤال الاول
السؤال الثانى الفتيس تمام و100 100 بس العصا بتتحرك معايا دون الضغط على زر السفتى حاسس ان السوسته هربانة ومش عارف افك العصاء حد يقولى افكها ازى وايه علجها.؟
واى حد عموما عنده معلومة يفدنى بيها حتى لو بعيد عن استفسارى ربما اكون مش واخد بالى منها ده غير ان مطلوب حد كويس فى صيانتها ثقه عشان اخليه يشيك عليها
عارف انى طولت عليكم اعزورونى وتقبلو تحياتى وشكرى مقدما على المساعدة
اه معلش نسيت حاجة اخيرة هى مجهزة بالتليفون وركبة القاعدة وكل الوصلات وكل حاجة.. واقفة على العدة بردو حد يفدنى اجدها فين وعملة كام ودى صورة لنفس القاعدة الموجودة عندى
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg 091310140919f3hq7nua9shv.jpg‏ (65.0 كيلوبايت, المشاهدات 31)

التعديل الأخير تم بواسطة عبدالله99 ; 03-11-2013 الساعة 06:14 AM
قديم 05-11-2013, 04:43 AM

افتراضي رد: سؤال بخصوص الاوكتافية a4

والله مش عارف اقولكم ايه وفين الناس الخبرة يعنى 50 واحد يدخل الموضوع ومفيش اى رد!!!!!
قديم 05-11-2013, 10:05 AM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

100000000 مبروك عليك السيارة يا أستاذ .عبدالله
اهلاً بك عضو فى المنتدى الرائع والاسرى
لعل من شاهد مشاركتك ليست عنده المعلومات الكافيه
ننتقل إلى أسئلتك
1.فى العموم عليك بتغيير كل الزيوت والسوائل والسيور وكل رولمان بلى السيور والبوجيهات والفلاتر هواء بنزين تكييف
2.ولولا ان مكانى بالاسكندرية كنت حضرت لك وابلغتك بكل شىء
3.يوجد من أعضاء المنتدى الكرام الميكانيكى المحترم جداً والامين حمدى ومكانه بالجيزة وتليفونه:01065229805 وهو اخ فاضل ولن يتأخر عن مساعدتك وعن طريقة سوف يرشدك لهربائى محترم وفاهم مثل ليكمل لك لك ما تريد
اما بخصوص شرح كل الازرار والاستخدامات بالاذرع فعذراً لن استطيع مساعدتك لعدم وجود صور بالشرح لدى للرفع لعل احد الاعضاء الكرام يستطيع ذلك
بارك الله لك فى سيارتك وحفظك الرحمن وعام سعيد عليك وعلى جميع المسلمين إن شاء الله

قديم 07-11-2013, 05:07 AM

اشكرك يا استاذ احمد على زوقك واجابتك وان شاء الله هروح عند ادمون اللى فى شارع المسيرى بالزيون قد ارشدنى اليه صديق وربنا يعمل اللى فيه الخير واكرر شكرى لسيادتكم
قديم 23-11-2013, 12:28 PM
اسامة نصر اسامة نصر غير متواجد حالياً

اسامة نصر is on a distinguished road

سلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اولا مبروك اخي الكريم و ربنا يكفيك شرها
اولا بالنسبة لموضوع التليفون انا حاسس ان الحاجات اللي فالصورة موديل قديم و تعوز تليفون قديم و لو راكبة فعليا استحدمها حامل للموبيل بس ماتستناش كتير
اما بالنسبة لموضوع دراع المساحة فهو مش حيبوظ حاجة متخافش هو في اختيارات كتير لشاشة العرض منها مثلا المسافة بالكيلومتر للببنزين اللي في تانك العربية و في بعض السيارات درجة الحرارة لو تكييفك تاتش و حاجات كتير
انا عندي 2006 و بتعامل مع واحد مهندس في الحي الغاشر شاطر جدا و بيستخدم البرنامج بتاع الغربية و اسمه المهندس خالد و تليفونه 01002970564 و انصحك بالتعامل معاه عنده صنايعية حلوين جدا و اسعاره معقولة
العربية حتريحك اوي ان شاء الله و انا ركبت بيجو 406 و فيتارا قبلها و هي احسن مالاتنين