العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 11-11-2011, 09:40 PM
الصورة الرمزية Moh.Osama
Moh.Osama Moh.Osama غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب فى كلية الادارة والاقتصاد بجامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا

Moh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant future
افتراضي رد: تجنب أسباب النوم اثناء القياده..

انا ليه موقف بخصوص موضوع النوم ده بس والله كان يوم مسخرة المهم طلبت معنا انا وكام واحد صحبى نطلع بورسعيد اشمعنا بورسعيد معرفش بس هى طلبت كده وخلاص المهم طبعا كنا سهرانين واتحركنا بعد الفجر كده وطلعين على الدائرى وفجاء دخلنا فى شبورة جامده جدى ومبقناش شايفين حاجه المهم خدنا الطريق كلوه فى شبوره لغية قرب بورسعيد كانت تقريبا الساعة بقت 8 الصبح المهم وصلنا وقدنا اليوم وعلى الساعة 8 بليل كده قولنا يدوبك بقه نروح احنا مانمناش من امبارح احنا كنا 6 اربع بيعرفوا يسوقه قولنا قشطه نبقى نبدل فى الطريق اول ماعدنا الحته بتاعت الجمارك كل اللى كان اعد ورا ففى سابع نومه ميش غيرى انا واللى سايق واحد تانى اعد جمبى قدام اللى لسه صاحيين شويه واللى جمبى نام واللى سايق بعد 50 كليو كده كان خلاص هو كمان بيسقط وبينام وانا طبعا كنت كل شويه اغفل كده وافوق نفسى المهم اللى سايق قالى مش قادر تعال سوق انت قولتله طيب نزلت شربت شويه ميه وغسلت وشى وانطلقت وطبعا مفيش 5 دقايق وبقت العربية كلها بتشخر الخمسه راحوا فى سابع نومه وانا لوحدى ونفسى انام والطريق مفيهوش غير وكل فين وفين عربية تعدى والطريق ضلمه يعنى الظروف كلها بتاعت نوم وانا بقه عمال اتخيل فى حاجات اليوم ده فعلا انا كنت اكنى شارب كل انواع المغيبات اللى فى الدنيا وفعلا انا ممكن اكون نمت كذا مرة وانا ماشى مش متاكد المهم كان بقى بتاع 30 كيلو ونوصل القاهرة بس انا كنت خلاص مش قادر بنام فعلا روحت راكن على جمب وصحتهم وقالتلهم اى حد يجى يسوق انا خلاص جبت اخرى بس وانا روحت اعد ورا ومضرتش بحاجه الا وانا تحت البيت والحمد الله ان اليوم ده عاده على خير

قديم 27-12-2013, 11:16 AM
مسلم مسكين مسلم مسكين غير متواجد حالياً

مسلم مسكين is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koashraf مشاهدة المشاركة

قصه ذات مغزى:

كان الجو رائعاًصباح أحد ايام الجمعه المشمسه صباحاًوكنت ذاهباً الى عملى أقود سيارتى بمنتهى الهدوء مستمتعاً بالطريق الذى غالبأ مايكون مزدحماً فى الايام العاديه فى هذا المكان من بداية طريق الاسكندريه الصحراوى حيث تقع الشركه التى أعمل بها والتى يقتضى نظام العمل بها ان يكون احد ممثلى الاداره العامه متواجداً ايام العطلات للحالات الطارئه ولمتابعة موقف الشركه.

لحد كده والامور عال وزبادى فى الخلاط الى ان حدث التالى وعند كوبرى مرغم وهو أحد الكبارى فى بداية الطريق وبدأ سائق السياره النصف نقل والتى تسير امامى فى الجهه الشمال فى عمل حركات بهلوانيه بالصعود أولاً على الرصيف المرتفع جداً ثم النزول والصعود مره اخرى كأنه يحاول قلب السياره متعمداً الى ان انقلبت السياره بالفعل على جانبها واستقرت بعد ان تجاوزتها بسيارتى بعدة امتار .

وطبعاً خلال هذه الحركات البهلوانيه المرعبه كنت فى حيره من امرى هل اتوقف او أتجاوز السائق الذى بدا لى كأنه يحاول الانتحار من أعلى الكوبرى..الى ان حسمت أمرى فى جزء من الثانيه وقررت تجاوزه ثم التوقف بعد استقرار سيارته على جانبها..

ولعدة دقائق لم استطيع من شدة توترى النزول من السياره..الى ان تجمع سائقى السيارات القليله التى كانت تمر فى ذلك اليوم لمحاولة اخراج السائق الذى خرج بفضل الله تعالى من السياره ببعض الجروح والكدمات....واعصاب منهاره...

كان السائق يرتدى جلباباً ويبدوا انه مزارع أو تاجر اضطر للخروج باكراً بعد سهره حتى الصباح كان من المفترض ان ينال بعدها قسطاً مناسباً من النوم ولكنه غامر بحياته فى سبيل ذلك المشوار الذى لم يتم....................!! !

القصه الثانيه:

حكى لى صديق اشترى سياره جديده ذات تكييف قوى وكان عائداَ بها من مرسى مطروح فى نهاية اسبوع من المصيف وطبعاً كان عائداً فى شدة الارهاق نتيجة السهر فى اخر يوم من المصيف والاستيقاظ مبكراً لاعداد الحقائب والاولاد للعوده الى الاسكندريه انه استيقظ فجأه اثناء القياده يثور فى ذهنه سؤال والسياره تهوى به الى خارج الطريق..السؤال هو مالذى اتى بعجلة القياده بين يديه؟ وهو فى السرير هكذا تصور من فرط استغراقه فى النوم!!

والحمد لله انه استيقظ فى الوقت المناسب قبل وقوع الكارثه لان كل من كان معه فى السياره كانوا نائمين اعتماداً على استيقاظ السائق.

طبعاً المقصود من هاتين القصتين التنبيه على خطورة النوم اثناء القياده...لان كثير من الحوادث تكون بسبب عدم تركيز السائق نتيجه حاجته الشديده للنوم وعدم اخذ قسط كافى من الراحه بعد ساعات من القياده المتواصله اونتيجة قيادته لمركبته وهو فى حاجه شديده للنوم..........

فيا السائق لاتضحى بحياتك وحياة من يحبونك وحياة الاخرين وتقود وانت بحاجه الى النوم فحياتك أغلى من أى ميعاد أوتأخير.........

إيه الموضوع الجميــــــــــــــــــــ ـــل ده يا دكتور.. فعلاً موضوع مهم جداً، وأسلوب الرواية دمه خفيف وفعلاً وصّل المعلومة بسهولة واتقان.. بجد جزاك الله خيراً. واتشرفت بقراءة موضوعك وردود الإخوة الأعضاء عليه
ملحوظة: معلش أنا عارف إن حضرتك كتبته من زمان، لكن والله لسة شايفه الآن.. وفعلاً استفدت منه
قديم 27-12-2013, 04:32 PM
الصورة الرمزية LADAWY
LADAWY LADAWY غير متواجد حالياً
هواياتي: فك وتركيب اي حاجة بمسامير :)

LADAWY is on a distinguished road

اكتر من كدة ويزيح ربنا :D
حمد الله ع السلامة الاول ..
ثانيا .. انا عندي طريقة تقدر تسوق بيها وانت عاوز تنام ..
الحج ابويا كان دايما بيعملها ..
هي "اللب" .. اه والله اللب ..
وانت طالا هاتلك شوية لب حلوين كل ما تحس انك هتنام اقعد قزقز هايشغلك عن النوم ..
و ربنا يستر طريقنا جميعاً

إرهــــابـــي رابــــعـــاوي