العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 28-10-2008, 04:57 PM
الصورة الرمزية aboelezz
aboelezz aboelezz غير متواجد حالياً

aboelezz has a spectacular aura aboutaboelezz has a spectacular aura aboutaboelezz has a spectacular aura about
حقيقة الميجان

السلام عليكم ورحمة الله
بجد يا جماعة انا جبتلكم الموضوع ده لما لقيت ان العربية الميجان اتقال عليها حاجات كتير انها مش كويسة وقطع غيارها و........
فقلت لما نشوف ايه حكاية العربية ده والي هيقرأ التقرير ده هيعرف يعني ايه ميجان.............

رينو ميغان (بالفرنسية:Renault Mégane) هي سيارة فرنسية الصنع من إنتاج مجموعة رينو. إن الشغل الشاغل لهذه الشركة الفرنسية رينو هوالبحث عن القمة.. والتي فاجآت الأسواق العالمية بتقديم سيارتها الشهيرة الميجان في أحدث طرازاتها .. هذا الظهور الذي خطف الانظار داخل المعارض حول العالم .. وبالطبع كانت الميجان نجمة الجناح المتوجة حيث قدمتها الشركة بطرازاتها الثلاث : الهاتشباك والصالون والاستيشن واجن.
تندرج ميجان الجديدة ضمن سيارات السيدان ذات الطابع الرياضي ، تتمتع ميجان بخطوط إنسيابية أنيقة إلى جانب بعض الأطراف الحادة كالمصابيح الأمامية والخلفية ، وتعكس ميجان لمسة عصرية تترجم تراث رينو العريق ومتطلبات العصر الحديث ، يبلغ ارتفاع السيارة 1460 ملم وهذا الإرتفاع مصاحب لرحابة المساحة تمنح السيارة هيئة وجاذبية السيارات في الفئة الأعلى وهو مالم ينجح أحد في تحقيقه في هذه الفئة من قبل ، تتمتع السيارة بأبعاد تؤهلها لأن تكون من أكبر السيارات حجما في فئتها حيث يبلغ طولها 4498 ملم ، وعرضها 1776 ملم ، وطول قاعدة العجلات 2686 ملم ، وهذه المسحة توفر للكاب الاماممين والخلفيين راحة في الجلوس والإسترخاء ، وخاصة أن الركاب الخلفيين يحصلون على مساحة لمنطقة الركبة تبلغ 230 ملم ، ويبلغ طول كابينة الركاب الكلي 1760 ملم ، واهتمت رينو أن يكون طول الأبواب الخلفي ةأكثر من السابق ليتمكن الركاب الخلفيين من انتظاء السيارة بكل سهولة ، كما تصل سعة صندوق الأمتعة إلى 520 لتر .
المميزات

زودت السيارة بكارت رينو بدلا من المفتاح مع تحكم مركزي في فتح و غلق الأبواب و صندوق الأمتعة و رفع الزجاج عن بعد ..
المحرك

زودت السيارة ميجان بمحرك فعال وفائق الأداء كما أنه يوفر في استهلاك الوقود ، ليتجاوب مع متطلبات الأسرة والشباب ، لذا يمكن اعتبار محركها من أفضل المحركات في العالم ، يتضمن المحرك 4 أسطوانات و 16 صمام ، وتبلغ سعته اللترية 1600 سي سي ، مما يساعده على توليد قوة فائقة 115 حصان ، مع عزم 152 متر / كجم و 6000 دورة / دقيقة ، كما تم دعم السيارة بنظام حقن الوقود متعدد النقاط ويلتحق بالمحرك ناقل حركة من ابتكار شركة رينو ، ويتوفر للسيارة نوعين لنقل الحركة: الاول يدوي من 5 سرعات ، والثاني أوتوماتيكي من 4 سرعات مزود بتقنية PROACTIVE لنقل السرعات بسهول دون التأثير على عمل المحرك.
كما يمكن تحويل القيادة من أوتوماتيك إلى يدوي بسهولة بتحريك عصا الفتيس حركة صغيرة إلى اليسار ، ثم دفع الفتيس إلى الأمام أو الخلف حسب النقلة. و الكلام ده كله اشتغالة و جرب بنفسك أحسن .
التوجيه والتعليق:

تتمتع السيارة بنمط توجيه آلي المؤازرة وهو مقود ذكي يعمل كهربائيا بطرق متنوعة حسب سرعة السيارة ليوفر تحمكا مثاليا لمختلف السرعات ودقة عالية في التوجيه ، حيث يتكيف مع سرعة السيارة ليوفر ثقلا أكبر على السرعات العالية مما يمنح السيارة ثباتا كاملا ، ويزداد مرونة على السرعات المنخفضة نسبيا لتسهيل القيادة والناورة داخل المدن وهو نظام حديث لم يسبق استخدامه في هذه الفئة من قبل ، كما تم دعم السيارة بنظام تعليق ماكفرسون يور الراحة والثبات ويتناسب مع متطلبات الخدمة الشاقة وطبيعة الطرق المتغيرة ، وتم تزويد السيارة العديد من أنظمة التحكم والكبح المبتكرة من ضمنها نظام الفرامل المضادة للغلق ABS ومكابح الطوارئ. و حاجات تانية كتيرة
الأداء:

يحقق طراز ميجان الجديد سرعة قصوى قدرها 190 كم / ساعة إلى جانب زمن تسارع قياسي حيث تنطلق السيارة من الثبات إلى سرعة 100 كم / ساعة خلال 11 ثانية فقط ، وبالنسبة لإستهلاك الوقود فيبلغ متوسطه 6.8 لتر / مائة كيلو متر ، أما بالنسبة لإنبعاثات ثاني أكسيد الكربون فهي منخفضة جدا وتبلغ 163 جرام / كيلو متر.
الأمان:

تتمتع ميجان بباقة متنوعة من تجهيزات الامان من ضمنها أنظمة التوجيه والتحكم المبتكرة ، تتمتع ميجان بهيكل خارجي صلب محكم الصنع يتضمن نقاط إلتواء تمتص قوة الصدمات في حالة الحوادث لضمان أعلى قدر من السلامة للركاب ، كما تحتوي السيارة على العديد من أنظمة حماية الركاب من ضمنها الجيل الثالث من أنظمة رينو للحماية والامان SRP3 التي تضمن تحويل الكابينة إلى بيت إسمنتي لحماية الركاب.
التجهيزات:

تتمتع ميجان الجديدة بمستويين من التجهيزات/
الأول: تجهيز الراحة الذي يوفر العديد من التجهيزات المريحة.
الثاني: تجهيز الراحة مع التجهيز الرياضي التي توفر الجنوط الرياضية المعدنية وعجلة القيادة المصنوعة من الجلد الطبيعي وكذلك مقابض ناقل الحركة وفرامل اليد.

وده بقة الجديد للميجان

رينو ميجان 2009..

المزيد من التمييز
نشرت شركة رينو الفرنسية مؤخراً الصور الرسمية الأولى للجيل الجديد من سيارتها الشهيرة ميجان أبرز ما فيها أنها كبرت حجماً وتوفرت بتقنيات وتجهيزات متطورة تنوي بها الشركة زيادة جاذبيتها وتقوية موقعها التسويقي لمزيدٍ من النجاح التجاري الكبير الذي تتمتع به حول العالم...
وده يا جماعة صور الميجان قديمة وجديدة
http://rapidshare.com/files/158349011/megane.rar.html

قديم 28-10-2008, 08:45 PM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute

كلام جميل جدا وشرح ممتاز
لكن السيارة على أرض الواقع أدائها لا يرقى لما هو مكتوب عنها

من ناحية التجهيزات والـOption لا جدال على انها تتفوق عن أي سيارة أخرى في فئتها ومن الممكن أيضا أن تنافس فئة أعلى أيضا
أما من ناحية الاداء والصيانة وأقصى سرعة و معدل اسهلاك الوقود وقطع الغيار الغالية جدا واعطال الكومبيوتر والأداء الرياضي الضعيف و .... و...... إلى أخره ..... فأقول لك عن تجربة أنها لا ترقى إلى هذا المستوى المزعوم أبدا

وأستطيع أن أقول ان السيارة الرينو ميجان 2 (بما اني أملكها) لا تعطي مالكها سوى الشكل المبهر والأوبشن العالي ولكن الأداء والأعتماديه لا ترقى لهذا المستوى الشكلي أبدا

عن تجربة وأحاديث مع كل من أجده في قاعة الأنتظار في توكيل مدينة العبور الذي أتعامل معه ومركز خدمة الميكانيكيون العرب

التعديل الأخير تم بواسطة Payoo ; 18-01-2009 الساعة 12:16 PM
قديم 30-10-2008, 08:41 PM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Payoo مشاهدة المشاركة

كلام جميل جدا وشرح ممتاز
لكن السيارة على أرض الواقع أدائها لا يرقى لما هو مكتوب عنها

من ناحية التجهيزات والـOption لا جدال على انها تتفوق عن أي سيارة أخرى في فئتها ومن الممكن أيضا أن تنافس فئة أعلى أيضا
أما من ناحية الاداء والصيانة وأقصى سرعة و معدل اسهلاك الوقود وقطع الغيار الغالية جدا واعطال الكومبيوتر والأداء الرياضي الضعيف و .... و...... إلى أخره ..... فأقول لك عن تجربة أنها لا ترقى إلى هذا المستوى المزعوم أبدا

وأستطيع أن أقول ان السيارة الرينو ميجان 2 (بما اني أملكها) لا تعطي مالكها سوى الشكل المبهر والأوبشن العالي ولكن الأداء والأعتماديه لا ترقى لهذا المستوى الشكلي أبدا

عن تجربة وأحاديث مع كل من أجده في قاعة الأنتظار في توكيل مدينة العبور الذي أتعامل معه ومركز خدمة الميكانيكيون العرب
عفواً بايو.....أختلف معاك تمام الأختلاف....

أنا معايا العربية من الزيرو و عامل بيها 82 ألف كم الى الأن و لم يحدث معى أعطال مفاجئة للكمبيوتر.......وكل اللى غيرته فى العربية كنت كتبته هنا فى موضوع أخر ( كويل فى الضمان + بطارية فى الضمان + بطارية بعد الضمان + طنابير أمامية)
وطبعاً معروف لمالكى الميجان أن الكويل اللى كان بينزل فى 2005 كان ساعات بيبوظ وتم حل المشكلة دى فى 2006 وكذلك البطارية
أما بالنسبة للأداء....عربية 1600 سى سى ومش يابانى يبقى متتوقعش منها كتير ومع ذلك العربية بعد التانى كويسة وخصوصاً لو ماشى على الستيبترونيك
وليا جارى معاه واحده جايبها قبلى و عامل بيها أكتر منى بحوالى 8 ألاف كم ومشتكاش غير من حاجة واحده بس مش فاكرها و الكلام ده قريب كمان.
هو حضرتك معاك العربية من الزيرو ؟
وكمان كنت قريت لحضرتك مشاركة بتقول فيها أن عند تغيير البطارية فى بعض الحاجات بتتوقف عن العمل....الزجاج والكاسيت......دول طبيعين يا باشا....كان معايا أوبل فيكترا فيها نفس القصة
الكاسيت لازم تدخل الكود بتاعه والزجاج لازم تنزله لأخره و أنت دايس على الزرار ز وتطلعه لأخره وأنت دايس برضه عشان يتعرف على المشوار اللى يمشيه لما حضرتك تدوس الزرار بعد كده دوسه واحده..........الحاجات دى عملتها بنفسى ومش محتاجة توكيل خالص

أرجو أنى أكون افدتك ولو كان عندك أستفسارات أخرى أنا فى الخدمةptmnlo123per133

التعديل الأخير تم بواسطة tronky ; 30-10-2008 الساعة 08:43 PM
قديم 31-10-2008, 03:09 PM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حقيقة الميجان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tronky مشاهدة المشاركة

عفواً بايو.....أختلف معاك تمام الأختلاف....

أنا معايا العربية من الزيرو و عامل بيها 82 ألف كم الى الأن و لم يحدث معى أعطال مفاجئة للكمبيوتر.......وكل اللى غيرته فى العربية كنت كتبته هنا فى موضوع أخر ( كويل فى الضمان + بطارية فى الضمان + بطارية بعد الضمان + طنابير أمامية)
وطبعاً معروف لمالكى الميجان أن الكويل اللى كان بينزل فى 2005 كان ساعات بيبوظ وتم حل المشكلة دى فى 2006 وكذلك البطارية
أما بالنسبة للأداء....عربية 1600 سى سى ومش يابانى يبقى متتوقعش منها كتير ومع ذلك العربية بعد التانى كويسة وخصوصاً لو ماشى على الستيبترونيك
وليا جارى معاه واحده جايبها قبلى و عامل بيها أكتر منى بحوالى 8 ألاف كم ومشتكاش غير من حاجة واحده بس مش فاكرها و الكلام ده قريب كمان.
هو حضرتك معاك العربية من الزيرو ؟
وكمان كنت قريت لحضرتك مشاركة بتقول فيها أن عند تغيير البطارية فى بعض الحاجات بتتوقف عن العمل....الزجاج والكاسيت......دول طبيعين يا باشا....كان معايا أوبل فيكترا فيها نفس القصة
الكاسيت لازم تدخل الكود بتاعه والزجاج لازم تنزله لأخره و أنت دايس على الزرار ز وتطلعه لأخره وأنت دايس برضه عشان يتعرف على المشوار اللى يمشيه لما حضرتك تدوس الزرار بعد كده دوسه واحده..........الحاجات دى عملتها بنفسى ومش محتاجة توكيل خالص

أرجو أنى أكون افدتك ولو كان عندك أستفسارات أخرى أنا فى الخدمةptmnlo123per133

طيب أنا هاسألك سؤال واحد بس وياريت تجاوبني بصراحه عمرك شوفت عربيه تستهلك 3 بطاريات في 80ألف كيلو متر ؟؟؟؟؟

على فكره ما فيش عربيه زيرو او مستعمله أنا ركبتها في حياتي ولقيتها بتاكل بطارية بالطريقه بتاعت الميجان دي بصراحه _وده من ضمن عيوبها الغريبه)

أما عن إن الناس مابتشتكيش فأنا عاوز أقولك إن أحنا كمصريين بنحب دايما نظر بصورة الناصح الواعي إللي مابيتخمش أبدا وبنفضل ندافع كمان ونداري على عيوب اختيارتنا عشان يبان أن أختيارتنا دي ماحصلتش أبدا
وكمان نتجاهل امور كتيره قوي زي مثلا الأداء الضعيف او أستهلاك البطاريات أو .... أو .... إلى أخره

سعيد بالحوار معك

ptmnlo123per158
قديم 01-11-2008, 01:56 AM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حقيقة الميجان

أستاذ بايو

البطارية الأولى كانت بايظة وزى ما قولت لحضرتك قبل كده أن دفعة 2005 كان فيها بطاريات بايظة ودى كانت بتتغير ببلاش ف التوكيل....و جابو واحدة بدالها ( الكلام ده على 10 الاف كم ).....والتانية أنا جايبها على 67 ألف كم.....وعلى فكرة البطارية مش بتتقاس بمشيت أد أيه....البطارية لو قعدت فى عربية مبتمشيش غير مشاوير محدودة مش هتكمل 3 سنين وهتبوظ.
وبعدين مفيش حاجة أسمها العربية بتاكل بطارية......البطاريات دى قدرات 55 أمبير 60 أمبير وهكذا....يعنى العربية لو قليل عليها ال 72 أمبير اللى هى نازلة بيها كان الأولى بالشركة أنهم ينزلوها ب 80 أمبير مثلا.....مش يستنوا على العربية 5 سنين بعد أنتاجها عشان جهابزة الميكانيكا والكهرباء فى مصر اللى مش عارفين يشتغلوا فيها يقولو أنها بتاكل بطارية.....
ثانياً البطارية التالتة اللى معايا لسه شغالة يعنى العربية مكلتش 3 بطاريات فى 82 ألف كم ده بفرض أن البطارية بتتقاس بالكيلومتر.
وبعدين ما أنا قلت لحضرتك أنك بتشترى عربية 1600 سى سى عادية...يعنى مش تربو ولا فيها تجهيزات رياضية عشان تتوقع أداء رياضى............وبعدين الأداء اللى حضرتك معترض عليه أنا بعدى بيه كل الألمانى ال 1600 ( جيتا باسات - فيكترا - أوكتافيا - الأسترا الجديدة ) يعنى لو أدائها وحش.....يبقى فى الأوجش منها..........عمالقة السيارات فى أوروبا.
و معلش هطلب من حضرتك طلب.......حضرتك متعرفنيش قبل كده ف ياريت متفترضش أنى من النوع اللى حضرتك أتكلمت عليه اللى بيحب يدارى على عيوب الحاجة بتاعته لأنى مش كده...العربية لو وحشة هقول عليها وحشة أو على الأقل همتنع عن التعليق.....مش هدخل أدافع عنها.
سؤال أخير.....حضرتك ليه مقلتليش أنت جايب العربية من الزيرو و لا لأ وجايبها عاملة كام كم لو مستعملة وهل كشفت عليها فى التوكيل قبل ما تشترى ولا لأ أو هل كنت بتروح الصيانات الدورية وهى فى فترة الضمان لو زيرو ولا لأ.....؟
العربية دى سرها فى المحافظة على الصيانات الدورية ليها سواء فى التوكيل أو برة التوكيل
وأنا عن نفسى بتعامل مع واحد برة التوكيل

و يا ريت برضه تبقى توضحلى أكتر " أو أو أو أو " اللى فى الأخر دول بيرمزو لأيه ؟ptmnlo123per118

التعديل الأخير تم بواسطة tronky ; 01-11-2008 الساعة 02:00 AM

الكلمات الدليلية
رينو ميجان