العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 17-09-2012, 03:17 PM
ziad60 ziad60 غير متواجد حالياً

ziad60 is on a distinguished road
افتراضي رد: الخائفون من شراء اللوجان

موجها الى اتلدول الفقيره وقطع الغيار باليورو ههههههههههههههههههههههههه هههههههه اسأل مجرب وا تسأل حكيم يا بتاع الدعايه بلا خراب بيوت الناس
قديم 18-09-2012, 03:20 PM
Ahmed1977egypt Ahmed1977egypt غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد جمال
التخصص العملى: صاحب محل كمبيوتر بيع وصيانة وخدمات
هواياتي: تصفح الانترنت

Ahmed1977egypt will become famous soon enough

حتى لا احبط راغبى شراء اللوجان – ده كان تعليقات فى منتدى منافس قى نيل ماتور "لو رجع بيك الزمن قبل ما تشتري اللوجان ... كنت هتشتريها برضه؟"
اقتباس من AirForces = و رجع بيا الزمن كنت هجيبها برضو لأنها حققتلى كل اللى كنت عاوزه فى عربية فى الفئة دى ويمكن اكتر كمان وبحمد ربنا انه وفقنى ليها
اقتباس من mohamed1979= لو رجع بيا الزمن كنت حختار اللوجان بدون تفكير
فى الأساس انا بتاجر فى العربيات على خفيف و ركبت عربيات كتير جدا و من 5 سنين تقريبا دخلت فى موديلات الرينو عموما و عرفت قد ايه العربيات دى محترمه وقويه
لأستعمالى الشخصى جبت الأكسنت عربيه محترمه بس مفهاش ثبات و كان فى تقفلها مشاكل زجاج بيخرج من مكانه التابلو بيشقق من الشمس كراسى ناشفه بعتها و جبت الأفيو كسر زيرو من واحد صاحبى و يا رتنى ما جبتها بس الحمد لله
شف لوجى (حبتها من اول نظرة) عند محمد زكى اول دفعه فى المغربى حجزتها و استلمتها فى شهر 5/2009
معايا من سنه و الحمد لله بدون اى مشاكل و بعشقها
و الحمد لله مبسوط منها على الأخر و ربنا يكفينا شر طريقها
اقتباس من elshaky = انا لو رجع بيا الزمن هشترى لوجان من جديد حتى ولو معى فلوس الاكسنت ار بى لاسباب كتير
1- ارتفاع العربيه الذى لا يؤثر عليها تماما ( بسبب الايروداينمكس الرهيب اللى موجود فى العربيه )
2- الماتور الجبار ( وان كان اقل من الاكسنت ار بى لكنه بالنسبه لى ممتاز )
3- اوروبى ( لازم الكل يفسر الكلمه دى )
4- ثبات مفيش بعد كده ومش محتاج اكتير من كده يكفى انك تتخطى خط ال 180 بكل امان وراحه
5- حبى للعربيه الزائد عن حده بجد بحب العربيه اوى اوى وبضايق لما اقعد يوم ما اسوقهاش
6- يكفينى شرفا انى راكب عربيه اوروبى ومن صنع الشركه العالميه رينو
اقتباس من blackhorse123 =كنت بقارن بينها وبين الفيرنا وطبعا كنت هشتريها الف مره عربيه تحفه فى كل حاجه
اقتباس من أبو أدم = لو كان معايا نفس الفلوس ....

كنت هاجيب اللوجان ....... بلا تردد ........

وساعتها فكرت فى السيمبول والجين 2 ... زيرو ...
والانسر 1600 .... مستعملة ....

ولما ظهرت اللوجان قولت من غير مقارنة

و لا استلف ولا حاجة ....

انا مش عايز من العربية اكتر من كدة...... تبقى اللوجان

و بالاستخارة وفقنى الله و الحمد لله لللوجان
اقتباس من elshamy79 =
بصراحة أنا كنت بقارن بينها و بين بروتون ساجا و نيو أكسنت

بس بعد دراسة كويسة لقيت إن الساجا لازم تطلع بره المنافسة لحاجات كتير يطول شرحها
أما النيو أكسنت فلقيت إنى لازم أزود فى الميزانية حوالى 16 ألف جنيه على حاجات أقل ما يقال
عنها إنها مش مؤثرة معايا أوى ... على سبيل المثال لا الحصر :
- فرق التابلوه العصرى
- نظام التعليق الخلفى
- موتور هيونداى 1600 cc cvvt الجبار
- سعر إعادة البيع اللى مش بطال أبداً

بس بعد صلاة إستخارة .. ربنا وفقنى للوجان و إاستلمت موديل 2012 و لقيت حاجات كتير تانية لم تكن فى حسبانى بصراحة:
- علو مش طبيعى
- عفشة قوية ونعمة فى نفس الوقت
- موتور حاسس إنه هيسعفنى إن شاء الله ولو إنه فى التليين
- وسع الصالون اللى ما كنتش قادر أتوقعه

علماً بإنى متزوج وعندى أطفال فالجرى والتفحيط والغرز اللى على الضيق حاجات عفا عليها
الزمن بالنسبة لى .

وأولاً و أخيراً الحمد لله على كل شئ وربنا يطعما جميعاً خيرها و يكفينا شرها .. اللهم آمين
---------------------------------------
يريت اصحاب المنتدى تتفاعل حتى نعرف حقيقة اللوجان ولا خلاص محدش موجود
قديم 19-09-2012, 02:57 AM
الصورة الرمزية screamseko
screamseko screamseko غير متواجد حالياً

screamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed1977egypt مشاهدة المشاركة

حتى لا احبط راغبى شراء اللوجان – ده كان تعليقات فى منتدى منافس قى نيل ماتور "لو رجع بيك الزمن قبل ما تشتري اللوجان ... كنت هتشتريها برضه؟"
اقتباس من AirForces = و رجع بيا الزمن كنت هجيبها برضو لأنها حققتلى كل اللى كنت عاوزه فى عربية فى الفئة دى ويمكن اكتر كمان وبحمد ربنا انه وفقنى ليها
اقتباس من mohamed1979= لو رجع بيا الزمن كنت حختار اللوجان بدون تفكير
فى الأساس انا بتاجر فى العربيات على خفيف و ركبت عربيات كتير جدا و من 5 سنين تقريبا دخلت فى موديلات الرينو عموما و عرفت قد ايه العربيات دى محترمه وقويه
لأستعمالى الشخصى جبت الأكسنت عربيه محترمه بس مفهاش ثبات و كان فى تقفلها مشاكل زجاج بيخرج من مكانه التابلو بيشقق من الشمس كراسى ناشفه بعتها و جبت الأفيو كسر زيرو من واحد صاحبى و يا رتنى ما جبتها بس الحمد لله
شف لوجى (حبتها من اول نظرة) عند محمد زكى اول دفعه فى المغربى حجزتها و استلمتها فى شهر 5/2009
معايا من سنه و الحمد لله بدون اى مشاكل و بعشقها
و الحمد لله مبسوط منها على الأخر و ربنا يكفينا شر طريقها
اقتباس من elshaky = انا لو رجع بيا الزمن هشترى لوجان من جديد حتى ولو معى فلوس الاكسنت ار بى لاسباب كتير
1- ارتفاع العربيه الذى لا يؤثر عليها تماما ( بسبب الايروداينمكس الرهيب اللى موجود فى العربيه )
2- الماتور الجبار ( وان كان اقل من الاكسنت ار بى لكنه بالنسبه لى ممتاز )
3- اوروبى ( لازم الكل يفسر الكلمه دى )
4- ثبات مفيش بعد كده ومش محتاج اكتير من كده يكفى انك تتخطى خط ال 180 بكل امان وراحه
5- حبى للعربيه الزائد عن حده بجد بحب العربيه اوى اوى وبضايق لما اقعد يوم ما اسوقهاش
6- يكفينى شرفا انى راكب عربيه اوروبى ومن صنع الشركه العالميه رينو
اقتباس من blackhorse123 =كنت بقارن بينها وبين الفيرنا وطبعا كنت هشتريها الف مره عربيه تحفه فى كل حاجه
اقتباس من أبو أدم = لو كان معايا نفس الفلوس ....

كنت هاجيب اللوجان ....... بلا تردد ........

وساعتها فكرت فى السيمبول والجين 2 ... زيرو ...
والانسر 1600 .... مستعملة ....

ولما ظهرت اللوجان قولت من غير مقارنة

و لا استلف ولا حاجة ....

انا مش عايز من العربية اكتر من كدة...... تبقى اللوجان

و بالاستخارة وفقنى الله و الحمد لله لللوجان
اقتباس من elshamy79 =
بصراحة أنا كنت بقارن بينها و بين بروتون ساجا و نيو أكسنت

بس بعد دراسة كويسة لقيت إن الساجا لازم تطلع بره المنافسة لحاجات كتير يطول شرحها
أما النيو أكسنت فلقيت إنى لازم أزود فى الميزانية حوالى 16 ألف جنيه على حاجات أقل ما يقال
عنها إنها مش مؤثرة معايا أوى ... على سبيل المثال لا الحصر :
- فرق التابلوه العصرى
- نظام التعليق الخلفى
- موتور هيونداى 1600 cc cvvt الجبار
- سعر إعادة البيع اللى مش بطال أبداً

بس بعد صلاة إستخارة .. ربنا وفقنى للوجان و إاستلمت موديل 2012 و لقيت حاجات كتير تانية لم تكن فى حسبانى بصراحة:
- علو مش طبيعى
- عفشة قوية ونعمة فى نفس الوقت
- موتور حاسس إنه هيسعفنى إن شاء الله ولو إنه فى التليين
- وسع الصالون اللى ما كنتش قادر أتوقعه

علماً بإنى متزوج وعندى أطفال فالجرى والتفحيط والغرز اللى على الضيق حاجات عفا عليها
الزمن بالنسبة لى .

وأولاً و أخيراً الحمد لله على كل شئ وربنا يطعما جميعاً خيرها و يكفينا شرها .. اللهم آمين
---------------------------------------
يريت اصحاب المنتدى تتفاعل حتى نعرف حقيقة اللوجان ولا خلاص محدش موجود

بعشق اللوجان وعايز اعيش جواها

أيـــها المُشــــتكي ومــابــك داءُ .... كــُـــن جميـــلاً ترى الوجـــودَ جميـــلا

محمد الرويعي

قديم 20-09-2012, 02:20 AM
wafa ali wafa ali غير متواجد حالياً

wafa ali will become famous soon enough

اولا انا برحب باعضاء المنتدى ,لان دى اول مره اشارك فيها ,وان شاء الله ناوى ابقى عضو ايجابى وذلك لما رأيته من تناقضات وحيرة الكثير من الاعضاء فى اختيار السيارات ,وانا اولهم
ثانيا :ان كنت ناوى ان شاء الله اشترى اللوجان بعد قراءة الكثير من المقارانات والاراء
ولكن انا عندى ميزة اريد ان اشاركها مع الاعضاء ,الا وهى انى اعمل واسكن فى مدينة العبور وعملى بجوار توكيل رينو فرع العبور, وعلشان كده انا كل لما احب افصل من الشغل شوية اذهب الى التوكيل واسأل اصحاب اللوجان ,وتقريبا ان سألت ما لا يقل عن 20 شخص مختلف ومانت النتيجة كالاتى :

ان 95 % من اراء اصحاب اللوجان بيمدحوا فيها جامد ويشكروا فى كل حاجه ومعظمهم كان عنده فيرنا او لانوس وعند سواله ايه وجه المقارنة ,يكون الرد ان حرام تقارن الفيرنا او الانوس بالوجان وذلك لثبات العربية وعلوها والاوبش والامان وحاجات تانية كتير
وان شاء الله هكملكم باقى الاراء السلبية ايضا واسبابه من وجه نظرى
بس المهم دى شهادتى بكل امانة وصدق لكل شخص محتار فى العربية المثيرة للجدل ((اللوجان))
قديم 20-09-2012, 04:27 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

الى اخواننا جميعا لا لوجان ولا سيتروين تنفع في مصر الكوري والياباني افضل واقوى منهم وساعة عاوز تبيعها 100 واحد ياخذها اما الرينو والسيتروين الله يعوض على يللي يشتريها
اه الكوري اللي هيا عربيات ورق من برا والياباني اللي هيا مبالغ في سعرها وكمان غالية اصلا وارخص حاجة ياباني ب100 الف
وعلى فكرة اللوجان جيدة جدا في اعادة البيع

لو كانت بدون جمرك بردو ما تنفعش فاشله
ايه اللي فشلها يا عم الحج ؟؟
لا حول ولا فوة الا بالله

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn