العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

قديم 14-06-2009, 12:38 PM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كلام في السيارات 1(حازم خضر)

موضوع هايل يا باشا تسلم ايدك عليه

بس فيه نقطة انا عاوز اقولها

انا معاك انى البى ام عربية رياضية من الردجة الاولى و ذات اداء رشيق

و لكن مين اللى قال ان المرسيدس تقلها و قوة محركاتها بتأثر على ثباتها ؟؟؟؟؟؟

لعلمك فى المنحنيات المرسيدس اثبت من البى ام بغض لنظر عن القوة ... و ده برده عن تجربة العربيتبن مش بناء على كلام تقارير تسويقية معينة

و الف شكر ليك يا باشا على الموضوع الهايل

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 14-06-2009, 01:20 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

موضوع هايل يا باشا تسلم ايدك عليه

بس فيه نقطة انا عاوز اقولها

انا معاك انى البى ام عربية رياضية من الردجة الاولى و ذات اداء رشيق

و لكن مين اللى قال ان المرسيدس تقلها و قوة محركاتها بتأثر على ثباتها ؟؟؟؟؟؟

لعلمك فى المنحنيات المرسيدس اثبت من البى ام بغض لنظر عن القوة ... و ده برده عن تجربة العربيتبن مش بناء على كلام تقارير تسويقية معينة

و الف شكر ليك يا باشا على الموضوع الهايل
فيه نظرية خاطئة شائعة فى مصر انو الألمانى هو أكثر السيارات ثباتا, ده غير صحيح و عمر ما السيارات الألمانية كانت متميزة على صعيد الثبات, الألمانى "جيد" فى الثبات لكن ليس ممتاز.
السيارات المشهورة بالثبات المطلق هى السيارات الفرنسية و لاسيما سيتروين, و ده حقيقى تماما.
ثقل الوزن ليس فى صالح الثبات, بل العكس هو الصحيح, لذا فان مرسيدس التى تصمم سيارات ثقيلة الوزن و مريحة تفتقد دائما للثبات المناسب وسط منافسيها, كما أن مستوى العزل و الراحة بداخلها لن يجعلك تتحسس الانزلاقات و الانحرافات التى تحدث فى الخارج, مما يوهمك بثبات السيارة بشكل خاطىء.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 14-06-2009, 04:52 PM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة

فيه نظرية خاطئة شائعة فى مصر انو الألمانى هو أكثر السيارات ثباتا, ده غير صحيح و عمر ما السيارات الألمانية كانت متميزة على صعيد الثبات, الألمانى "جيد" فى الثبات لكن ليس ممتاز.
السيارات المشهورة بالثبات المطلق هى السيارات الفرنسية و لاسيما سيتروين, و ده حقيقى تماما.
ثقل الوزن ليس فى صالح الثبات, بل العكس هو الصحيح, لذا فان مرسيدس التى تصمم سيارات ثقيلة الوزن و مريحة تفتقد دائما للثبات المناسب وسط منافسيها, كما أن مستوى العزل و الراحة بداخلها لن يجعلك تتحسس الانزلاقات و الانحرافات التى تحدث فى الخارج, مما يوهمك بثبات السيارة بشكل خاطىء.
اختلف معاك 100 % يا باشا

انا معرفش حاجة عن الستروين فا مقدرش افتى

أما الالمانى انا اول مرة اسمع حد يقول ان الثبات بتاعه مجرد وهم و ده فى العالم كله مش فى مصر بس .. و عمر ما معادلة ثبت الالمانى ما بتعتمد على وزن السيارة انما تعتمد على عدد ليس بالقيل من الانظمة التى تدعم الثبات

اما اللى بيعتمد على الوزن فى الثبات هو الامريكانى علشان كدة تلاقيه ثابت ومريح جدا على الطرق الطويلة و لكنه غير مريح داخل المدن او فى المنحنيات

و ابقى جرب المرسيدس يا باشا و انت فاتح الشباك علشان العزل الصوتى مايوهمكش بالثبات و بعديها صدقنى هتحكم صح .... بس تكون عيون مثلا او شبح موديل مش اكتر من عشر سنين فاتو

و لحضرتك جزيل الشكر

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 14-06-2009, 06:05 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

اختلف معاك 100 % يا باشا

انا معرفش حاجة عن الستروين فا مقدرش افتى

أما الالمانى انا اول مرة اسمع حد يقول ان الثبات بتاعه مجرد وهم و ده فى العالم كله مش فى مصر بس .. و عمر ما معادلة ثبت الالمانى ما بتعتمد على وزن السيارة انما تعتمد على عدد ليس بالقيل من الانظمة التى تدعم الثبات

اما اللى بيعتمد على الوزن فى الثبات هو الامريكانى علشان كدة تلاقيه ثابت ومريح جدا على الطرق الطويلة و لكنه غير مريح داخل المدن او فى المنحنيات

و ابقى جرب المرسيدس يا باشا و انت فاتح الشباك علشان العزل الصوتى مايوهمكش بالثبات و بعديها صدقنى هتحكم صح .... بس تكون عيون مثلا او شبح موديل مش اكتر من عشر سنين فاتو

و لحضرتك جزيل الشكر
تحياتى لك اولا يا استاذ محمد,
أنا مقولتش انو ثبات الألمانى مجرد وهم, انا قلت انو ثباته جيد لكنه ليس الأفضل فى موضوع الثبات, فالسيارات الفرنسية و الايطالية ثباتها أفضل.
و عموما السيارات الفارهة لا تكون ثابتة عادة, نظرا لأن الراحة لها الأولوية فى هذه الفئة.
الأنظمة التى تدعم الثبات بنعتبرها نوع من ال"غش" المشروع, و كل السيارات تزود بها, لكن هذه الأنظمة تعمل بعد انزلاق السيارة و لا تمنع الانزلاق, كما أنها تصنف كنوع من انظمة الامان و ليست أنظمة للثبات, و قدراتها لا تعطى نقاط ايجابية فى موضوع الثبات, كما أنها تقلل من قدرة السيارة على المناورة, و معظم السيارات الرياضية البحتة تتيح للسائق الغاء عمل هذه الأنظمة تماما عبر مفتاح خاص بذلك.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 14-06-2009, 06:33 PM
الصورة الرمزية esam_comm
esam_comm esam_comm غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: السيارات

esam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond repute

مشكوررررررررررررررررررررر رررررررررر

Essam Badawi