العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > السيارات التجارية > ميكروباص

ميكروباص عالم الميكروباص و عفاريت الأسفلت

قديم 28-01-2009, 10:20 AM
الصورة الرمزية foxking_369
foxking_369 foxking_369 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Accountant

foxking_369 will become famous soon enough
افتراضي رد: خدو بالكم من سواقين الميكروباص على الصحراوى متفقين مع الرادار

بصراحه انا مع المثل الشعبى اللى بيقول

امشى عدل يحتار عدوك فيك

صون عربيتك تصونك و هينها تهينك تفتكروا صح ولا غلط
شهداؤنا في الجنة و قتلاهم في النار
قديم 28-01-2009, 10:16 PM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute

بصراحة في نقطة مستفذاني جدا في الموضوع ده وهي أتفاق سواقين الميكروباص مع ضباط الشرطة أو أفراد الكمين
طب ماهو كده كده في ناس مخالفة والرادار هايجبها وأعتقد زيادة عدد المخالفين لن يعود بالفائدة على اللجنة في شيء

مش عارف مش هاضم ليه حكاية الأتفاق دي
قديم 14-04-2009, 07:47 AM
الصورة الرمزية Chucky
Chucky Chucky غير متواجد حالياً

Chucky is on a distinguished road

هو اولا موضوع انهم حافظين اماكن الردار دى معلومة غلط... انا واحد بسافر اسكندرية تقريبا مرة او مرتين شهريا و كنت قبل ما اجيب العربية بسافر بالميكروبصات

1 - الردار مكانه بيتغير كل فترة
2 - السواق من اول لما يطلع من الموقف بيكون متقاله مكان الردار و طبعا اول لما يوصل للكارتة بتاعت القاهرة يتصل بأى حد من اللى يعرفهم لسة طالعين قدامه يساله لو فى ردار تانى اتنصب ولا لاء و احيانا بيكون كلامهم بخباثة علشان بيخافوا يكون راكب معاهم ظابط من اللى بيبقوا فى الكميين اللى بعد كارتة اسكندرية

موضوع انهم بيكونوا متفقين مع الظباط اللى فى الردار فده مش موضوع ماشى مع الكل لانى احيانا كتير بشوف ميكروبصات بتقع فى الردار ( دول كبش الفدا اللى بيبلغ بقيت ميكروبصات الشركة ), ممكن يكون اللى انت ركبت معاه حالة خاصة

عموما هى نصيحة اخويا حاول على قد ما تقدر انك فعلا تلتزم بالسرعة المقررة حفاظا على حياتك انت...

قديم 14-04-2009, 08:19 AM
الصورة الرمزية Nour_peugeot
Nour_peugeot Nour_peugeot غير متواجد حالياً

Nour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond repute

بالنسبه للكلام ده ممكن يحصل لو في سبوبه حلوه

المكروباصات بيعرفو بعضهم و هو علي الطريق و كده كده طريق اسكندريه بيبقي زحمه جدا و طويل فهي فعلا 120 سرعه هتبقي معقوله اوووي

my peugeot 306 gti6
قديم 21-04-2009, 04:04 AM
mahmoud4871 mahmoud4871 غير متواجد حالياً

mahmoud4871 is a splendid one to beholdmahmoud4871 is a splendid one to beholdmahmoud4871 is a splendid one to beholdmahmoud4871 is a splendid one to beholdmahmoud4871 is a splendid one to beholdmahmoud4871 is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة matmm مشاهدة المشاركة

انا يا جماعة كنت مسافر اسكندرية يوم التلات الساعة 2 الظهر المهم انا كنت قاعد اودام جنب سواق الميكروباص وكان قاعد معانا اودام واحد كمان صاحب السواق المهم واحنا فى نص الطريق لاقيت سواق الميكروباص بيشاور لواحد معاة الينترا ويظهر كان معاة قرايبة المهم معاهم عربية كمان ميتسوبشى وبيقولهم خليكو ورايا علشان الرادار انا قولت الراجل جدع وشوية سواق الميكروباص فتح 160كم وهم وراة ولقيتوا بيقول لصاحبة لبسوها اتارى الرادار واقف عند حتة اسمها الميزانة وسواقين الميكروباص متفقين مع الرادار يجبلهم زباين ويسيبوهم هما يجروا براحتهم فانا بسألة لية كدة؟ قالى بدل ما يقرفونا وهما عارفين ان احنا عارفين مكنهم فهما بيقولو ان احنا نجبلهم رزق انا سكت بس خدوا بالكم اوى اوى بقى حسبى الله ونعم الوكيل فيهم وربنا معاكم يا جماعةptmnlo123per111

جزاك الله خيرا وعفا عنك وعن والديك