العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

قديم 17-09-2009, 10:55 PM
entamalak entamalak غير متواجد حالياً
من انا؟: craaazy
التخصص العملى: industrial designer
هواياتي: crazy,sea

entamalak has a spectacular aura aboutentamalak has a spectacular aura about
افتراضي رد: عيب علينا

بسم الله الرحمن الرحيم
اولا بشكر جدااا ناقل الموضوع على تشجيعه واهتمامه
وانا قريت مشاركاتكم جزاكم الله خيرا
طبعا فى مشاركات بتشجع ومشاركات بتنقد
مبدئيا ضعف الامكانيات والتشجيع فى مصر كلنا عارفينه مش محتاجين نتكلم عنه
انما لو استسلمنا زى ما البعض قال ومستحيل يبقى فى تصميم مصرى او صناعه مصرية ده غلط طبعا
انا هرد على النقد الاول واقول ان على الاقل احنا عملنا اللى قدرنا عليه وربنا عالم وكل اللى شافونا اثناء المشروع مفيش حد فينا تكاسل برغم كل الضغوط والعقبات اللى واجهناها
المشروع ليس تعديل لسيارة بل تصميم وتنفيذ (مع العلم ان تخصصنا تصميم شكل خارجى فقط) لكن اصرينا ننفذ بقدر المستطاع والحمدلله اننا قدرنا خاصة ان كل سيارة قام بعملها 5 افراد طلاب بخبرتهم وامكانياتهم الذاتية بدون اى دعم او مساعدة
استمرت مرحلة التصميم حوالى 3 شهور حتى تم اختيار التصميم المناسب من عدة بدائل
والتنفيذ فى 4 شهور فقط شغل متواصل 24 ساعه بدون راحة
والتكلفة اقل بكثير من تكاليف صناعة السيارات العالمية خاصة اذا تم تصنيعها بخط انتاج
وفعلا لاننا فمصر ،،السيارات تم التحفظ عليها فى الكلية وللاسف فى مدخل الكلية بدون اى اهتمام حتى اصبحت كما قال احد المشاركين اشبه بالخرده لان محدش هيحافظ على حاجه الا اللى تعب فيها وحاسس بقيمتها
اظن الآن المفروض نقول ياريت كلية الهندسة قسم ميكانيكا يتعاون مع قسم التصميم الصناعى بكلية الفنون التطبيقية لتكون الخطوة الثانية لصناعة سيارة مصرية كامله 100%

اعتذر عن الاطاله وانا تحت امركم لاى استفسارات
قديم 17-09-2009, 11:31 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

اولا اهلا بيك فى مصر موتورز وشاكر لحضرتك تواجدك ومشاركتنا التجربة المتميزة اللى قمتو بيها

انا ليا بعض الاستفسارات اتمنى يتسع صدرك ليها

اولاً ايه المعايير اللى اخترتم على اساسها التصميم هل هو ذوق ولا فيه نسب معينة متبعة لان انا شايف التصميمات كلها نسبها ثورية شوية

ثانياً هل مفردات التصميم (فوانيس - اكصدامات - شبك - اكسسوارات ) فعلاً قابلة للانتاج بسعر اقتصادى وجودة معقولة اذا انتجت محلياً ولا لاء

لان اذا كان عندكو فعلا المقدرة تصممو فوانيس مثلاً بشكل مميز ويتم تصنيعها بجوده معقولة اكيد هيبقى ليها سوق ممتازة وممكن فعلا تبداءو بتصميم فوانيس معدلة ومتوافقة لسيارات شعبيه او منتشره

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 18-09-2009, 12:59 AM
entamalak entamalak غير متواجد حالياً
من انا؟: craaazy
التخصص العملى: industrial designer
هواياتي: crazy,sea

entamalak has a spectacular aura aboutentamalak has a spectacular aura about

اولا اهلا بيك فى مصر موتورز وشاكر لحضرتك تواجدك ومشاركتنا التجربة المتميزة اللى قمتو بيها
شكرا لحضرتك

انا ليا بعض الاستفسارات اتمنى يتسع صدرك ليها

اولاً ايه المعايير اللى اخترتم على اساسها التصميم هل هو ذوق ولا فيه نسب معينة متبعة لان انا شايف التصميمات كلها نسبها ثورية شوية
التصميمات كلها مبنية على نسب حقيقية يمكن الصور اللى مش واضحة بدرجة كافية
احنا فى البداية عملنا دراسات لجميع انواع السيارات الموجوده وكل مجموعه اختارت مقاس ثابت للشاسيه اللى هتشتغل عليه لاننا هنلجأ لاجزاء ميكانيكية موجوده عشان كده كان لازم نشتغل على مقاسات موجوده وطبعا التصميمات كلها خضعت لاختبارات الايروديناميك

ثانياً هل مفردات التصميم (فوانيس - اكصدامات - شبك - اكسسوارات ) فعلاً قابلة للانتاج بسعر اقتصادى وجودة معقولة اذا انتجت محلياً ولا لاء
احنا فعلا قدرنا نعملها بس للاسف كنا بنقدم تنازلات كتير فى التصميمات اللى عاوزين ننفذها لعجز الامكانيات عندنا ،،لكن بأكد لحضرتك ان قسم التصميم الصناعى ده يعتبر تخصصه الرئيسى وللاسف محدش يعرف ده لان مجال التصميم الصناعى مش موجود فمصر وشغله كله بالخارج واحنا نعتبر اول تجربة لتعريف الناس بالقسم
ولو حضرتك بحثت عن مجالات التصميم الصناعى هتعرف قصدى وطبعا خارج مصر كلمة تصميم صناعى ليها مكانة تانية خالص اتمنى هنا نوصلها
قديم 18-09-2009, 04:37 AM
الصورة الرمزية elkady0
elkady0 elkady0 غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان
التخصص العملى: طالب
هواياتي: السيارات

elkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant future

ربنا معاكو اكيد كل شئ بيبدا صغير ثم يكبر بس الاهم انكم ما تهملوش فى اللى تعبتم فيه وحاولو مرة واتنين وميه لو وصلت انكم تكبرو المشروع بجد حاجة الواحد يفتخر بيه معلش الصين مش احسن من ولا اليبان ولا المانيا انا عارف ان ناس كتير ممكن تنتقضدنى فى حاجة زى كدة بس معلش لما يبقى عندنا ارادة وعزيمه اكيد اكيد ربنا مش هايسيبنا معلش يعنى الدول دى منهم اللى مومن بان ربنا موجود وربنا بيوفقهم حتى لو مش معترفين بالنبى ومنهم اللى مش معترف بربنا اساسا وبرضه ربنا بيوفقه لانه بيتعب فى اللى بيعمله لانهم بيفكرو صح وعارفين هما عاوزين يعملو ايه فشوف بقى لو انت مومن بربنا وبمحمد وعملت وتعبت ربنا هايعمل معاك ايه انا عارف ان فى ناس ممكن تقول ايه دخل دة بده بس انا شايف انه دة هوة اساس النجاح او على الاقل التفوق فى العمل وغيرة احنامحتاجين نفوق ونتعب لنفسنا لانه مفيش حد هافوقنا غير احنا ومحدش هايعملنا حاجة الا اذا احنا اللى عملنا
واكبر دليل
قوله تعالى
( إن الله لايغير مابقوم حتى يغيروا مابأنفسهم )
لازم احنا اللى نغير شويه من نفسنا
لاااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااازم نفوق ونعمل واسف جدا على انى طولت شويه
انا عارف انى كلامى مش مرتب فسامحونى

إذا لم تستطع أن تنظر امامك لأن مستقبلك مظلم ولم تستطع أن تنظر خلفك لأن ماضيك مؤلم فانظر إلى الأعلى تجد ربك تجاهك
.... إبتسم... فإن هناك من... يحبك... يعتنى بك... يحميك ...ينصرك... يسمعك ...يراك..
.انه (( الله)) ما أخد منك إلا ليعطيك...
وما ابكاك إلا ليضحكك...
وما حرمك الا ليتفضل عليك...
وما إبتلاك إلا لانه يحبك..."
سبحان الله

التعديل الأخير تم بواسطة elkady0 ; 18-09-2009 الساعة 04:41 AM
قديم 18-09-2009, 09:28 AM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute

انا برضة احب ارحب ابيك في مصرموتورز و اهنيك علي المجهود اللي انت بذلتوه

طبعا بعد كلام استاذ القاضي مفيش كلام

بس عايزك تحكيلنا عن تخصصك اكتر و ايه اللي خلاك تدخلة و هل كنت متوقع ان ليه مستقبل و هل استفدت منه في شغك ولا لا
و يا ريت نتعرف علي اسمك

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven

التعديل الأخير تم بواسطة horas3000 ; 18-09-2009 الساعة 09:39 AM