العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 17-01-2014, 05:26 PM
Dr.Rehab Dr.Rehab غير متواجد حالياً

Dr.Rehab is on a distinguished road
افتراضي أشتري الرينو سانديرو خلاص والا ايه رأيكم ؟؟

السلام عليكم

بعد ما سألت كتير في كل مكان وكل الناس في المنتدى هنا وبره المنتدى وساعدتونى كتير بخبرتكم وقارنت بين عربيات السبارك و اي تن و بيكانتو .. وصلت في الاخر للسانديرو

بجد بحس كده انها تستاهل تمنها
تاكيف - باور - سنتر ريموت - 4 زجاج - سي دي بلير وبلوتوث - فوانيس شبوره - ايرباج - ده غير انها طبعا 1600 سي سي ..وواسعه من جوه - اوتوماتيك توبترونيك - كومبيوتر لكشف الاعطال .

لما ركبتها في المعرض حسيت انها عربيه مش صغيره فحسيت بقيمتها .. وعجبتنى

سعرها كامله 98000 ج مصري

بعض الناس بتقول ان الرينو بيحصل فيه بعض الاعطال مش بيعرفو يصلحوها في التوكيل ومش بيعرفو سبب العطل اصلاً .. هل الكلام ده مظبوط والا ده كان زمان ؟

تفتكرو خلاص اتوكل على الله في السانديرو والا السعر ده ممكن يجيب حاجه تانيه افضل منها ؟

بناء على ردودكم هاخد قرار انى اشترى السنديرو الشهر الجاى بإذن الله أو ما اشتريهاش .. لأنى خلاص لغيت كل العربيات اللى كانت في دماغي واستقريت على السانديرو ..

فياريت تساعدونى بخبرتكم

ملحوظه : بلاش العربيات الصيني مش بأثق فيها خالص

قديم 17-01-2014, 08:23 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أشتري الرينو سانديرو خلاص والا ايه رأيكم ؟؟

السلام عليكم
السانديرو عربيه كويسه ومشاكلها قليله توكل على الله بس اعادة بيعها ثقيل شويه ولاتنسي صلاة الأستخاره
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 17-01-2014, 11:47 PM
dr_adelnegm dr_adelnegm غير متواجد حالياً

dr_adelnegm will become famous soon enough

من سنة كنت هشتريها بس مشترتهاش لانهم غلوا سعرها وانا شايف ان السعر كتير عليها
من راي هات عربية اعداه بيعها عالية زي الصني او الانسر واشتري دماغك من العربيات ال بيضحكوا بيها علي الناس
بس في شوية نصائح
اولا انت ساكن في منطقة زحمة ولا هادية
هجيب قسط ولا كاش
انا من راي شوف ظروفك الاول لو ساكن في منطقة زحمة هات مستعمل لان خبطته مش بتزعل زي الجديد
لو ناوي تقسط بلاش لان انا جربته ممكن العربية تكون مخبوطة ومش بتمشي بيها كذا شهر لان مش معاك تصلح حتي لو مامن عليها لازم تدفع الاول وتبقي رامي العربية في الجراج وتدفع فلوس للجراج وللبنك لحد ما تقدر تصلحها
واه علي الذل مع التامين يعطيك ميعاد يجي يعاين فيه العربية ويتشرط دا يتغير دا يتصلح
المهم تدفع يا باشا انت في التوكيل الفاتورة وبعد كدة تستلم العربية وتروح لشركة التامين تعطيهم الفاتورة ويعينوا العربية
وان شاء الله الشيك يبقي يجي شهر انت وحظك
والمشكلة ان الشيك لما بيطلع بيطلع للبنك ال انت واخد منه قرض السيارة فحضرتك تودي الشيك من شركة التامين للبنك
يقوم البنك بعد كم يوم يسحب الفلوس من شركة التامين وياخد رسوم تحصيل علي حسب كل بنك
وبعدكدة الفلوس تنزل في رصيدك بالبنك لو حبيت تبقي تسحبها دوغة ووجع دماغ
وكل سنة تجدد رخصة ووثيقة تامين

لو تقدر تشتري كاش توكل علي الله وبلاش بنك ولو مش تقدر هات حاجة مستعملة علي قد ظروفك وجددفيها مع الوقت

عن التجربة انا كنت مخطئ اني اشتريت زيروو وجعت دماغي اربع سنين اقساط وبحمد ربنا ان العربية هلاك كلي في السنة الاولي وخلصت من وجع دماغ الاقساط
قديم 18-01-2014, 07:37 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
السانديرو عربيه كويسه ومشاكلها قليله توكل على الله بس اعادة بيعها ثقيل شويه ولاتنسي صلاة الأستخاره
والله المستعان
شكراً جزيلاً ..عندك حق فعلا بس على العموم انا بأشتريها عشان تقعد معايا 10 او 15 سنه مش ناويه ابيع بسرعه .. وان شاء الله اصلى استخاره
قديم 18-01-2014, 07:43 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_adelnegm مشاهدة المشاركة

من سنة كنت هشتريها بس مشترتهاش لانهم غلوا سعرها وانا شايف ان السعر كتير عليها
من راي هات عربية اعداه بيعها عالية زي الصني او الانسر واشتري دماغك من العربيات ال بيضحكوا بيها علي الناس
بس في شوية نصائح
اولا انت ساكن في منطقة زحمة ولا هادية
هجيب قسط ولا كاش
انا من راي شوف ظروفك الاول لو ساكن في منطقة زحمة هات مستعمل لان خبطته مش بتزعل زي الجديد
لو ناوي تقسط بلاش لان انا جربته ممكن العربية تكون مخبوطة ومش بتمشي بيها كذا شهر لان مش معاك تصلح حتي لو مامن عليها لازم تدفع الاول وتبقي رامي العربية في الجراج وتدفع فلوس للجراج وللبنك لحد ما تقدر تصلحها
واه علي الذل مع التامين يعطيك ميعاد يجي يعاين فيه العربية ويتشرط دا يتغير دا يتصلح
المهم تدفع يا باشا انت في التوكيل الفاتورة وبعد كدة تستلم العربية وتروح لشركة التامين تعطيهم الفاتورة ويعينوا العربية
وان شاء الله الشيك يبقي يجي شهر انت وحظك
والمشكلة ان الشيك لما بيطلع بيطلع للبنك ال انت واخد منه قرض السيارة فحضرتك تودي الشيك من شركة التامين للبنك
يقوم البنك بعد كم يوم يسحب الفلوس من شركة التامين وياخد رسوم تحصيل علي حسب كل بنك
وبعدكدة الفلوس تنزل في رصيدك بالبنك لو حبيت تبقي تسحبها دوغة ووجع دماغ
وكل سنة تجدد رخصة ووثيقة تامين

لو تقدر تشتري كاش توكل علي الله وبلاش بنك ولو مش تقدر هات حاجة مستعملة علي قد ظروفك وجددفيها مع الوقت

عن التجربة انا كنت مخطئ اني اشتريت زيروو وجعت دماغي اربع سنين اقساط وبحمد ربنا ان العربية هلاك كلي في السنة الاولي وخلصت من وجع دماغ الاقساط
شكراً على مشاركتك معايا بتجربتك
بس من وجهة نظري هي تمنها مش كتير عليها ابداً .. لما تقارنها بعربيات فى نفس حجمها هتلاقي عربيه زي البيكانتو امكانتيات اقل و تمنها 100 الف .. انما السنديرو ماتعتبرش عربيه صغيره لأنها 1600 سي سي .. وشنطتها واسعه رغم انها هاتشباك .. شكلها جميل بصراحه اجمل من الصني والحاجات المعتاده

وبعدين انا ناويه اشتريها جديده لأنى مش عايزه وجع دماغ مع التصليحات بتاعت المستعمل .. وإن شاء الله ربنا يسترها بأه على الجديده ..

وعلى فكره لو دورت في السوق عن عربيه بنفس التمن جديده وبنفس مواصفات السنديرو مش هتلاقي لأن اقرب حاجه لها مثلا الميراج الجديده ب 116 وبعد كده فيه الافيو تقريبا ب 118 وبعد كده كله اعلى من 120 الف وانا مش هقدر حاليا على حاجه اعلى من 100 بأي حال من الاحوال

شكراً جزيلاً لتعليقك ومرورك الكريم