العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 13-01-2014, 11:50 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: زيرو موديل 2013 - هل أشتري شيفورليه اوبترا كاملة أم ميتسوبيشي لانسر بومة كاملة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MGadAllah مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
و بالنسبة لنقطة أن كلاً منهما أخر موديل 2013؟ هل هاتفرق في حاجة بالنسبة لسعر إعادة البيع فيما بعد مع إني مش باغير العربيات علطول يعني و بإذن الله ربنا يستر تظل معي مش أقل من 5 سنين.
و بالنسبة لقطع الغيار هل هاتظل قطع الغيار تتصنع و اللا هايبطلوا انتاجها و ندور علي تباديل و توافيق؟
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
دا اكتر العربيات فى السوق المصرى مفيش خوف من الحاجات ديى هى اللانسر بومة

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 14-01-2014, 01:57 PM
MGadAllah MGadAllah غير متواجد حالياً

MGadAllah is on a distinguished road
للاهمية رد: زيرو موديل 2013 - هل أشتري شيفورليه اوبترا كاملة أم ميتسوبيشي لانسر بومة كاملة

انا كنت لسه عند سمير ريان:-
بالنسبة للكيا الريو رفاهية ممتازة طبعاً بس للأسف المكان ضيق بالنسبة لمقعد السائق أو الكنبة الخلفية بس الرفاهية ممتازة بصراحة لكن ما تنفعش معايا علشان المكان ضيق.
و قال لي بالنسبة للانسر البومة موديل 2014 يوجد منها فئتين:-
- كلاسيك عادية و دي اوتوماتيك و تكييف فقط. (138000 جم)
- كلاسيك عادية + ايه بي اس + فوج لايت + آير باج للسائق فقط. (143000 جم)
و الاتنين الفاتورة هاتكون بـ 110000 فقط و السعر بالمعرض بالنسبة للفرق يكون كاش و الضمان الرواس 3 سنوات او 100000 كم.
و بالنسبة للاوبترا فالسعر الرسمي زي الفاتورة 117000 جم و لكنها بدون ايه بي اس و بدون اير باج. و الضمان 3 سنوات او 100000 كم من منصور.

و بالنسبة لموديلات 2014 في الاوبترا لسه اتتنزل كمان كام شهر و هاتكون صيني و مش كوري زي الموجودة حالياً (الكلام ده من فرع منصور مدينة نصر و شيرين كار و سمير ريان) و بالنسبة للانسر الموديل الاخير للبومة 2014 و بعد كده هاتكون شارك فقط و بالنسبة للشارك فتم تعديل الموتور الي 1600 سي سي و بقت كويسة مش زي الاول.

انا بالنسبة لي هاشتري قسط و بالطريقة دي الوحيدة المناسبة هي الاوبترا ، علشان لعبة فرق السعر في اللانسر دي هاتحتاج أدفع مقدم للبنك و كمان فرق السعر للمعرض و مش معايا كاش كفاية.

فهل أنتظر موديل 2014 أوبترا عل و عسي أن ترخص سعر الموديل الحالي 2013 و اللا اتوكل علي الله و أشتري موديل 2013 أوبترا؟

بالنسبة للاوبترا اللون الوحيد الموجود أسود ، فهل ده لون عملي و اللا هايكون متعب؟

أنا قلقان من توكيل شيفورلية بصراحة و متردد ... ياريت اهل الخبرة يفيدوني بالرأي.
قديم 14-01-2014, 02:30 PM

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: زيرو موديل 2013 - هل أشتري شيفورليه اوبترا كاملة أم ميتسوبيشي لانسر بومة كاملة

حاجة تحير
انا لو مكانك و قلقان كدا من الاوبترا و كمان مفيش غير اسود هو صحيح حلو عليها بس محتاج عناية فائقة
ممكن تفكر فى الصنى الجديدة
بس كدا كدا متستناش الاوبترا الصينى ديى اذا كان الحالية و فيها بعض العيوب

فى الاخر حتى لو جبت الحالية فعليها ضمان و هما مسئولين عن اى عيوب ان ظهرت

قديم 14-01-2014, 02:48 PM
MGadAllah MGadAllah غير متواجد حالياً

MGadAllah is on a distinguished road
للاهمية رد: زيرو موديل 2013 - هل أشتري شيفورليه اوبترا كاملة أم ميتسوبيشي لانسر بومة كاملة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

حاجة تحير
انا لو مكانك و قلقان كدا من الاوبترا و كمان مفيش غير اسود هو صحيح حلو عليها بس محتاج عناية فائقة
ممكن تفكر فى الصنى الجديدة
بس كدا كدا متستناش الاوبترا الصينى ديى اذا كان الحالية و فيها بعض العيوب

فى الاخر حتى لو جبت الحالية فعليها ضمان و هما مسئولين عن اى عيوب ان ظهرت
الصني الجديدة برضه ضيقة بصراحة.
طيب ممكن تفيدني يا ابوحميد الله يكرمك ايه العيوب الموجودة في الاوبترا ؟
قديم 14-01-2014, 07:02 PM

كل خبراتى من القراءات
حاجات اشهرهم البوابة
ضعف نور التابلوه مع الفرامل !!
تلف لوحة مفتاح تشغيل التكييف

بس متنساش ان العربية حتبقى فى الضمان فلو حصل حاجة و ان شاء الله مش حيحصل حاجة فهما اللى مسئولين
و ملاحظ برضه قلة الشكاوى فى الموديلات الحالية اللى هى 2013 و فى الافيو مثلا 2014 عدلوا نفسهم على الاخر

لرضه زيادة فى الالمام بالعيوب جرب اكتب على جوجل عيوب الاوبترا 2013 او مثلا اكتب مشكلة فى اوبترا 2013
و دوش enter و اقرا المشاكل

و اولا و اخيرا دا ميزة الضمان عشان كدا ابتدوا يفهموا ام مصلحتهم ميطلسأوش فى التجميع