العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو كليو Clio

رينو كليو Clio The Renault Clio is a supermini car produced by the French automobile manufacturer Renault. Originally launched in 1990, it is currently in its third generation. The Clio has seen substantial critical and commercial success, being consistently one of Europe's top-selling cars since its launch,[1] and it is largely credited with restoring Renault's reputation and stature after a difficult second half of the 1980s. Symbol of its success and its longevity, the Clio is the only car to have been elected European Car of the Year twice, in 1991 and in 2006.

قديم 14-08-2011, 03:45 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute
افتراضي رينو كليو من بعد اللوجان

السلام عليكم اخوتني الكرام وكل سنة وانتم طيبين

انا بعد ما ركبت اللوجان وعشقتها قررت قرار فظيع سيدهش العالم - اني اية اجيب باذن الله كليو مع الاحتفاظ بالاخت اللوجان بس لام العيال - والسؤال هنا بقي لان اخوكم مالوش في الكليو ولا عمرة فكر فيها اساسا (فمن الاخر كده حم........ بودنين) انا دلوقت معايا حوالي 40الف وسمعت ان من 2000 الي 2003 تقريبا بنفي التمن بس اية الفرق ما بين الموديلات دي ولا مفيش فرق خالص ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ طب اية مميزات كل موديل وسمعت كمان ان فية 1200CC و 1400CC طب افرق ما بينهم ازاي ؟؟ مع اني افضل ال 1400 ولا انا فاهم غلط ؟؟؟

يعني من الاخر برجاء من كل الكليوية الجدعان تعريفي بالعربية وخصوصا الموديلات اللي متعديش ال 40الف والنصيحة الله يكرمكوا انهي موديل احسن - وهل هي فعلا بنفس حلاوة اللوجان ولا احلي (عشان ابقي عارف انا حركب اية واديلها اية) وصحيح انا كنت بشوف الهاتشباك ساعات بس نادرة اية نظامها وكام cc وتمنها كام اعلي من ال 40 ولا اقل

اسف للاطالة ومشًكِر مقدما

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 16-08-2011, 03:36 PM
الصورة الرمزية akerima

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رينو كليو من بعد اللوجان

يعني لو الموضوع بتاعي فية مشكلة او صعب فهمة - انا كل اللي عايزة اعرف موديلات من 2000 الي 2003 كلها 1400CC ولا فية 1200CC واية الفرق ما بينهم من حيث الاداء والشكل الخارجي او الداخلي واية من رايكوا احسن موديل يتركب في ال 3 موديلات

انا عارف ان فية صعوبة في الكتابة في رمضان - الواحد بيبقي صايم ومفرهض بس الردود يا شباب عشان خاطر اخوكوا

وكل سنة وانتم طيبيين

Ashraf Kerima
قديم 16-08-2011, 06:24 PM
nodey nodey غير متواجد حالياً

nodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura about

شوف حضرتك انا معي كليو اتوماتيك 2004 1400
السيارة ما شاء الله فوق الممتازة بتشم البنزين تمشي هههههههه
والحمد لله تعمل لها الصيانات الدورية امورها تمام
بس لازم لما تشتري في حاجات لابد من تغييرها
طقم كاتينية وملفات اشعال وبواجي وفلتر هواء وبنزين وخلافة
عشان تشد السيارة كدا وتشد قصاد اللوجان وربنا يوفقك
قديم 17-08-2011, 02:03 PM
الصورة الرمزية akerima

شاكر ردك يا نودي

Ashraf Kerima
قديم 06-09-2011, 06:10 PM
الصورة الرمزية sheekoo
sheekoo sheekoo غير متواجد حالياً
من انا؟: محب للسيارات والاصدقاء
التخصص العملى: م. زراعى
هواياتي: النت ممارسة الرياضة التعرف على كل جديد فىالدنيا

sheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to behold

انا معايا كليو 1200ccعملة 150000كيلو عربية ممتازة سحبها مش قوى بس بعد ما بتاخد سرعتها ممتازة وبمشى بيها لحد 150ك فى الساعة ثابتة لانى بسافر كتير بين القاهرة وشرم الشيخ صالونها الكنب الخلفية ضيقة شوية شنطة العربية بحر بتشم بنزين انا بسافر شرم القاهرة ب 32 لتر بنزين 92 وفاتح التكييف وسرعة فوق ال120ودى بعض اسعار قطع الغيار فلتر هواء 35ج فلتر بنزين حشو 25 ج شداد ماتور تركى 80 ج فرنساوى 150ج فلتر زيت 60ج سير كاتينة 580ج رفرف امامى فيبر 100ج طلمبة مياة المانى بوش 280 ج دى الاسعا رال انا فكرها فى النهاية اختيار مش حتندم عالية