العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سيات SEAT

سيات SEAT سيات SEAT سيات الاسبانية الاصل الالمانية الطابع قائد الجناح الرياضى فى مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سيات كوردوبا ابيزا وتوليدو وليون

قديم 22-11-2012, 02:12 PM
pode.gmal pode.gmal غير متواجد حالياً

pode.gmal is on a distinguished road
افتراضي انا عندى مشكلة وعايز حل لو سمحت

انا معايا سيات ابيزا موديل 1994 حاطط عليها ماكينة 2E بس التكييف لما بشغلو الحرارة بتسخن وغيرت الترموستات اللى فكوعة المية وونضفت السربنتينا.
ومش عارف اعمل اية ؟
قديم 22-11-2012, 02:23 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا عندى مشكلة وعايز حل لو سمحت

ومروحة التكييف الخارجية شغالة ولا لأ
ولو المروحة واحدة فقط المفروض بتبقى سرعتين عشان لما التكييف يشتغل تاخد سرعة اعلى وتبرد أكتر
ولو شغالة بسرعة كبيرة وبرضو بتسخن حاول تراجع على التاكيهات لو بتتظبط مانيوال
قديم 22-11-2012, 02:30 PM
الصورة الرمزية JILANCO
JILANCO JILANCO غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم
التخصص العملى: مهندس ميكانيك
هواياتي: دراسة علم الميكانيك

JILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pode.gmal مشاهدة المشاركة

انا معايا سيات ابيزا موديل 1994 حاطط عليها ماكينة 2E بس التكييف لما بشغلو الحرارة بتسخن وغيرت الترموستات اللى فكوعة المية وونضفت السربنتينا.
ومش عارف اعمل اية ؟
اخي العزيز تأكد من المراوح ويجب ان تكون اثنتين تعمل مع التكيف وشيك على حجم الكمبرسر ( اذا لم يكن الأصلي) يفضل ان يكون صغير الحجم مثل سيارات 1000 سي سي او 1300 سي سي و ايضآ شيك علي الريداتر للمحرك و المكيف و ايضآ ممكن ان تكون المشكلة من رائس المحرك
قديم 22-11-2012, 02:49 PM
pode.gmal pode.gmal غير متواجد حالياً

pode.gmal is on a distinguished road

انا عندى مروحتيين بس الكمبرسر مش بتعها ولو هغير الكمبرسر اجيب اية ينفه للموتور 2000
قديم 22-11-2012, 03:22 PM
الصورة الرمزية JILANCO
JILANCO JILANCO غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم
التخصص العملى: مهندس ميكانيك
هواياتي: دراسة علم الميكانيك

JILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pode.gmal مشاهدة المشاركة

انا عندى مروحتيين بس الكمبرسر مش بتعها ولو هغير الكمبرسر اجيب اية ينفه للموتور 2000
اخي العزيز الكمبرسر الصغير يخفف الحمل على المحرك انضر ما هو ارخص كمبرسر لديكم ممكن ان يركب لديك او تفصيل قاعدة لة ولكن بشرط ان يكون كمبرسر محرك لا يزيد عن 1300 سي سي ولكن قبل تغير الكمبرسر شيك علا رأس المحرك لأنة كما ذكرت ان محركك 2000 سي سي فهذا الحجم لا يؤثر فية الكمرسر بشكل كبير اعيد و اكرر شيك اولآ علي رأس المحرك فمن الممكن ان يكون هناك شرخ او التواء او تهريب للضغط ولكشف الشرخ او تهريب الضغط اتبع التالي انضر الا راس المحرك هل هناك اثار زيت ثم في الصباح الباكر قم بتعبئة القربة و الأفضل الريديتر تمامآ ودع الغطاء مفتوح ثم شغل السيارة ( يجب ان تكون باردة تمامآ ) انضراذا كانت هناك فقاقيع هواء تخرج من فتحة الريداترفهناك تهريب وايضآ اذا كان المحرك يهتز اما التواء الرئس فيجب ان تفك رأس المحرك و تشيك علية في المخرطة وليقاف التهريب هناك مادة تسد الفراغت لمعادلة الضغط توضع في الريديتر لمدة 10 دقائق و السيارة شغالة ثم تغير ماء الريدتر و لكن مكان التهريب يجب ان لا يتجاوز 2 سم . نصيحة عندما تواجة مشكلة في السيارة ابدأ بأقل التكاليف...
ارجو ان يكون الشرح مبسط و شكرآ