العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > M11 , M12

قديم 13-04-2010, 12:27 PM
الصورة الرمزية fineart607
fineart607 fineart607 غير متواجد حالياً
من انا؟: mahmoud
التخصص العملى: جيولوجى
هواياتي: السيارات - رسم -

fineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: وقفة لملاك M11 مع التوكيل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر بسيونى مشاهدة المشاركة

موقف محترم منكم جميعا وارجوكم عدم التراجع او السكوت عن الحق يكفى انينزل فى الصحف وبرامج التوك شو ان ملاك الام11 اتظاهروا وذهبوا لجهاز حماية المستهلك وحتكون ضربة قاضية للموديل ده ولتوكيل ابو الفتوح

يعنى ايه ضربه قاضية للعربيه دى
ده كلام مش ظريف احنا عيزيين المشاكل تتحل والعربيه تنتشر لانها فعلا ممكن تكون احسن عربيه فى السوق
مش من مصلحتنا اننا نقضى عليها وبعدين نرميها يعنى فى الشارع ولا ايه انا مش مبسوط من كلام حضرتك
وعلى فكره انا كنت فى توكيل منصور واتفرجت على مهازل والله لعربيه ثمنها 180 الف جنيه
علشان قطعة غيار مش موجوده فى القاهره وبيقول له ممكن تروح طنطا او تستنى اسبوع والماتور بيسرب زيت
التوكيلات كلها عايزه واقفة
وبعدين انا قلت ان عربيتنا دلوقتى زى الفل بس صوت التزييق من جلد الزجاج هو الى موجود
والموقف الى بيعملوه ده ايجابى واحيهم عليه وان شاء الله يكون نتائجه كويسة
قديم 13-04-2010, 01:51 PM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute

طبعا ليك حق تضايق من الكلام بس فعلا الدعاية السلبية المبالغ فيها بتسبب دمار لسمعة السيارة بمعنى إن ممكن تكون النية صافية و الهدف إجبار التوكيل على علاج العيوب بجدية لكن لازم يكون كلام المجموعة محسوب كويس علشان ما يأثرش على سمعة السيارة ، بالإضافة إلى الإستعانة بوسائل الإعلام ليس كله خير بل ربما يؤدى لأثار أكثر سلبية
بالتوفيق إن شاء الله فى تحرككم و لكن يجب الحذر من تلطيخ السيارة بسمعة قد لا تستطيع التخلص منها بسهولة
قديم 13-04-2010, 02:49 PM
الصورة الرمزية ناصر المصري
ناصر المصري ناصر المصري غير متواجد حالياً

ناصر المصري is a jewel in the roughناصر المصري is a jewel in the roughناصر المصري is a jewel in the roughناصر المصري is a jewel in the rough

إخوتي الأفاضل أصحاب الفكرة

فكرتكم رائعة بحق ... وإن شاء الله لن يضيع حق وراءه مطالب

أنا أمتلك M11 وعندي نفس مشكلة الزجاج ومشكلة في علبة الوسط في الشكمان (( هي لا تعوقني عن السير ، وصدر بها خطاب لتبديلها في الضمان .. لكنها لن تأتي بعد من المصنع )) .. لكن ليس عندي مشاكل الباور أو الصوت الخلفي

أنا معاكم لكن الفكرة تحتاج إلى دراسة نصل من خلالها إلى أفضل طريقة للتعامل مع الأمر .. وإن شاء الله تعالى أحاول بقدر الإمكان أكون معاكم في لقاء السبت

أخوكم أبو حبيب الرحمن

لا تجادل أحمقاً .. فإنك لن تقنعه ولن يقنعك
فليمت الحاقدون كمداً وغيظاً
قديم 14-04-2010, 06:14 PM
dramr40 dramr40 غير متواجد حالياً

dramr40 is on a distinguished road

ياريت يا جماعه تفيدونى لانى كده اتلخبط على الاخر

انا نازل اشتريها الاسبوع الجى او اللى بعده ان شاء الله لكن كلامكم عن كل المشاكل دى خوفنى جدا وتهت فى القرار

انا كتبت الرد فى الموضوعين بتوع ال m11 ياريت اى حد يطمنى او يساعدنى فى القرار
قديم 15-04-2010, 02:14 AM
ahmed_darhos ahmed_darhos غير متواجد حالياً

ahmed_darhos will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dramr40 مشاهدة المشاركة

ياريت يا جماعه تفيدونى لانى كده اتلخبط على الاخر

انا نازل اشتريها الاسبوع الجى او اللى بعده ان شاء الله لكن كلامكم عن كل المشاكل دى خوفنى جدا وتهت فى القرار

انا كتبت الرد فى الموضوعين بتوع ال m11 ياريت اى حد يطمنى او يساعدنى فى القرار

بص يا باشا .. انا هأقولك رأيى بما يرضى الله.. العربية بجد جميلة جدا... شكلا و موضوعا.. يعنى أداء و سحب وثبات على سرعات عالية زى الفل... العربية عالية حتى لو فيها خمس ركاب ماتخافش من المطبات.. التكييف رائع و خصوصا انى بشغله دايما..استهلاك للبنزين معقول جدا جدا.. العربية فول أوبشن .. يعنى فيها كل الكماليات اللى ممكن تفكر فيها.. هى ما كانش ناقصها أى حاجة غير انها تكون أوتوماتيك....
نيجى بقه لموضوعنا.. العربية دى مشكلتها الوحيدة انها اتجمعت عندنا فى مصر.. يعنى العربية دى لو جت من الصين على طول كانت هتبقى مثالية..
كل اللى احنا بنقولة ان المشاكل دى بسيطة وممكن تتحل بسهولة ... لكن ربنا رزقنا بشوية ناس ما عندهمش ضمير فى الصيانة و كل اللى يهمهم انهم يخلصوا أكبر عدد ممكن من العربيات,,, و مبرمجين على الصيانة الدورية و مابيعملوش أى حاجة تقابلك غير لما تقعد تتخانق و تعلى صوتك.. احنا هدفنا الاساسى هو جذب انتباه التوكيل والضغط عليهم فى مركز الصيانة لحل المشاكل اللى هى صوت رجرجة فى الأزاز و تزييق فى العفشة و بعض المشاكل الخاصة بكل مالك...
انت بتتكلم على عربيى 1600cc فول أوبشن مانيوال ثمنها 75000 جنيه..
يعنى لما تحب تقارنها هتقارنها اما بالأفيو أو النيوأكسنت... ادخل على المنتديات و شوف مشاكل العربيات و قارن بنفسك... و فى الاخر هتتأكد انها برقبتهم
و الله أعلم..