العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 18-06-2013, 02:53 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أسعار ومدويلات سيارات المعاقين بالصور. 2013

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saqr841 مشاهدة المشاركة

يا جماعة انا والدى كان من حقه يجيب سيارة معاقين بس للاسف عدت السنة وماشتراش حاجة

وراح يسال فى مصر لو ممكن يجدد الجواب قالوله مينفعش

تكشف كشف جديد واحنا هنبعت نسحب ملفك اللى بعتناه بورسعيد للجمارك والجواب اللى راح المرور

ممكن اعرف هياخد فترة اد ايه على مايسحبو الجوابات دى
اقل حاجة شهر .... وممكن اكثر شوية
قديم 18-06-2013, 03:40 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أسعار وموديلات سيارات المعاقين بالصور. 2013

هى كدة الاسعار اتضاعفت فعلاً عن قبل الثورة مش عليت بس
طيب ليه متخليش حد يشحنلك العربيه من بره اعتقد هتبقى اوفر واحسن ما تشترى من التجار
يعنى مثلاً البرايد اللى ب 24 الف ديه مش هتعدى 1000 يورو وعقبال ما تيجى مش هتزيد عن الف ونص يورو فتقريباً بنتكلم فى نص التمن

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 18-06-2013, 11:26 PM

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

هى كدة الاسعار اتضاعفت فعلاً عن قبل الثورة مش عليت بس
طيب ليه متخليش حد يشحنلك العربيه من بره اعتقد هتبقى اوفر واحسن ما تشترى من التجار
يعنى مثلاً البرايد اللى ب 24 الف ديه مش هتعدى 1000 يورو وعقبال ما تيجى مش هتزيد عن الف ونص يورو فتقريباً بنتكلم فى نص التمن
لو المعاق استورد العربية بنفسه يا أبو نوره هيوفر على الاقل 10 الاف جنية وهذا ممكن يخلى ناس تجيب سيارات موديل اعلى زى 2006 وحتى 2010. ولكن المشكلة ان مش كل الناس ليها ناس مسافر الخليج او اوروبا.. كثير من الناس بتخاف تبعت فلوس لشركة او شخص انت مش تثق فيه وبالاخص انها بتكون تحويشة العمر. العاديين بيشتروى السيارة كنوع من الرفاهية فى كثير من الاحيان او على الاقل بيكون فى بديل من المواصلات ولهذا فالسيارة فى الاولويات الشخص العادى بتأتى متأخر عن الشخص المعاق الذى بتكون السيارة الولوية اولى لانها تسهل المهام الحياتية الاخرى.

فى ناس من المعاقين استوردوا العربية بنفسهم وفعلا الحالة كانت افضل كثير لان برة مش فى غش وبتكون عارف تقرير عن العربية. وكذلك وفروا على الاقل 7 الاف جنية.. ياريت يكون فى مؤسسة لا تهدف للربح تقوم بإستيراد السيارات الجيدة للمعاقين بهامش ربح رمزى كان الحال بقى غير الحال....

التعديل الأخير تم بواسطة tham1010 ; 18-06-2013 الساعة 11:31 PM
قديم 25-11-2013, 02:08 PM
sky water sky water غير متواجد حالياً

sky water is on a distinguished road

طيب يا جماعه انا لو عايزه استورد اعمل كدا ازاى و من انهى بلد ولو انا بسافر اقدر اعمل ايه ؟ ارجو الرد تفصيليا جزاكم الله خيرا
انا والدى عنده اعاقه و من حقه عربيه ابدأ اعمل ايه و ايه هى الاجراءات بالظبط و هاتكلفنى كام ؟
قديم 26-11-2013, 01:35 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sky water مشاهدة المشاركة

طيب يا جماعه انا لو عايزه استورد اعمل كدا ازاى و من انهى بلد ولو انا بسافر اقدر اعمل ايه ؟ ارجو الرد تفصيليا جزاكم الله خيرا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sky water مشاهدة المشاركة

انا والدى عنده اعاقه و من حقه عربيه ابدأ اعمل ايه و ايه هى الاجراءات بالظبط و هاتكلفنى كام ؟
لك الحق فى استيراد سيارة من اى بلد فى العالم. معظم الناس بتستور من بلاد قريبة زى ألمانيا فرنسا ايطاليا او من دول الخليج.

يحق للمعاق اسيتراد اى سيارة ولكن هناك شرطين فقط
1- ألا تزيد سعة المحرك عن 1600 سى سى
2- أن تكون موديل اقدم ب 3 سنين عن سنة الاستيراد من الحارج. يعنى موديل قديم 3 سنين.

الخطوة الاولى بأن الوالد يقدم على سيارة فى الكومسيون الطبى بالقاهرة. وبعد ما يخلص الورق ويكون القرار بالموافقة على استيراد سيارة. تبدأ انت تبحث عن السيارة بالخارج وتدفع ثمنها وتشحنها لمصر لاحد الموانى المصرية. فى مصر ممكن تأجر مخلص جمركى يأخد من 1000 إلى 2000 جنية علشان يسلمك العربية بخارج الميناء ويقوم هو بكل الاجراءات وبتأخد العملية يومين من المخلص الشاطر. ممكن الوالد بنفسه يسعى لاستخراج العربية من الجمرك ويلف بنفسه ولكن طبعا حاجة مرهقة وكل حته هترش على الناس لحد ما تحلص ورقك وممكن تحتاج تبات فى بورسعيد مثلا لو انت من محافظة بعيدة لحد ما تخلص ورقك....

بالتوفيق

الكلمات الدليلية
جمارك السيارات, سيارات معاقين