العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو كليو Clio

رينو كليو Clio The Renault Clio is a supermini car produced by the French automobile manufacturer Renault. Originally launched in 1990, it is currently in its third generation. The Clio has seen substantial critical and commercial success, being consistently one of Europe's top-selling cars since its launch,[1] and it is largely credited with restoring Renault's reputation and stature after a difficult second half of the 1980s. Symbol of its success and its longevity, the Clio is the only car to have been elected European Car of the Year twice, in 1991 and in 2006.

قديم 23-12-2011, 04:57 PM
nodey nodey غير متواجد حالياً

nodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura about
افتراضي هذا ما حدث معي بعد تغيير الكاتينة للكليو 1400

السلام عليكم ورحمة الله
اقص عليكم تجربتي في تغيير مجموعة الكاتينة للكليو 1400 ماشيه 120000 الف كيلو
اسير و2 بلية اشتريتهم طقم علي بعضه من وكلة رينو بالرياض 425 ريال
طلمبة الميه كنت شاريها من مصر نوع جارف ايطالي علي حسب كلام البائع لكن عند ركيبها للاسف جابت ميه واشتريتها برضوا من الوكالة بسعر 435 ريال
التركيب كان في ورشة كبيرة متخصصة بالرينو الفرنسي والكوري والعمالة هندية فاهمة كويس التركيب في حوالي ساعتين اجرة التركيب 250 ريال
الملاحظ بعد التركيب
صوت الماتور حسه عالي شوية مع السلانسيه والشد برضوا حاسس ان الماتور خشن مش ناعم زي الاول
معرفش ايه السبب واللي عنده تفسير ياريت يوضح لي
تم تغيير البواجي اصلي وكالة وكذلك فلتر البنزين
السير القديم حسب ما شفته كان علي وشك القطع
لكن الطرمبة كانت ممكن تكمل كمان 20000 كيلو
ارجو تفسير وجود صوت الخشونه اللي بالماتور وكذلك حاسس ان الارام علي شوية علي السلانسيه
لو في طريقة لتقليل الار ام علي السلانسيه ارجة توضيحها
مشكورين
قديم 23-12-2011, 05:06 PM
cars admire
Guest

افتراضي رد: هذا ما حدث معي بعد تغيير الكاتينة للكليو 1400

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nodey مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله
اقص عليكم تجربتي في تغيير مجموعة الكاتينة للكليو 1400 ماشيه 120000 الف كيلو
اسير و2 بلية اشتريتهم طقم علي بعضه من وكلة رينو بالرياض 425 ريال
طلمبة الميه كنت شاريها من مصر نوع جارف ايطالي علي حسب كلام البائع لكن عند ركيبها للاسف جابت ميه واشتريتها برضوا من الوكالة بسعر 435 ريال
التركيب كان في ورشة كبيرة متخصصة بالرينو الفرنسي والكوري والعمالة هندية فاهمة كويس التركيب في حوالي ساعتين اجرة التركيب 250 ريال
الملاحظ بعد التركيب
صوت الماتور حسه عالي شوية مع السلانسيه والشد برضوا حاسس ان الماتور خشن مش ناعم زي الاول
معرفش ايه السبب واللي عنده تفسير ياريت يوضح لي
تم تغيير البواجي اصلي وكالة وكذلك فلتر البنزين
السير القديم حسب ما شفته كان علي وشك القطع
لكن الطرمبة كانت ممكن تكمل كمان 20000 كيلو
ارجو تفسير وجود صوت الخشونه اللي بالماتور وكذلك حاسس ان الارام علي شوية علي السلانسيه
لو في طريقة لتقليل الار ام علي السلانسيه ارجة توضيحها
مشكورين
اكشف على ضبط التاكيهات والبلوف اتاءكد من الضبط فى ورشة رينو متخصصة !!
R OSE4U
قديم 23-12-2011, 05:29 PM
cars admire
Guest

مميز هذا ما حدث معي بعد تغيير الكاتينة للكليو 1400

chevy_lumina

:fun_36 _3_1[1]:
قديم 23-12-2011, 06:11 PM

nodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura about

فعلا يا اخي جزاك الله خير انا حاسس انه في حاجة مش مظبوبه بالتركيب للمعلومية العربية 1400 موديل 2004 فتيس اتوماتيك 16 فالف
المكانيكي كان فك الكويل اللي ناحية الكاتينة وشال البوجي وحط مفك وفضل يلف في عمود الكرنك لقيت المفك طالع نازل وانا مش فاهم هو بيعمل ايه
لكن بعد تدوير العربة حسيت في نقر كدا بالماكينة بقوله اده قالي عالي الماكينة صافية ومفهاش تقطيع ولا حاجة يبقي كله تمام بقوله في صوت نقر والماكينة صوتها عالي قالي بعد ما تسخن الكمبيوتر بتاع العربية هيظبطها وانا كنت مستعجل لاني كنت سايب الاولاد لوحدهم ومشيت علي طول من غير ما اجرب العربية كويس
المشكلة انه عشان الاقي ورشة متخصصة في الرينو لازم اسافر الرياض حوالي 700كم
السؤال هل ممكن اي ميكانيكي فاهم انه يعملها وهل ضبط التكيهات والبلووف يحتاج فك سير الكاتينة ام فقط حسب ما شفت انه هيفك طمبورة سير الدينمو ويلف عمود الكرنك ويضبطحركة البلوف ارجو التوضيح
عندنا هنا ميكانيكي سوري الجنسية مختص في المرسيدس هل ممكن يعمل ضبط تكهيات وبلوف
معذرة اريد من حضرتك شرح وفي عن عملية ضبط التكيهات والبلوف وهل في ضرر من عدم ضبطها علي المدي البعيد
شكرا

التعديل الأخير تم بواسطة nodey ; 23-12-2011 الساعة 07:03 PM
قديم 23-12-2011, 07:50 PM

معذرة اخي الفاضل
هل السفر بالسيارة بهذا الوضع في خطر علي الماتور
لاني اتصلت بالميكانكي الي عملها وهو بالرياض قالي تعالي وانا اشوفهالك وبصراحة وانا راجع من الرياض كنت ماشي 120كم / ساعة
فهل اذا سافرت بيها لمسافة 700كم بسرعة 120 فيها ضرر علي الماتور
ارجو الافادة مشكور