العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 08-12-2010, 02:51 AM
الصورة الرمزية citroeen
citroeen citroeen غير متواجد حالياً

citroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to behold
افتراضي عايز اعرف حاجة من اخواتى الى فى منتتدى بجد

يارجالة فى كيا سيراتو ب104.500 فى اوتو ريان 6 ناقلات بس مافيهاش غير اير باج واحدة والامكانيات العادية انتوا بس اية رايكم فيها دى ؟؟ والخليجى مضمون و لا اية تظامة و لا ممكن اشتريها القيها بايظة و لا فيها عيب صناعة و لو لقيت فيها عيب صناعة ممكن صاحب المعرض ارجعها و لا اية النظام ياريت تفدونى بجد ؟؟؟؟ واه مافيهاش جنوط طاسات بس منمكن الواحد يبقى يركبلها قدام طاسات ياريت اعرف الخليجى حلو و لا بلاش و لا اية ؟؟؟؟ وكمان انا اولى بلفلوس الى اشترى بيها التوكيل و التوكيل غالى و مافهوش امكانيات اية رائيكم ومش عارف ام 104 دى فيها abs و لا اية بس بيتهيقالى فيها و لا اية ياريت اهل الخبرة و اخواتى يردوا شكرررررررررررا بجد ليكم
قديم 08-12-2010, 03:13 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز اعرف حاجة من اخواتى الى فى منتتدى بجد

والله كنت لسه هاسالك لو فيها abs او لا نصيحه منى ال abs مهم العربيات دى بتطير مش بتجرى وال abs اهو نوع من انواع الامان فى العربيه
الحاجه التانيه افحصها كانك بتفحص عربيه مستعمله ياسترويين لانها خليجى
بس من ناحيه تانيه اطمن لان سمير ريان محترم جدا جدا وعن تجربه فى عربيتى وناس تانيه قرايبى

قديم 08-12-2010, 03:39 AM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

أنا اللي عايز أعرف منك حاجة منك بجد
حدد انت عايز إيه من العربية + ميزانيتك كام
و دور على أفضل البدائل المتاحة في السوق و ما تشتتش نفسك
أنا حاسس إن انت مشتت
معلش كلنا مرينا بالمراحل دي
و لو احتاجت أي حاجة اخوانك في المنتدى موجودين و أنا أولهم إن شاء الله

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 08-12-2010, 03:46 AM
الصورة الرمزية citroeen
citroeen citroeen غير متواجد حالياً

citroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to behold

ربنا يخليكو ليا يارب وشكرا ياlol باشا وعلى باشا انتوا اخواتى بجد والله بحبكم وبحب باقى اخواتى وكلكم ناس محترمة واى حاجة تعبان بجد منها هجلكم علطول لان بجد اخواتى واكتر كمان والله وصدقنى يا lol باشا نفسى اعرف فيها abs و لا لو فيها تتجاب و لا اية رايك ؟؟ هو على ممكن الواحد يدفع اكتر فى العربيية بس لو فى عربيية زى الى بتكلم عليها دى و هى هى نفس العربيية ال130 متجبش لية وهى وهى الشكل بس الامكانيات هى الى ناقصة مش مشكلة الامكانيات قدام انشاءالله لما ربنا يريد نجيب الاحسن بس يعنى الواحد يوفر باقى الفلوس دى للحاجات تانية ضرورية بردة فى الحياة الصعبة الى عيشين فيها دى بجد الحياة باقت تعب وتفكير فا انا جيت ليكم عشان اعرف بجد اية رائيكم ؟؟؟؟ وتعبكم معايا كلكم بجد
قديم 08-12-2010, 04:13 AM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة citroeen مشاهدة المشاركة

ربنا يخليكو ليا يارب وشكرا ياlol باشا وعلى باشا انتوا اخواتى بجد والله بحبكم وبحب باقى اخواتى وكلكم ناس محترمة واى حاجة تعبان بجد منها هجلكم علطول لان بجد اخواتى واكتر كمان والله وصدقنى يا lol باشا نفسى اعرف فيها abs و لا لو فيها تتجاب و لا اية رايك ؟؟ هو على ممكن الواحد يدفع اكتر فى العربيية بس لو فى عربيية زى الى بتكلم عليها دى و هى هى نفس العربيية ال130 متجبش لية وهى وهى الشكل بس الامكانيات هى الى ناقصة مش مشكلة الامكانيات قدام انشاءالله لما ربنا يريد نجيب الاحسن بس يعنى الواحد يوفر باقى الفلوس دى للحاجات تانية ضرورية بردة فى الحياة الصعبة الى عيشين فيها دى بجد الحياة باقت تعب وتفكير فا انا جيت ليكم عشان اعرف بجد اية رائيكم ؟؟؟؟ وتعبكم معايا كلكم بجد
أنا لاحظت بعد قراءتي لمواضيعك و مشاركاتك الاتي:

1- دخلت أكثر من قسم لتسأل عن سيارة و جميعها مختلفة بل متفاوتة في بلد المنشأ و مستوى الجودة و السعر أيضا ( أوروبي - صيني - كوري - ياباني )
2- غيرت رأيك أكثر من مرة في فترة قصيرة بالنسبة لنفس السيارة و ذلك لمجرد ابداء بعض الأعضاء اراءهم الشخصية ( مثل السيراتو )
3- ذكرت أن ميزانيتك حوالي 130000 ثم تريد شراء سيارة ب 104000 ؟؟
معلش استحملني علشان أنا باحاول أساعدك لأنك بتفكرني بنفسي أول ما دخلت بيتي الثاني ( هذا المنتدى الجميل )

نبدأ مع بعض بالراحة و من الأول خالص
ماشي؟

1- ادي أمر format
2- حدد ميزانيتك كحد أدنى و حد أقصى و ليس مبلغ واحد فقط
3- حدد نوع السيارة التي تريدها ( سيدان SUV - هاتشباك - ..... )
4- حدد بلد المنشأ أو البلاد المرغوبة
ممكن نكمل بعد ما تاخد الخطوات دي بس حاول أن يكون الاختيار حاسما لتضيق مجال الاختيار فيكون الأمر سهلا عليك مع ملاحظة أن تقوم أولا بقراءة مواضيع و مشاركات الأعضاء للسيارات التي لفتت انتباهك مع مراعاة أن تكون مشاركاتك أقل ما يمكن ( في هذه المرحلة فقط )

و بالتوفيق إن شاء الله
و أنا معاك لنكمل ما بدأناه سويا إن شاء الله إذا أردت

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]