العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو كليو Clio

رينو كليو Clio The Renault Clio is a supermini car produced by the French automobile manufacturer Renault. Originally launched in 1990, it is currently in its third generation. The Clio has seen substantial critical and commercial success, being consistently one of Europe's top-selling cars since its launch,[1] and it is largely credited with restoring Renault's reputation and stature after a difficult second half of the 1980s. Symbol of its success and its longevity, the Clio is the only car to have been elected European Car of the Year twice, in 1991 and in 2006.

قديم 24-11-2010, 09:31 PM
drasd drasd غير متواجد حالياً

drasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud of
افتراضي ارجو النصيحة العاجلة لوجه الله تعالى من خبراء الرينو وخاصة الكليو

السلام عليكم
قدامي عربية رينو كليو 1200 موديل 2003 رشة برة لكن دواخل فابريكة بس مش عارف عدادها عامل 100000 كم على 36 الف وواحدة تانية موديل 2004 بس ال 1400 عاملة 39 الف يا ترى انهي الاحسن ال 1200 ولا ال 1400
وايه اخبار قطع غيار الكليو دلوقتي علما بان الاتنين سيدان مش هاتش باك
انا سمعت ان ال 1400 سيسي انجكشن وفيها مشاكل وان ال 1200 سيسي افضل منها
في انتظار رد وحوش الرينو الكرام
في انتظار الرد السريع للاهمية
قديم 24-11-2010, 10:38 PM
nodey nodey غير متواجد حالياً

nodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura about
افتراضي رد: ارجو النصيحة العاجلة لوجه الله تعالى من خبراء الرينو وخاصة الكليو

السلام عليكم
اخي انا راي ان 1400 افضل في السحب والعزم والسفر وتقريبا قطع الغيار في الاثنين متقاربة مع بعض الاختلاف
وبالنسبة لتوافر القطع متوفرة في اماكن كتيير في القاهرة وخصوصا الحرفيين ومنطقة صقر قريش لو عايز العربية قطع يجبوها لك والمحافظات وسعرها معقول بالنسبة لفترة الاستخدام يعني تغير شئ 200ج يعيش قد ما تغير نفس الشئ لسيارة من نوع اخر مرتين او ثلاثة وسعرها 100 مثلا
هذه وجهة نظري
تقبل احترامي ابو خالد
قديم 25-11-2010, 01:35 AM

drasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nodey مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
اخي انا راي ان 1400 افضل في السحب والعزم والسفر وتقريبا قطع الغيار في الاثنين متقاربة مع بعض الاختلاف
وبالنسبة لتوافر القطع متوفرة في اماكن كتيير في القاهرة وخصوصا الحرفيين ومنطقة صقر قريش لو عايز العربية قطع يجبوها لك والمحافظات وسعرها معقول بالنسبة لفترة الاستخدام يعني تغير شئ 200ج يعيش قد ما تغير نفس الشئ لسيارة من نوع اخر مرتين او ثلاثة وسعرها 100 مثلا
هذه وجهة نظري
تقبل احترامي ابو خالد
شكرا جزيلا لسرعة الرد
ولكن هل صحيح ان ال 1400 فيها مشاكل في الصيانة عن ال 1200 ولا هم الاتنين حاجة واحدة
ارجو الرد للاهمية
قديم 25-11-2010, 02:33 AM
الصورة الرمزية eygptphoto
eygptphoto eygptphoto غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله الفقير الذليل له ( غفر الله لنا و لكم )
التخصص العملى: مدير تصوير
هواياتي: القراءة - التصوير - السفر

eygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond repute

السلام عليكم
مشاكل ال1400 اكبر من 1200 غير ان انتشار ال1200 اكثر مع الفارق فى العزم بس صدقنى ال1200 عربية ممتازة بس الكيلومتر عالى اوى ... نصيحة لوجه الله اصبر شوية و هاتلاقى عربيات احسن

أمحو ذنوبك في خلال دقيقتين
http://www.shbab1.com/2minutes.htm

قديم 25-11-2010, 02:38 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eygptphoto مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
مشاكل ال1400 اكبر من 1200 غير ان انتشار ال1200 اكثر مع الفارق فى العزم بس صدقنى ال1200 عربية ممتازة بس الكيلومتر عالى اوى ... نصيحة لوجه الله اصبر شوية و هاتلاقى عربيات احسن
جزاك الله خيرا على النصيحة
انت بتقول اصبر والاقي حاجة احسن تقصد احسنن من الرينو كليو ولا احسن من حيث عدد الكيلومترات
وعموما انا قدامي واحدة عاملة 85 الف وواحدة تانية عاملة 70 الف بس في ناس بتقوللي مش مهم العداد المهم حالة العربية عامة والعفشة والمساعدين والبدي وكدا
انا شاكر ليك مرة تاتنية وفي انتظار راي باقي الاعضاء الكرام