العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو كليو Clio

رينو كليو Clio The Renault Clio is a supermini car produced by the French automobile manufacturer Renault. Originally launched in 1990, it is currently in its third generation. The Clio has seen substantial critical and commercial success, being consistently one of Europe's top-selling cars since its launch,[1] and it is largely credited with restoring Renault's reputation and stature after a difficult second half of the 1980s. Symbol of its success and its longevity, the Clio is the only car to have been elected European Car of the Year twice, in 1991 and in 2006.

قديم 21-02-2010, 10:56 PM
الصورة الرمزية Gody :)
Gody :) Gody :) غير متواجد حالياً

Gody :) will become famous soon enoughGody :) will become famous soon enough
رينو سيمبول ..ولا .. كيا ريو !!؟؟

يا جماعة حد هنا اشترى او يعرف حد اشترى السيمبول ... انا العربية دى عاجبانى جدا جدا بس فى ناس بصراحة خوفتنى من التوكيل انه مش أد كدة وكمان قطع الغيار غالية نسبيا ( ودة متوقع أكيد ) ولو انه مش فارق معايا اوى قد موضوع التوكيل دة

انا محتار بصراحة بين الكيا ريو وبين الرينو سيمبول ومحتاج اخد قرار بسرعة ... ياريت لو حد يقدر يساعدنى و ينشلنى من الحيرة اللى انا بقيت فيها دى
هما العربيتين عاجبنى جدا بس انا عايز افكر كباكدج بقى انهى واحدة فيهم اللى تكسب كمتنانة وعمر وتوكيل وقطع غيار وكدة
قديم 22-02-2010, 08:20 PM

افتراضي رد: رينو سيمبول ..ولا .. كيا ريو !!؟؟

يا جماعة ساعدونى بجد عشان انا عايز الحق احجز بسرعة ... انا رحت النهاردة تانى وشوفت السيمبول وهى عاجبانى جدا جدا كعربية وهمية فعلا .... بس انا عايز اعرف التوكيل الواحد سمع عنه انه مش أد كدة وعايز اى حد مجرب التعامل مع التوكيل يقولى رأيه
وانا كمان عرفت ان قطع غيارها مش غالية اوى اوى زى ما كنت فاكر ... يعنى الفانوس الامامى ب 700 واللى انا اعرفه ان الريو والنيو اكسنت تقريبا ب 600 مش رخيص زى ما الناس فاكرة عشان كورى
محتاج نصيحة بسرعة من أصحاب الرينو .. اية رأيكم فى الرينو عموما وفى التوكيل
قديم 22-02-2010, 08:39 PM

وعايز كمان حد يفهمنى لية الرينو بالذات اسعارها بتنزل اوى لو فكرت ابيعها بعد كام سنة ؟؟.... وكمان تقيلة اوى فى البيع عن اى عربية تانية .... ولا انا بيتهيألى ؟؟
قديم 23-02-2010, 02:32 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gody :) مشاهدة المشاركة

يا جماعة ساعدونى بجد عشان انا عايز الحق احجز بسرعة ... انا رحت النهاردة تانى وشوفت السيمبول وهى عاجبانى جدا جدا كعربية وهمية فعلا .... بس انا عايز اعرف التوكيل الواحد سمع عنه انه مش أد كدة وعايز اى حد مجرب التعامل مع التوكيل يقولى رأيه
وانا كمان عرفت ان قطع غيارها مش غالية اوى اوى زى ما كنت فاكر ... يعنى الفانوس الامامى ب 700 واللى انا اعرفه ان الريو والنيو اكسنت تقريبا ب 600 مش رخيص زى ما الناس فاكرة عشان كورى
محتاج نصيحة بسرعة من أصحاب الرينو .. اية رأيكم فى الرينو عموما وفى التوكيل
الرينو عموما عربيات معمره ومظلومه فى مصر
السيمبول هى الكليو 1400 يعنى عربيه مش معقده ولا فيها سحر(متخليش حد يوهمك)
التوكيل معاملته كويسه مع نسبه كبيره جدا من اللى اتعاملوا معاه
احب الفت نظرك لحاجه السيمبول تجميع تركى(كل قطع الغيار اللى بتشتريها من التوكيل فرنسيه الصنع مش تركى اكيد فيه فرق لما تجيب قطعه الغيار فرنساوى عن انك تجيب الاصلى كورى)
ده رأى الشخصى وانتظر برضه لو حد من الاخوه عنده وجهه نظر تانيه وربنا يوفقك

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 24-02-2010, 03:52 AM

متشكر جدا على اهتمامك يا بوب
انا عارف من الاول انها تجميع تركى وماعنديش مشكلة فى دة خالص لانى عرفت ان الميجان تقريبا هى كمان تجميع تركى ... وعرفت ان قطع الغيار مش غالية اوى زى ما كنت فاكر واكيد طبعا زى ما انت بتقول هتبقى قطع غيارها الفرنساوى معمرة عن قطع غيار الكورى بكتير
انا بس كان سؤالى هل الرينو كماركة فيها مشاكل بعد كدة ؟؟ يعنى مشهورة بحاجة من زمان فى العفشة او الموتور او التكييف او كدة ؟؟؟
وليه معروف عن الرينو انها فى اعادة البيع بعد كام سنة بتنزل جامد عن سعرها ؟؟؟

انا السيمبول عاجبانى جدا وداخلة دماغى وحاسس فعلا بالفرق بينها وبين الريو والاكسنت والحاجت اللى فى نفس الفئة السعرية ... بس عايز حد يطمنى من ناحيتها عشان اتوكل على الله واحجز ... عشان فعلا زى ما انت قولت ان الشعب المصرى كل واحد بيطلع بكلمة وهو مش عارف .. يعنى العربية الواحدة بتسمع عنها انها زى الفل وتسمع من حد تانى انها زى الزفت ... حاجة تحيرptmnlo123per16