العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 03-02-2010, 05:09 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقرير عن النيوسيراتو أثناء و بعد صيانة الآلف !

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asyl84 مشاهدة المشاركة

بص يادكتور انا لما سالتك سالت واحد عندة خبرة فى شىء ما وانتظرت رد قاطع معتمد على اسباب مقنعة واعتقد انى قريت الموضوع بتاع تقرير سيراتو بعد 700 واعتقد انة دة على حسب ماتعلمت فى كى جى 2 اسمه تقرير السيراتو اثناء وبعد الصيانة يعنى بعد 1000 كيلو اكيد العربية اتغيرت يعنى لازم كنت الاقى تقيم تانى للسيارة بكل العيوب والمميزات مرة تانية بعد 1000 كيلو لان لو العربية بتبان بسهولة يادكتور كان اى حد بمجرد انة يجربها ياخد قرارة على طول واعتقد انك غير قادر على تحمل مسئولية راى وتقول الاسباب الى خليتك تقتنع او تقول رائيك دة وعلى العموم انا شاكر جدااا ليك واعتقد انى قادر انى اعرف سيراتو والنترا لما اشترى واحدة منهم واكيد هفيد الى بعدى اكتر باسلوب منطقى وللناس الى بعدى احسنلكم انكم تصلو استخارة احسن لان الناس هنا مش ناوية تتكلم باسلوب منطقى عيبنا كمصريين اننا بنشجع تييت تييت اهلى وبس لكن مين فين محدش عارف حاجة
واضح ان حضرتك ماتعلمتش حاجه من كى جى 2 أو لسه واقف عندها محلك سر !

ياريت يبقى فيه أدب فى الحوار أحسن من كده ! لما تقول لواحد زى أبوك انه مش قادر يتحمل مسئولية رأى ويقول

الآسباب ؟؟ ده يبقى اسمه جهل وتعجرف من حضرتك ! لآنى مش مسئول عنك و مش ملتزم أمامك انت بالذات أو

للى زيك زى انت مابتقول ! وانت لسه جديد على المنتدى وداخل تشتم كل اللى فيه بأنهم ناس مش ناويه تتكلم بأسلوب

منطقى ! انت فيه ايه منطق فى الكلام اللى انت بتقوله ؟؟ انت طالب حاجه يعنى جاهل عنها ! يبقى على الآقل تكون

مؤدب ! مش حسنه وأنا سيدك ؟؟ صلاة الاستخاره دى تروح تعملها انت لو تعرف كام ركعه أساسأ ! أو لو كنت متربى

تربيه دينيه كنت عرفت تتكلم أحسن من كده وفضل الناس بعضهم على بعض ! والله أعلم بالنفوس !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 03-02-2010, 05:22 PM
asyl84 asyl84 غير متواجد حالياً

asyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud of

بص يادكتور انا مش هتكلم عن تربيتى الى سيادتك عيبت فيها واعتقد احترامى ليك ممستوش بحاجة لما كتبت تعليقاتى واعتقد انك لو كنت قريت او قدرت كمية الكلام الى مكتوب عن حاجة واحدة كنت تعرف انها تلغبط العقل وقصة انى لسة واقف فى كى جى 2 دة شىء يشرفنى انى اكون عارف ان لسة الدنيا فيها حاجات كتير اتعلمها فيها واحترامى لسنك موجود اكيد لان لو شاب من سنى هو الى كتب ورد عليا بالاسلوب دة اكيد كنت هرد باسلوب مختلف لكن بردو ما علينا لانى مكنتش هرد وحش لو كان ادى فى السن بردو لان انا مش بحب اعيب فى حد وقصة انى انا جديد حضرتك تقدر تكلم المنتدى عشان يخلو الناس هنا ضيوف بس ويبقى احتكار للناس القديمة لان يمكن الجديد ناقص رجل او عقل وقصة التزامك ادامى وادام الى زى (ومعرفش انا والى زى ننتمى لاى فئة واتمنى انها متكونش فئة وحشة قوى) دة تكبيرك لشخصك لكن انا اسف انى اقول ان حضرتك بتقرا الكلام وبس مش بين السطور كمان لان كلامى واضح انى وقفت حالى لحد ما اسمع ردك وحكاية انك اد ولدى وبقول انك مش قادر تتحمل مسئولية رائى معتقدش ان دى خاصة بسن يعنى ومش عيب يعنى ان يكون فى واحد مش قادر يتحمل مسؤلية رائية او بمعنى تانى يشيل ذنب حد واكيد الكلمة دى تختلف عن كلمة مسئولية قرارة عشان بس متخلطش حضرتك الاوراق فى بعض
قديم 03-02-2010, 05:31 PM
asyl84 asyl84 غير متواجد حالياً

asyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud of

وعلى العموم انا بعتذرلك مش على كلامى لكن على انى قررت انى استنى سيادتك لما ترجع بالسلامة وترد عليا واعتقد ان الاعتماد على النفس احسن بكتير من الاعتماد على اى حد حتى لو كان صاحب خبرة حتى لو كانت كبيرة .....وعلى فكرة الاستخارة ركعتين والدعاء بتاعها (اللهم انى استخيرك بعلمك واستقدرك بقدرتك فانت تقدر ولا اقدر وتعلم ولا اعلم وانت علام الغيوب اللهم ان كنت تعلم ان هذا الامر ..... خيرا لى فى دينى ومعاشى وعاقبة امرى فاقدرة لى وان كنت تعلم ان هذا الامر .... شرا لى فى دينى ومعاشى وعاقبة امرى فاصرفنى عنة واصرفة عنى واقدر لى الخير حيثما شئت ثم راضنى بة ولاحول ولاقوة الا بالله العلى العظيم)
قديم 03-02-2010, 05:51 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

في انتظار بقية التقرير ...

_________________________ _-

هي العربية مش عاجبها المنتدى ولا ايه

_________________________ ________

asyl84 ....الدكتور لم يخطا ابدا فيما قاله ...

وهو مش مكانيكي او مهندس او اختصاصي عشان يقلك اختار ايه

وكمان عيب الاسلوب تكلم بيه واحد ضعف عمرك ربنا يطول في عمره يارب

ونصيحة لو تحب تفضل في المنتدى ياريت تحسن اسلوبك ...
قديم 03-02-2010, 06:27 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

[quote=asyl84;130256]بص يادكتور انا مش هتكلم عن تربيتى الى سيادتك عيبت فيها واعتقد احترامى ليك ممستوش بحاجة لما كتبت تعليقاتى واعتقد انك لو كنت قريت او قدرت كمية الكلام الى مكتوب عن حاجة واحدة كنت تعرف انها تلغبط العقل أظن أنا عارف كويس جدآ انها حاجه تلخبط وقبل ما أشترى الهبابه دى قرأت كل ما قيل عنها فى منتديات أخرى وفى هذا المنتدى وفى الآخر كونت رأي لنفسى وقررت أشترى ! وده اللى قلته لك يعنى أنا بأسرد تجربتى بأمانه وانت وغيرك يكون رأى بناء عليه لو كان بيقدر أمانة كلمتى ! لكن أنا ليس من حقى أقول لك دى حلوه أو وحشه وان كنت ح أقول رأيى فى آخر الموضوع اللى انت استعجلت عليه ! وقصة انى لسة واقف فى كى جى 2 دة شىء يشرفنى انى اكون عارف ان لسة الدنيا فيها حاجات كتير اتعلمها فيها قصة كى جى 2 دى انت اللى ابتديتها و أى واحد عنده نسبة بسيطه من المفهوميه يفهم ان سعادتك بتتريق ! يبقى ما تزعلش لو كان الرد بنفس الاسلوب أو الجزاء من جنس العمل ! واحترامى لسنك موجود اكيد واضح وشكرآ لان لو شاب من سنى هو الى كتب ورد عليا بالاسلوب دة اكيد كنت هرد باسلوب مختلف أظن لو واحد من سنى كتب لى اللى انت كتبته أكيد ردى كان ح يكون غير كده ! من الآخر ردودى هى رد فعل مخفف لآسلوب حضرتك فى الكلام ! لكن بردو ما علينا لانى مكنتش هرد وحش لو كان ادى فى السن بردو لان انا مش بحب اعيب فى حد ياراجل ! وقصة انى انا جديد حضرتك تقدر تكلم المنتدى عشان يخلو الناس هنا ضيوف بس ويبقى احتكار للناس القديمة لان يمكن الجديد ناقص رجل او عقل وقصة طبعآ قصدى واضح ! لما يكون شخص جديد على منتدى يعنى مش عارف الناس بتتعامل مع بعض ازاى فى المنتدى وايه اللى ممكن يتم اعتباره لغة احترام أو لغة تانيه ! وسعادتك نازل تقول زى عادة المصريين و تيت تيت أهلى ؟؟ لآ بصراحه أسلوب جميل جدآ ماشى مع موجة الانتصارات اليومين دول ! ومالهم المصريين ولا حضرتك من جنسيه تانيه ؟؟ التزامك ادامى وادام الى زى (ومعرفش انا والى زى ننتمى لاى فئة واتمنى انها متكونش فئة وحشة قوى) طبعآ أنا مش ملتزم انك تقول لى انك وقفت حالك لغاية لما أنا أرجع من السفر ؟ هوه كان فيه اتفاق بينا ولا أنا وعدتك أو غيرك بأى شىء ؟ وبعدين كل واحد له ظروفه أنا جيت رقدت مريض 3 أيام وبعدها كان فيه مشاوير مهمه ؟ يعنى لازم أبرر ليه أنا اتأخرت على أى حد واللى زيك يعنى اللى متصورين ان أنا أو غيرى بنشتغل فى روزاليوسف ولا فى توب جير والزباين ح تكسر المحل ؟؟ دة تكبيرك لشخصك مش فاهم قصدك ايه بس واضح انه مش تمام ! عمومآ رأيك كان ممكن تحتفظ بيه لنفسك زى ما أنا دلوقت محتفظ لنفسى برأيى فيك ! لكن انا اسف انى اقول ان حضرتك بتقرا الكلام وبس مش بين السطور كمان لان كلامى واضح انى وقفت حالى لحد ما اسمع ردك والله حضرتك اللى أخدته منك ممكن أرجعه لك أضعافآ مضاعفه ! وحكاية انك اد ولدى وبقول انك مش قادر تتحمل مسئولية رائى معتقدش ان دى خاصة بسن يعنى ومش عيب يعنى ان يكون فى واحد مش قادر يتحمل مسؤلية رائية او بمعنى تانى يشيل ذنب حد واكيد الكلمة دى تختلف عن كلمة مسئولية قرارة عشان بس متخلطش حضرتك الاوراق فى بعض يا باشا أنا بأعرف أقرأ بين السطور و تحت السطور كويس جدآ و بخمس لغات ولو استنيت زى ما قلت لك لنهاية الموضوع كنت قرات رأيى اللى هوه أكيد مش مهم لك دلوقت والحمدلله ! وأنا يا باشا ولله الحمد أقدر و قادر أتحمل مسئولية قبيله ! بس أكون فعلا مسئول عنها ! عد ذلك لدى النصيحه فقط أما الاختيار ده بتاعك انت !quote]

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asyl84 مشاهدة المشاركة

وعلى العموم انا بعتذرلك مش على كلامى طب يبقى اسمك أصيل ازاى ؟؟ لكن على انى قررت انى استنى سيادتك لما ترجع بالسلامة وترد عليا طب اعتذر لنفسك بأه ! واعتقد ان الاعتماد على النفس احسن بكتير من الاعتماد على اى حد حتى لو كان صاحب خبرة حتى لو كانت كبيرة .الحمدلله انى قدرت أوصل لك مفهوم أو معلومه !....وعلى فكرة الاستخارة ركعتين والدعاء بتاعها (اللهم انى استخيرك بعلمك واستقدرك بقدرتك فانت تقدر ولا اقدر وتعلم ولا اعلم وانت علام الغيوب اللهم ان كنت تعلم ان هذا الامر ..... خيرا لى فى دينى ومعاشى وعاقبة امرى فاقدرة لى وان كنت تعلم ان هذا الامر .... شرا لى فى دينى ومعاشى وعاقبة امرى فاصرفنى عنة واصرفة عنى واقدر لى الخير حيثما شئت ثم راضنى بة ولاحول ولاقوة الا بالله العلى العظيم) طب لما انت عارف كده ما عملتش استخاره من الآول ليييييه ؟؟
حاول تقرأ ردى بدون حساسيه و ضع نفسك مكانى ولا تنظر لنفسك فقط ! والمنتدى ملك للجميع كبير وصغير

وأنا ليس لى أدنى تأثير على أصحاب أو مشرفين المنتدى ولا الآعضاء الا الاحترام المتبادل نتيجة العشرة اللى انت

ماتعرفهاش نتيجة انك لسه جديد على المنتدى ! ودمتم !

Dr. Bolbolan

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127