العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 30-03-2013, 04:23 PM
amrorabi amrorabi غير متواجد حالياً

amrorabi is on a distinguished road
نقاش استشارة في اسبراتير سوزوكي سويفت

السلام عليكم

السادة الخبراء الافاضل .. ارجوا منكم المشورة في الاتي

عندي عربية سوزوكي سويفت 95 مش بدور خالص (فيها موبينة واسبراتير الكتروني)
1. المارش شغال
2. عملت فحص لدورة البنزين: نزعت خرطوم البنزين اللي داخل على الكاربيراتير ونزل منه بنزين لما حاولت ادور
3. الكهربائي فحص الكهرباء وجرب موبينة جديدة مدارتش، وجرب مشط الكتروني جديد مدارتش. جبت كهربائي اخر قال نفس الكلام .. في الاخر قالولي هات اسبراتير استيراد

السؤال هنا: هل لي ان اتأكد ان العيب من الاسبراتير فعلا ولا الكهربائية بيستسهلوا؟
وهل في اسبراتير جديد للموديل ده .. ولا مفيش غير استيراد مستعمل؟
ولو استيراد مستعمل انيه افضل مكان ممكن اشتريه منه؟ وهل بيجربوه قبل لما اشتريه ولا بجيبه وانا حظي ؟؟

وشكرا لكم جميعا

التعديل الأخير تم بواسطة amrorabi ; 30-03-2013 الساعة 04:25 PM سبب آخر: تغيير العنوان
قديم 30-03-2013, 07:08 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استشارة في اسبراتير سوزوكي سويفت

السلام عليكم
خلى حد يبصلك على سير الكاتينه ممكن يكون انقطع
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 30-03-2013, 07:25 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
خلى حد يبصلك على سير الكاتينه ممكن يكون انقطع
والله المستعان
وعليكم السلام
شكرا ليك يا بشمهندس على الرد، بس لو سير الكاتينة كان مقطوع مش كان الماتور هيدور على الاقل بس العربية مش هتتحرك ؟
قديم 30-03-2013, 10:47 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
سير الكاتينه لما بينقطع المارش بيدور بسرعه والموتور لا يعمل ولا يدور
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 11-04-2013, 03:51 PM

المشكلة فعلا كانت في الموبينة والمشط الالكتروني .. لكن على حسب كلام الميكانيكي الموبينة الجديدة اللي انا كنت جايبها ما تمشيش مع اسبراتير السويفت ... وده خلاها حرقت المشط الجديد كمان (او الراجل بتاع التوفيقية باعهولي مضروب اساسا)

فلو المشكلة دي عند حد يعمل زي ما الميكانيكي عندي عمل .. يفك الموبينة و الاسبراتير ويروح بيهم على وكالة البلح .. هناك في محلات اللي بتبيع قطع غيار استيراد وعندهم اجهزة قياس بيركبوا عليها الموبينة والاسبراتير اللي انت جايبهم معاك وبيعرفوا المشكلة في انيه جزء بالظبط فيهم فهناك غيروا المشط وجربوا الدنيا قصاد الميكانيكي (انا ماكنتش معاه الصراحة)

بعد لما رجع الميكانيكي جرب الدنيا فالعربية دارت ... بس قالي انها كانت بتدور لمدة عشر دقايق وتفصل .. فراح مركب موبينة مستعملة كانت عنده والحمد لله كل شئ بقى تمام

بس طبعا اكيد الميكانيكي اداني قطع الغيار ابو قرش بقرشين .. عشان انا مكنتش معاه لما اشترى الحاجة عشان انا كنت مشغول في شغلي .. بس الصراحة هو قام بالليلة كلها وانا روحت استلمت العربية على الجاهز

التعديل الأخير تم بواسطة amrorabi ; 11-04-2013 الساعة 04:29 PM