العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 12-03-2011, 07:04 PM
الصورة الرمزية pointer
pointer pointer غير متواجد حالياً

مشرف فولكس و رينو
هواياتي: كتير اوي

pointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond repute
افتراضي رد: BURNING WATER FROM A SPARK PLUG

شوف يا كبير
اولا والله ما بلاعبك ولا حاجه
في موضوع استخدام الهيدروجين انا هاقول لك خلاصه معرفتي بالموضوع بس ما حدش يقول لي اللنكات لان ده من مجموعه كبيره من الكتب
شوف في كذا طريقه لاستخدام الهيدروجين
قيه طريقه استخدام الهيدروجين كوقود في محرك احتراق داخلي عادي و ده كان بيشتغل عليه طلبه في جامعه امريكيه و عقبال عندكم كانت السياره بورش او بوجاتي و عملوها وزي الفل بس فيه بعض المشاكل زي ارتفاع الحراره و التانك المبالغ فيه و حكايه ابو زيد دي
فيه الهيدروجن سل و ده بامرار الهيدروجن فب البطاريه ويولد كهرباء مباشره وكانت كبيره جدا وتم تطويرها وبقت اكبر من تانك الغاز المتداول حاليا الكبير
بالنسبه لابو زيد
فيه طريقه اخري يتم استخلاص الهيدروجين باستخدام اشعه الشمس وهي قريبه من عمليه عكسيه لخلايا الوقود بس مش فاكر تفاصلها بالضبط
و الكلام ده انا كتبه دلوقتي و علي الله حد يخده منتدي تاني

اكتب ان شاء ولا تكتب انشاء , بارك فيكم

teto2005 سابقاً
اعتزار عن التاخير في الرد و المتابعه
ادعوا لوالدتي بالرحمه و لوالدي بالشفاء
قديم 12-03-2011, 07:33 PM
cars admire
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pointer مشاهدة المشاركة

شوف يا كبير
في موضوع استخدام الهيدروجين انا هاقول لك خلاصه معرفتي بالموضوع بس ما حدش يقول لي اللنكات لان ده من مجموعه كبيره من الكتب
شوف في كذا طريقه لاستخدام الهيدروجين
قيه طريقه استخدام الهيدروجين كوقود في محرك احتراق داخلي عادي و ده كان بيشتغل عليه طلبه في جامعه امريكيه و عقبال عندكم كانت السياره بورش او بوجاتي و عملوها وزي الفل بس فيه بعض المشاكل زي ارتفاع الحراره و التانك المبالغ فيه و حكايه ابو زيد دي
فيه الهيدروجن سل و ده بامرار الهيدروجن فب البطاريه ويولد كهرباء مباشره وكانت كبيره جدا وتم تطويرها وبقت اكبر من تانك الغاز المتداول حاليا الكبير
بالنسبه لابو زيد
فيه طريقه اخري يتم استخلاص الهيدروجين باستخدام اشعه الشمس وهي قريبه من عمليه عكسيه لخلايا الوقود بس مش فاكر تفاصلها بالضبط
و الكلام ده انا كتبه دلوقتي و علي الله حد يخده منتدي تاني
شوف يا كبير

:140109 ~347:
قديم 12-03-2011, 07:47 PM
الصورة الرمزية pointer

مشرف فولكس و رينو

pointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond repute

يا بشا تسلم علي الورده و ماتخليش الانجليزي عقبه اكتب اللي انت عاوزه و انا بفهمه عادي بس الصراحه اللي فوق ده كتير اوي و والله انا مش عارف اجيب الوقت من فين و الموضوع و الله حلو بس زي ماقال اخونا الكبير م سمير عاوز روقان بس مش اكتر وحاول يبقي في تواصل بيننا اكتر اكتب براحتك يا كبير اخوق جامد في قواعد اللغه الانجليزيه
شكرا يا كبير

teto2005 سابقاً
قديم 12-03-2011, 07:55 PM
cars admire
Guest

عاجل رد: BURNING WATER FROM A SPARK PLUG

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pointer مشاهدة المشاركة

يا بشا تسلم علي الورده و ماتخليش الانجليزي عقبه اكتب اللي انت عاوزه و انا بفهمه عادي بس الصراحه اللي فوق ده كتير اوي و والله انا مش عارف اجيب الوقت من فين و الموضوع و الله حلو بس زي ماقال اخونا الكبير م سمير عاوز روقان بس مش اكتر وحاول يبقي في تواصل بيننا اكتر اكتب براحتك يا كبير اخوق جامد في قواعد اللغه الانجليزيه
شكرا يا كبير
thank you alot for your's kind words
قديم 12-03-2011, 08:01 PM
الصورة الرمزية pointer

مشرف فولكس و رينو

teto2005 سابقاً

الكلمات الدليلية
burning, تقنية قادرة على تحويل الماء إلى وقود !, هيدروجين