العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki > ماروتى MARUTI

قديم 04-08-2010, 02:15 AM
الصورة الرمزية mohamed ellithy
mohamed ellithy mohamed ellithy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: اخصائى اجهزه تعوضيه

mohamed ellithy is a glorious beacon of lightmohamed ellithy is a glorious beacon of lightmohamed ellithy is a glorious beacon of lightmohamed ellithy is a glorious beacon of lightmohamed ellithy is a glorious beacon of lightmohamed ellithy is a glorious beacon of light
افتراضي رد: تكييف سوزوكي ماروتي 800 cc

ياباشا انا سجلت مخصوص علشان موضوع التكيف ده
انا عاوز اركب تكيف فى عربيتى
امتلك 128 1100سى سى ولو انا هغير المتور ممكن اغير بنفس المتور بس 1300 ولا اغير برجاتا 1500
والنوع التانى ده اللى بيشتغل بالكهربه اكتر ده هيحتاج منى تغير المتور برده ولا ايه
بالله عليك فدنى علشان انا بسيح من الحرررررررررررررررررررررر ررررررررررررررر

وابعتلى التلفونات والعنوين وانا ممكن اتصل واستفسر
قديم 04-08-2010, 06:01 PM
caboo_2021 caboo_2021 غير متواجد حالياً

caboo_2021 is on a distinguished road

بالنسبة لل 128 انا اسمع انة ممكن يركب ل 1100 تكيف بس مش عارف بصراحة
لكن لو هتسقط موتور خليك فى 1300 بلاش ال 1500 علشان هتحتاج تعمل تقويات ف الشاسية والشاسية هيبقا ضعيف والموتور هيكون شديد اوى

سوالى لحبيب الناس
انت متركب عندك اى اجهزة على الكرابراتير يعنى بتاع التكيفات ركبلك جهاز على الكربراتير انا الرجل بتاع التكييف مركب واحد عندى قال علشان لما تشغل التكييف العربية مش تبطل ومحسش بفرق كبير ودة لما التكييف بيشتغل بيعلى العربية سنة صغيرةالسوال الثانى حرارة العربية اية اخبارها بتسخن ولا لا وهل فية فرق معاك فى الحرارة قبل التكييف وبعدة ولا هى هى
قديم 04-08-2010, 08:13 PM
الصورة الرمزية mohamed ellithy
mohamed ellithy mohamed ellithy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: اخصائى اجهزه تعوضيه

mohamed ellithy is a glorious beacon of lightmohamed ellithy is a glorious beacon of lightmohamed ellithy is a glorious beacon of lightmohamed ellithy is a glorious beacon of lightmohamed ellithy is a glorious beacon of lightmohamed ellithy is a glorious beacon of light

[QUOTE=caboo_2021;222762]بالنسبة لل 128 انا اسمع انة ممكن يركب ل 1100 تكيف بس مش عارف بصراحة
لكن لو هتسقط موتور خليك فى 1300 بلاش ال 1500 علشان هتحتاج تعمل تقويات ف الشاسية والشاسية هيبقا ضعيف والموتور هيكون شديد اوى

انا سالت واحد بتع تكيف سيرات فى المهندسين جنب بيتى بيقلى اى عربيه ممكن يركب فيها تكيف بس بشرط سعت المتور لا تقل عن 1000 سى سى ويكون حاله المتو ركويس وميسخنش الغربيه من جوه
الكلام كتر اوى وانا لو هسقط هسقط علشان التكيف فياريت يكون ينفع لل 1100 سى سى
قديم 05-08-2010, 04:52 PM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ellithy مشاهدة المشاركة

ياباشا انا سجلت مخصوص علشان موضوع التكيف ده
انا عاوز اركب تكيف فى عربيتى
امتلك 128 1100سى سى ولو انا هغير المتور ممكن اغير بنفس المتور بس 1300 ولا اغير برجاتا 1500
والنوع التانى ده اللى بيشتغل بالكهربه اكتر ده هيحتاج منى تغير المتور برده ولا ايه
بالله عليك فدنى علشان انا بسيح من الحرررررررررررررررررررررر ررررررررررررررر

وابعتلى التلفونات والعنوين وانا ممكن اتصل واستفسر
128 وماتور 1100 سي سي مينفعش خالص الناس كلها بتقول يركب فعلان يركب لكن العربيه مش هتشغل حلو وتلاقي نفسك بتلف وتدور حولين نفسك وتقول يا خسارة فلوسي يا ريت مركبت تكييف لكن لو عاوز الصح
هتغير الماتور 1100 سي سي وتبيعه وتجيب ماتور 1300 سي سي تقريبا بيقولو لانشا بيركب مكانه من غير اي تقويات ولا تغيير في قواعد الماتور
ولو عاوز الافضل يبقي ماتور الريجاتا 1500 سي سي يبقي افضل وافضل
نيجي بقي نوضح نقطه صغيره ليه الماروتي 800 سي سي ويركبلها تكييف وال128 1100 واربعه سلندر مش 3 ومركبلهاش نفس التكييف
اقولك وزن الماروتي اقل بكتير من وزن ال128 وعزم الماتور بيكون كبير فالماتور اللي هيجر 650 كيلو غير الماتور اللي هيجر 1400 كيلو لان 128 وزنها اكبر بكتير من الماروتي ففرق عزم الماتور بيروح في جر فرق الوزن بتاع العربيه وهيا فاضيه لزلك بتاع التكييف المحترم يطلب منك تركب ماتور اعلي
اما بالنسبه لشركه التكييف اللي بتعامل معاها اسمها
ساندن لتكييف هواء السيارات
ده في المعادي الجديده 63 سارع النصر
دور في دليل التليفونات علي النت هيجيبلك ارقامهم والراجل صاحب المكان اسمه المهندس سمير 0100009751 قوله انا من طرف اياد بتاع الماروتي الدهبي واسئله وشوف رده ايه بجد الراجل ده محترم جدا وعن تجربه اعضاء كتر في الموضوع ده اسئله بس السؤال مش هيخسرك كتير
وده رئيي بأمانه وعن تجربه
ولما تركب التكييف ادعيلي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة caboo_2021 مشاهدة المشاركة

سوالى لحبيب الناس
انت متركب عندك اى اجهزة على الكرابراتير يعنى بتاع التكيفات ركبلك جهاز على الكربراتير انا الرجل بتاع التكييف مركب واحد عندى قال علشان لما تشغل التكييف العربية مش تبطل ومحسش بفرق كبير ودة لما التكييف بيشتغل بيعلى العربية سنة صغيرةالسوال الثانى حرارة العربية اية اخبارها بتسخن ولا لا وهل فية فرق معاك فى الحرارة قبل التكييف وبعدة ولا هى هى
هوا في الاول مركبش غير التكييف فقط
ومره كن رايح له اشرب معاه الشاي ويظبطلي شويه حاجات كده قالي فيه مكنه اسمها فاكيوم ده بتعلي العربيه لما يخشلها كهرباء ممكن نركبهالك مع التكييف اول ما التكييف يشتغل العربيه تعلي ولما يبطل العربيه توطي للطبيعي بصراحه الفكره عجبتني لاني كنت بعمل الموضوع ده برجلي بالبنزين وانا واقف في اشاره وكمان بتخلي لفات الماتور تزييد فشحن الدينمو يزيد فيكيفي التكيف والنور والكاسيت فكان الباطاريه بتشحن كويس لكن لاحظت في الايام الحر الشديده اللي فوق 40 ان العربيه بتسخن جامد وتعدي النص وبتقرب من الشرطه قبل الاخيرة فكنت بخاف وابطل التكييف ومره فكيت الفاكيوم وجربت لقيت العربيه مش بتسخن ورجعت ريمه لعادتها القديمه وبقيت ازود بنزين برجلي
ولما ايام الحر مشيت رجعت السلكه تاني
بالنسبه لسخونه العربيه مفيش فرق والتكييف شغال ولا لا بالعكس لما التكييف بيشتعل العربيه بتبرد أكتر لان المروحه بتكون شغاله اكتر فالعربيه مبتلحقش تسخن
لكن بصراحه في ايام الحر الشديد وفي الظهر من 11 الي 3 العربيه بتولع ولما بتكون كمان ماكينه الفاكيوم شغاله فبريح دماغي وبفصلها علشان تهدي من الماتور فبالتالي ميسخنش اكتر لكن من بعد العصر مفيش اي سخونيه تزكر
وانا اسف علي الاطاله في الرد لكن انا حبيت انقل تجربتي بالتفصيل علشان الكل يستفيد ومحدش يدوخ زي ما انا دوخت ولفين لاني بجد تعبت لحد ما فهمت الحاجات ده
وكل سنه وانتم طيبيين بمناسه شهر رمضان الكريم

قديم 06-08-2010, 11:25 AM
caboo_2021 caboo_2021 غير متواجد حالياً

caboo_2021 is on a distinguished road

شكرا يا حبيب الناس على ردك