العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 28-04-2013, 04:10 AM
الصورة الرمزية Wael Bahgat
Wael Bahgat Wael Bahgat غير متواجد حالياً
التخصص العملى: General Manager
هواياتي: Horsemanship

Wael Bahgat will become famous soon enough
افتراضي رد: استيراد سيارات من الخارج

تحت امرك يا استاذ انس , انا كمان ابني اسمه انس
الموضوع ان العقد الي ما بيني وبينك بيكون عبارة عن تحديد لمواصفات البضاعه الي انت عاوزها واي شئ تاني ممكن نكون حاريصين انا وانت علي كتابتة فيه مثلا
انت عاوز 6 عربيا موديل سنة .... اللون .... السعر .... سي سي .... في موعد اقصاه مثلا 3 شهور
بعد ما نتفق علي المواصفات وبنود العقد معا بمضية وابعتهولك بالبريد السريع بتطلع حضرتك علية وبتروح البنك تقولهم عاوز افتح اعتماد بالمبلغ .... اعتماد معزز مع البنك ... (البنك الي انا بتعامل معاه هنا في المانيا) بيقول لك تحت امرك بياخد العقد منك ويضيف كل المواصفات والبنود الي اتفقنا عليها ويكلم البنك بتاعي هنا ويقول له العميل بتاعي ... ( الي هو انت ) فتح اعتماد بمبلغ .... لعميلكم .... (الي هو انا) البنك بتاعي بيطلعني علي عقد الاعتماد الي البنك في مصر عملة بعد موافقتي عليه بابتدي اشتغل واجيبلك البضاعة بنفس المواصفات الي مشروط عليها في العقد بدون اي اخلال بيها , وبعد ما اخلص اجراءاتي هنا بروح للبنك بتاعي واقوله انا خلصت يبتدي هو يشوف هل مواصفات البضاعه مطابقة لما هو منصوص عليه في العقد ام اني اخليت ببنوده.
اذا كانت المواصفات وكل شئ سليم بياخد مني بوليصة الشحن الي بأسم حضرتك,
سند (بوليصة) الشحن :- هو سند ملكية البضاعة (من البائع الي المشتري)، لذا فإن حيازة سند الشحن أنما يعني حيازة البضاعة نفسها فالسند بينة لملكية البضاعة، وعليه فهو دليل يثبت فيه بأن البائع(الي هو انا) قد أرسل البضاعة المشحونة فعلاً , كما أنه يلزم فيه الناقل (شركة النقل) بتسلم البضاعة عند الوصول
لحامل هذا الإيصال لأن البائع يحتاج إلى بينة تؤكد له بأن بضاعته ستصل إلى المكان المرسل
إليه فعلاً، وتبرز أهمية سند الشحن من خلال الدور الائتماني الذي يؤديه لتيسير التجارة
وترويجها دولياً إضافة إلى دوره القانوني بتيسير إجراء العمليات القانونية على البضاعة المنقولة.
بالاضافة الي اي اوراق تانية زي قائمة بالاسعار واي شئ منصوص عليه في العقد الي ما بيني وبين حضرتك وبعد ما استوفي كل هذه الاجراءات وبنود العقد يبتدي البنك يرسلك اوراق الملكية لبضاعتك ويديني فلوسي .
ومن غير ما استوفي شروط العقد لن يعطيني البنك اي اموال.
ملحوظه لا يمكن التعديل في شروط العقد بالاضافة او الحذف الي بموافقتي انا وانت.
العرف التجاري هو قانون الإعتمادات المستندية نشأ نتيجة لتلبية حاجات التجارة الدولية، من خلال
دخول المصارف (البنوك) كلاعب أساسي في عمليات التجارة الخارجية، ولدورها الكبير في تسيير وتسوية تلك العمليات، ونظرًا لثقة المتعاملين بها لما تتمتع به من ملاءة مالية (ما يملكة البنك من اموال) وقدرة عالية على الوفاء مما يضمن لكل طرف من أطراف العقد الحصول على حقوقه، حيث يوصف الإعتماد المستندي كونه صمام الأمان للتاجرالمحلي الذي يتعامل مع التجار في الخارج من الأخطار التي يمكن أن يتعرض لها بسبب الفاصل المكاني والزماني بين المتعاملين.
وده تقريبا ملخص للاعتماد المستندي الي اي مستورد في مصر او اي دولة اخري ممكن يعملة ويكون في باطنة بطيخة صيفي لانة نظام عالمي معترف به دوليا ولان البنك بيلعب فيه دور الوسيط بين المستورد و المصدر بدون اي تلاعب, وبأمان كامل 100% علي فلوسك وبضاعتك, واخيرا انا تحت امركم هنا في المانيا لاي شئ.

التعديل الأخير تم بواسطة Wael Bahgat ; 28-04-2013 الساعة 04:45 AM
قديم 28-04-2013, 05:48 AM
anas ebnmalk anas ebnmalk غير متواجد حالياً

anas ebnmalk is on a distinguished road

يعنى ممكن البنك بتاعك (اى بنك ) يتعامل مع البنك بتاعى (اى بنك ) ولا لازم يكون بنك دولى له فرع عندى وعندك
وممكن اعرف تكلفة الشحن(سياره) من المانيا الى السويس كام
وهوفيه اجراءات ومصاريف تانيه فى المانيا غيرثمن السياره والشحن
ولك منى جزيل الشكر

التعديل الأخير تم بواسطة anas ebnmalk ; 28-04-2013 الساعة 05:55 AM
قديم 28-04-2013, 10:12 AM
anas ebnmalk anas ebnmalk غير متواجد حالياً

anas ebnmalk is on a distinguished road

لو سمحت
والفلوس الى هحطها فى حسابى الازم تكون بالدولار او اليورو ولا ممكن تكون بالمصرى
وممكن سؤال تانى
لازم يكون ولى شركه و معاى شهاده تجاريه ولا مش لازم هتبعتها على اسمى وخلاص
قديم 30-04-2013, 03:57 AM
الصورة الرمزية Wael Bahgat
Wael Bahgat Wael Bahgat غير متواجد حالياً
التخصص العملى: General Manager
هواياتي: Horsemanship

Wael Bahgat will become famous soon enough

مش شرط يكون البنك بتاعك يكون ليه فرع هنا
ممكن البنك المصر يفتح اعتماد مع اي بنك في اي دولة اخري لان نظام الاعتماد المستندي ده نظام عالمي معترف بيه وده علي حد معرفتي وقراتي بخصوص هذا النظام, اما موضوع الفلوس الي هتودعها مش مشكلة تكون بالمصري او باليورو المهم انها تكون بنفس قيمة البضاعه والمصاريف يعني لو ممعكش يورو البنك ممكن يغيرلك .
اما عن سعر الشحن فده بيختلف من يوم للتاني لكن هيكون في حدود من 800 الي 1000 يورو.
اما عن اذا كان يلزم ان تكون معك شهاده تجارية او لا فانا معنديش فكرة بصراحه ممكن تروح البنك وتسأل
واما عن المصارف الثانية فهي بتكون مصاريف شركة التامين الي بتامن علي بضاعتك ضد المخاطر وده امان ليك وللبضاعة, وزي ما قلتلك بتختلف حسب الوقت وكميه البضاعه ونوعها فالافضل ان وقت ماتنوي اتصل بيا وقولي انت ايه الي محتاجه بالظبط وانا اديك بيان بكل المصاريف الي ها تحتاجها.
ومتنساناش في دعائك.

Falke International Company
27749 Delmenhorst
Deutschland,Germany
Mobil : 004915253575638
Telefon: 0049 4221/ 28 3 28 3 4
Telefax: 0049 4221/ 28 3 28 3 5
eMail: info@falkeinternationalco mpany.com
Homepage: www.falkeinternationalcom pany.com
Facebook Page: https://www.facebook.com/pages/Falke...72028922906724
قديم 14-05-2015, 01:37 PM
ريم محمد النيل ريم محمد النيل غير متواجد حالياً

ريم محمد النيل is on a distinguished road

لو سمحت كنت عايز اسأل عن استيراد سياره تويوتا 2002 اتوماتيك من اليونان معاقين كم التكاليف 1300 او 1600cc

الكلمات الدليلية
جمارك السيارات