العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 08-01-2012, 06:33 PM
الصورة الرمزية hhhesham
hhhesham hhhesham غير متواجد حالياً
من انا؟: هشام
التخصص العملى: ضابط شرطه
هواياتي: اقفل العدادات

hhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud of
افتراضي رد: بوما ولا شارك ؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Felefel Ahmed مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
ألي انا هكتبه ده رأي الشخصى وممكن حد يكون ليه رأي تاني علشان كان معايا بومه سبورت 2007 بس الشارك عن طريق السمع وليس التجربه

البومه _ مميزاتها , قطع غيار فى السوبر ماركيت , اكسسوارات سهله , من الأخر كل شارع فى مصر فيه علي الأقل 2 بومه , 99% من الميكانيكيه بيفهم فيها , مفيهاش غير كارته واحده زي باقي العربيات (مش كارته للرفف وكارته للمرايا _ هاهاهاهاها)
الريسيل بتاعها سهل جدا والعربيه مسكا نفسها فى السوق
العيوب , انها كتيره (ممكن ناس تعتبره عيب) التسارع بتاع الموتور مش عالي قوي يعني بومه 1600 تشد مع تويوتا 1300 وتلاقى التويوتا الكورولا طالعه منها ,طبعا مش بتكلم على الثبات بتكلم علي التسارع

الشارك , نازله اقل سى سى(1500) من البومه(1600) بس التسارع بتعها فتاك عالي جدا علشان أستخدموا تكنولوجيا MIVEC و اللى بتعتمد على ضغط زيت فى ظبط توقيت فتح صمامات السحب بعد 3000 ار بى إم

مميزاتها , الشكل الخارجى , عمر موتور اطول (لو كنت من النوع ألي بيهرس دواسه البنزين) بس الكروت بختك يا أبو بخيت
العيوب , قطع غيار نار , كميه كروت فى العربيه (انا عن نفسي بتخنق من الكروت) , الريسيل فى الطراوه , عندك مشكله يبقى تجري علي التوكيل

أسف علي الأطاله
هى التكنولوجيا تعتبر حاجه كويسه بس مش فى مصر طبعا انا كان عجبنى فى الشارك شكلها و مش عجبنى تابلوه البوما خالص بحس انو قديم وعقيم كده

Hesham Samir
قديم 08-01-2012, 06:49 PM
hanysgf hanysgf غير متواجد حالياً

hanysgf is just really nicehanysgf is just really nicehanysgf is just really nicehanysgf is just really nice

اتفق معاك يا استاذ فلفل في كل القولتوا بس اختلف معاك في تسرع البومه 1600 الاتوماتك
انا معايا البومه الخليجي بتجيب من صفر ل 100 في 10 ثواني و نص
و اتحدي اي كرولا اتوماتك 1300 او 1600 بكل المودلات الجديده و القديمه
و انا شديت بالاتفاق مع اكوتفيا A5 من الصفر ل 160 و سبقوتوا بمراحل
من الاخر العربيه البومه علي ماتعودها لو انت مش بتدوس و لا بتجيب لفات عاليه و بتمشي براحه
هتوفر معاك في البنزيين جدا بش هتلاقي الاداء بتاعها ضعيف جدا مش بتسحب كويس و لا بتجري
لكن لو بتدوس و بتجريها هتلقيها معاك عربيه تانيه خالص
في التسارع و السحب بس علي حساب استهلاك البنزيين
من الاخر في كمبيوتر في الجير و المحرك بيشوف السواق عايز من العربيه ايه يجري و لا يوفر بنزيين
و علي فكره نوع البنزيين بيفرق جدا في اداء البومه ال 1600 ازاء انت مفول 98 او 95 او 92
العربيه بالنزيين 98 بتبقي حاجه تانيه في التسرع و السحب او ال95 كويس جدا بس اقل اداء و ال92 اداء اقل من الفاتوا بنوع البنزيين البتحطوا العربيه بتوصل ل HP او هورس بور اعلي
قديم 08-01-2012, 06:56 PM
الصورة الرمزية hhhesham
hhhesham hhhesham غير متواجد حالياً
من انا؟: هشام
التخصص العملى: ضابط شرطه
هواياتي: اقفل العدادات

hhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud of

انا انشاء الله حنزل اتفرج عليهم فى الطبيعه و اقرر وربنا يسهل.........

Hesham Samir
قديم 08-01-2012, 07:00 PM
hanysgf hanysgf غير متواجد حالياً

hanysgf is just really nicehanysgf is just really nicehanysgf is just really nicehanysgf is just really nice

بس انا رايي هات الشارك الهاي ليين رغم ان البومه حلوه جدا لو مش هتبيع علي المدي القصير
علشان الشكل اجدد و التبلوه الكوتش اعرض و اكبر و السمعات اكتر و الكاست احسن في الشارك
و بالنسبه لنقطه الاداء و التسرع الشارك للاستخدام العادي معقوله جدا لو بتجري علي 150 و 160 هتلاقيها بتجيب معاك و متسوبيشي اكيد في المودلات الجديده العربيات احسن من القديمه المش منجح قوي الشارك زي البومه
في رايي ارتفاع ثمنها
قديم 08-01-2012, 10:23 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

الشارك عربيه حلوه و موديل احدث
اعتقد انها مميزه عن البومه بمراحل
و مش هتحتاج قطع غيار قبل 5 سنين ولا حاجه
من رأيي خليك في الشارك و ممكن تلاقي شارك نضيف من اول 85 الف

حـازم خـضـر