العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > إطارات السيارة

إطارات السيارة ساحة تتناول كل ما يتعلق بإطارات السيارات و الجنوط

قديم 22-03-2011, 12:57 AM
الصورة الرمزية الصيداح
الصيداح الصيداح غير متواجد حالياً

الصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to all
افتراضي رد: حوار علمي (عند تغير الجنوط)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عصام غنايم مشاهدة المشاركة

اولاٌ
ربنا يباركلك ويستجيب منك لدعائك لى ويجازيك بأفضل مما دعوت لى به

ثانياٌ
الأنقاص المتعمد لرقم الاوفست فى الجنط الاسبور عن رقم الاوفست الاصلى للسياره بمقدار 10 درجه هو الافضل ليك وللعربيه
ممتاز جدا
الله يعزك يا رب ويجازيك عنا كل خير
وبإذن الله سأتكلم معك لاحقا على الخاص بصورة مستفيضة وعلمية في هذا الموضوع
فقط حتى لا يختلط الأمر على الناس وإذا خلصت معك لفائدة معينة سأقوم بعمل موضوع كامل عن هذا الشأن حتى يستفيد منه أكبر قدر من الناس

مرة أخرى جزاك الله كل الخير أخي الغالي لمتابعتك الموضوع وإفادتنا
أسأل الله أن يوفقك وأن يحرم جسدك على النار
قديم 22-03-2011, 01:09 AM
الصورة الرمزية الصيداح

الصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karem ali مشاهدة المشاركة

شكرا لصاحب الموضوع و طبعا الاستاذ عصام على المعلومات الجميله دى و انا معلش كان عندى سؤال و هو انا كنت عاوز اركب جنوط للماتريكس لكن انا مش عاوز حاجه تؤثر على العفشه يعنى مثلا انا عندى رقم الكاوتش هو k 185\65R14\86H
فا معلش انا كنت عاوز اعرف ايه النتيجه الصح حتا لا تؤثر على العربيه
بالنسبة لمقاسات الكاوتش نحن مرتبطون بالقطر الكلي للإطار الأصلي لكي لا يؤثر على عداد السرعة
لذلك فهذه القياسات مناسبة لك
195/50/16
205/45/16
195/55/15

لكن يتبقى أن تخبرنا عن مقاس الأوفست الأصلي لكي نخبرك عن مقاس الأوفست الجديد لكي يكون أقل تأثير على العفشة وأكثر ثباتا

(لاحظ أن المقاسات السابقة تعتمد بشكل كبير على المسافات بين الإطار والرفارف وأجهزة التعليق بمعنى أخر من الممكن أن تكون هذه المقاسات متوافقة مع سيارتك من الناحية النظرية لكن على أرض الواقع ستجد مثلا أن الإطار الجديد والجنط الجديد من الممكن أن يحتك بالمساعدين أو السوست أو بالرفارف فخذ بالك من هذه النقطة)

بالتوفيق
قديم 22-03-2011, 01:17 AM
الصورة الرمزية karem ali
karem ali karem ali غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب طموح
التخصص العملى: طالب
هواياتي: اعشق السيارات وقيادتها

karem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصيداح مشاهدة المشاركة

بالنسبة لمقاسات الكاوتش نحن مرتبطون بالقطر الكلي للإطار الأصلي لكي لا يؤثر على عداد السرعة
لذلك فهذه القياسات مناسبة لك
195/50/16
205/45/16
195/55/15

لكن يتبقى أن تخبرنا عن مقاس الأوفست الأصلي لكي نخبرك عن مقاس الأوفست الجديد لكي يكون أقل تأثير على العفشة وأكثر ثباتا

(لاحظ أن المقاسات السابقة تعتمد بشكل كبير على المسافات بين الإطار والرفارف وأجهزة التعليق بمعنى أخر من الممكن أن تكون هذه المقاسات متوافقة مع سيارتك من الناحية النظرية لكن على أرض الواقع ستجد مثلا أن الإطار الجديد والجنط الجديد من الممكن أن يحتك بالمساعدين أو السوست أو بالرفارف فخذ بالك من هذه النقطة)

بالتوفيق
شكرا على سرعه الرد و انا ان شاء الله هشوف الرقم كام و ارد عليك

كريم على
قديم 22-03-2011, 12:22 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصيداح مشاهدة المشاركة

بالتوفيق
الف شكر على المعلمومات المفيدة وعندى استفسار بالنسبة للنقطة السابق ذكرها فى الاقتباس وهى المسافة بين الرفارف واجهزة التعليق......
كنت شارى العربية وفيها كاوتشات مقاسات مختلفة
165/70/13 و 145/80/13
لما جيت اغير الكاوتش الامامى لقيت ان المقاس الاستاندارد المكتوب على باب العربية 155/70/13 فإشتريت على هذا الاساس وحطيتهم قدام(فردتين) وخليت 165/70/13 استبن
و 145/80/13 خلفى
ودلوقتى بفكر ازود الثبات (لان فى ميل جامد فى الملفات---احساس ان العربيه هتتقلب على جنبها) على الرغم ان اقصى سرعة لاى ملف مابعديش 40كم
ولما قريت موضوع الاوفست ده بصيت ع الجنط عندى (عادى) لقيته ET25
فهل هوه ده الرقم المقصود؟؟؟ وعلى حسب الذكر ان الجنط الاسبور من 30 الى 40
فهل هينفع الاسبور عندى (على الرغم انى شوفت عربية زى عربيتى مركبة جنوط سبور) ولما جيت ابص على المسافة بين الكاوتش والرفارف و اجهزة التعليق بالنسبة للفرده الخلفية 145/80/13 لقيت تقريبا مسافة 1سم يمين وشمال الكاوتش (الرفرف الخلفى عندى مستقيم مش مدور)ستروين AX
ولما شوفت الاقتراحات اللى ممكن اعرض بيها الكاوتش عشن الثبات وبالحساب النظرى وصلت للنتيجة دى:

طبعا انا نفسى اوصل لاقصى عرض ممكن لكن نقطة المسافات بين الرفارف والكاوتش دى مبرجلانى وخايف اشترى الحاجة وتطع متنفعش او تنفع بس تضر
ومعلش انا كنت عامل موضوع عشان كده فى الرابط ده
http://forum.masrmotors.com/showthread.php?t=49563
الخلاصة انى عايز ثبات بدون اضرار ان امكن
والف شكر
قديم 23-03-2011, 02:04 AM
الصورة الرمزية الصيداح

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymangalal مشاهدة المشاركة

الف شكر على المعلمومات المفيدة وعندى استفسار بالنسبة للنقطة السابق ذكرها فى الاقتباس وهى المسافة بين الرفارف واجهزة التعليق......
كنت شارى العربية وفيها كاوتشات مقاسات مختلفة
165/70/13 و 145/80/13
لما جيت اغير الكاوتش الامامى لقيت ان المقاس الاستاندارد المكتوب على باب العربية 155/70/13 فإشتريت على هذا الاساس وحطيتهم قدام(فردتين) وخليت 165/70/13 استبن
و 145/80/13 خلفى
ودلوقتى بفكر ازود الثبات (لان فى ميل جامد فى الملفات---احساس ان العربيه هتتقلب على جنبها) على الرغم ان اقصى سرعة لاى ملف مابعديش 40كم
ولما قريت موضوع الاوفست ده بصيت ع الجنط عندى (عادى) لقيته ET25
فهل هوه ده الرقم المقصود؟؟؟ وعلى حسب الذكر ان الجنط الاسبور من 30 الى 40
فهل هينفع الاسبور عندى (على الرغم انى شوفت عربية زى عربيتى مركبة جنوط سبور) ولما جيت ابص على المسافة بين الكاوتش والرفارف و اجهزة التعليق بالنسبة للفرده الخلفية 145/80/13 لقيت تقريبا مسافة 1سم يمين وشمال الكاوتش (الرفرف الخلفى عندى مستقيم مش مدور)ستروين AX
ولما شوفت الاقتراحات اللى ممكن اعرض بيها الكاوتش عشن الثبات وبالحساب النظرى وصلت للنتيجة دى:

طبعا انا نفسى اوصل لاقصى عرض ممكن لكن نقطة المسافات بين الرفارف والكاوتش دى مبرجلانى وخايف اشترى الحاجة وتطع متنفعش او تنفع بس تضر
ومعلش انا كنت عامل موضوع عشان كده فى الرابط ده
http://forum.masrmotors.com/showthread.php?t=49563
الخلاصة انى عايز ثبات بدون اضرار ان امكن
والف شكر
انظر يا غالي
نقطة نقطة

1- أنت قلت أنك لما إشتريت السيارة كانت مقاسات الإطار مختلفة وهذا لا يصح لأنه
من الممكن أن يجعل السيارة أكثر ميلا لجهة معينة مما يجعلك أكثر إحساسا
بالخطورة عند الملفات
لذلك أنصحك بجعل جميع الإطارات لها نفس المقاس
ملحوظة : (المساعدين يلعب دورا في إحساسك بمدى الثبات في الملفات فتأكد من
سلامة المساعدين والسوست قبل كل شئ)