العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > عالم تأمين السيارات

عالم تأمين السيارات خاص بكل شركات التأمين المصرية وتجارب الأعضاء مع شركات التأمين

موضوع مغلق

قديم 17-02-2010, 10:24 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حكايتى مع التأمين...و النصب العظيــم !

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.amr مشاهدة المشاركة

لا ماكانش في.........

طيب حضرتك مش عامل تامين ضد مخاطر المهنة عشان انت دوكتور
أسئلتك غريبه قوى يا عمر باشا ! أنا مره سألتك انت دكتور فى ايه ؟ قلت لى دكتور بتاع ناس ؟

ممكن تفهمها لى بس ؟؟ علشان بصراحه مش فاهم ؟؟ أو حتى أكتبها لى بالانجليزى يمكن أفهم !

أو أكتب لى عنوانك فى الرياض يمكن أزورك ؟ أو حتى نمرة موبايلك علشان أبقى أدردش معاك

من السعوديه ؟؟

Dr. Bolbolan

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 17-02-2010, 10:45 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

انا مش دوكتور ....شكرا ...واعتذر لكل اعضاء المنتدى

وعلى المشاكل شكرا
قديم 18-02-2010, 09:53 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

طبعاً نهايه مؤسفة لمجادلات طااااااالت كتير بين عمرو وباقى الاعضاء محدش فينا اخد منها غير الصداع ووجع القلب
بس عايز اقولك حاجة ياعمرو والله بمنتهى الامانة كلنا قدرنا ناخد فكرة عن سنك وطبيعة خبراتك من بداية مشاركاتك فى المنتدى وصدقنى لا عمر كونك دكتور او مهندس او رائد فضاء حتى هيغير من انطباعات واراء الناس فيك او احترامهم لشخصك
فحاول دائما يكون اسلوب وقيمة كلامك هو مرايتك قبل الالقاب او الاسماء

اما بخصوص مشكلة دكتور بلبلان فانا باعتب على حضرتك فى جزئيين
اولاً بما ان الشخص اللى عمل معاك كده شخص من المنتدى واحتمال يكون خدع ناس قبلك او بعدك فلازم ادبياً على حضرتك انك تنبه باقى الناس وده بتوضيح اسم الشركة واسم الشخص بمنتهى الوضوح ويجب ايقافه من المنتدى تماماً اياً كانت صلاحياتة او اسهاماته او لقبه وده حق الناس

ثانياً حضرتك حكيتى على المشكلة فى احد اطوارها وطلبت منى عدم الافصاح عن الموضوع لحين وصولك والتأكد من المشكلة علشان منتهمش حد او نسوء سمعة حد بالباطل وانا احترمت موقفك جداً والتزمت بيه فعلاً حتى بينى وباقى اعضاء الإدارة حكيتلهم الموضوع بدون الاشارة للفاعل بالرغم من ان حضرتك قولتلى عليه
فكنت منتظر من حضرتك انك تخلينى اول واحد تطمنه وتعرفه حصل ايه علماً بان منذ شروعك فى كتابة الموضوع اديت رقم حضرتك لسيف وطلبت منه يبلغك بانزاعجى لاستمرار الموضوع ورغبتنا فى التدخل بس حتى الان لم اتلقى اى افادة من حضرتك وده حقى على حضرتك من واقع العشم والصداقة الشخصية قبل ما يكون باعتبار مسؤليتى عن المنتدى

فكده فيه حق عرب عندك يا دكتور ptmnlo123per16

اما بخصوص جوهر الحوار عن التأمين فهو قتل بحثاً فى مواضيع كتير وجمعنا فتاوى كتير بهذه الخصوص وانا نفسى عملت موضوع باسم ان كان التأمين حراماً فمن يعوض الغارمين
ورائى فى الموضوع باختصار ان التأمين عمل اهلى تعاونى الغرض بيه دفع الضرر وتعويض الغارمين (او من يخسر خسارة فادحة فى تجارتة او ممتلكاتة) واقرته الشريعة وعملت به الحضارة الاسلامية منذ مهدها وطبق من خلال بيت المال

وطبعاً ده خارج تماماً عن التشبيه بالتأمين على الزوجة والاطفال والكلام اللى اتقال ده وان كان فى ناس بتعمل كده فعلاً لكن ده تطبيق مختلف تماماً وخارج موضوعنا وخارج حتى عن ما اقرتة الشريعة واعرافنا ومعتقداتنا الشرقية عموماً والاسلامية بالاخص فالتأمين دفع للضرر بعضه او بعض من اثارة وليس رداً لقضاء الله الذى لاراد له

لكن احنا بنأمن على عربياتنا لانها غالية جداً حتى اغلى من قيمتها الحقيقية وبالتالى خسارتها بحادث او بالسرقة تعتبر غرامة وخسارة فادحة لمعظمنا ولا نطيق احتمالها مادياً

نفس الكلام ينطبق على اللى بيجب عربية بالقسط مش ممكن يدفع اقساط لعربية بعد ما اتسرقت ومش ممكن فلوس المودعين تروح عليهم فلازم تأمين يضمن لكل الاطراف حلول

نفس الكلام لو واحد جايب العربية ياكول عليها عيش لو خسرها هيبقى خسر تجارته واحيانا كل ما يملك وبرضو هيخش فى دائرة الغارمين

نفس الكلام حتى بره العربيات بندفع من مرتباتنا جزء علشان لما ينقطع سبب الرزق ده نلاقى دخل بديل وبره الناس بتدفع نسب كبيرة جداً من مرتباتها بشكل تأمينات او اشتراكات نقابية او اياً كان لتأمين دخل ثابت بعد انقطاع الدخل الاساسى فى حالة التقاعد او المرض

واكم من التطبيقات لنظم التأمين اللى من غيرها لا تستقيم الحياة للافراد او المؤسسات
لكن زية زى اى حاجة وارد فيها الإجادة والاسائه والإستفادة والضرر
بالنسبة لحضرتك يمكن علشان فيه عربية تانية او مبلغ العربية مش غرامة بالنسبة لحضرتك فممكن متأمنش بس بالنسبة التأمين مفيد ومهم جداً بل لاغناء عنه

وده كله لا يمنع ايمانا بربنا ابداً وبقضائه فمن يمنع قضاء الله اذا قدر لك ان تخسر مبلغ من المال او تخسر حياتك او تجارتك او اى شىء لامانع ابداً فقط على الانسان ان يحتاط وياخذ بالاسباب كما جاء فى الحديث (اعقلها وتوكل) حيث امر رسول الله صلى الله علية وسلم الرجل بان يربط الناقة خشية السرقة ثم يتوكل على الله لا ان يتركها ويكتفى بالتوكل

طبعاً ديه قناعتى الشخصية ولا تعتبر فتوى او امر ولا نهى فقط استعراض لرأى قد يحتمل الصواب او الخطاء وعلى كل انسان انه يبحث بنفسة (خاصة فى الموضوع ده) ويسأل اهل العلم ويستشير اصحاب الرأى حتى يصل لقناعتة الخاصة التى سيحاسب عليها امام خالقة
اللهم قد بلغت اللهم فاشهد

واعذرونى على الاطالة واتمنى ان تتسع صدوركم لرائى المتواضع ptmnlo123per122

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 18-02-2010, 04:56 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

طبعاً نهايه مؤسفة لمجادلات طااااااالت كتير بين عمرو وباقى الاعضاء محدش فينا اخد منها غير الصداع ووجع القلب

والله أنا آسف على رد فعله ! والله لم أغلط فيه ! هوه بالنسبة لى شخص محيرنى ! مش قادر أكون
له صوره فى خيالى ! والله أكثر من عضو فى المنتدى سألتهم على العام و على الخاص عن شغلهم وسنهم ومكانهم لآنى
بأحب أتعامل مع صوره واضحه ( مش الآسد المرعب والسحابه السوداء و مازينجر ) و ما حدش زعل منى و كلهم ردوا بالايجلب و بتفهم ! عمومآ أتمنى أن يظل الآخ عمرو عضوآ عزيزآ علينا فى المنتدى !

اما بخصوص مشكلة دكتور بلبلان فانا باعتب على حضرتك فى جزئيين

ياباشـا العتب على النظر ! ومافيش بين الآحباب عتاب !

اولاً بما ان الشخص اللى عمل معاك كده شخص من المنتدى واحتمال يكون خدع ناس قبلك او بعدك فلازم ادبياً على حضرتك انك تنبه باقى الناس وده بتوضيح اسم الشركة واسم الشخص بمنتهى الوضوح ويجب ايقافه من المنتدى تماماً اياً كانت صلاحياتة او اسهاماته او لقبه وده حق الناس

أولا :- اسم الشخص واسم الشركه عندك ! وانت صاحب المنتدى ! دلوقت تقدر لو عايز اعمل اللى تشوفه صح من وجهة نظرك ! أنا قلت فى أول المقال ربنا أمر بالستر ولن أرجع فى كلامى ! لكن أنا لمحت الى الشركه بما يقرب الى التصريح و الشخص بأه منه لله ! و عمومآ أنا حذرت أحد الآعضاء منه وهو الآخ محمد حنفى عندما رأيته بيسأله و ح يقع فى الفخ و اسأل محمد حنفى فى ذلك !مع العلم برده ان الشركه صلحت الموضوع ( ممكن بمبادره فرديه من شخص طيب و ممكن دى سياسة الشركه ولو انى أشك فى ذلك ) !

ثانياً حضرتك حكيتى على المشكلة فى احد اطوارها وطلبت منى عدم الافصاح عن الموضوع لحين وصولك والتأكد من المشكلة علشان منتهمش حد او نسوء سمعة حد بالباطل وانا احترمت موقفك جداً والتزمت بيه فعلاً حتى بينى وباقى اعضاء الإدارة حكيتلهم الموضوع بدون الاشارة للفاعل بالرغم من ان حضرتك قولتلى عليه
فكنت منتظر من حضرتك انك تخلينى اول واحد تطمنه وتعرفه حصل ايه !

حلو أوى ! أنا بعثت لحضرتك رساله على الخاص أخبرك بالتفاصيل ! وسألتك سؤال مباشر ! وهو :
عندما ينتهى الموضوع تحب أكتبه أو أحكيه على المنتدى أم لا أم تحب حضرتك انت اللى تكتب الموضوع ؟...... ولم أتلق منك أى رد !...و حقيقى زعلت و حزنت جدآ ! و قلت فى نفسى أبو نورا
كبر دماغه ! و برده لم أكتبه الا بعد انقضاء التفاصيل بمدة أسبوعين على الآقل !

علماً بان منذ شروعك فى كتابة الموضوع اديت رقم حضرتك لسيف وطلبت منه يبلغك بانزاعجى لاستمرار الموضوع ورغبتنا فى التدخل

فعلا الآخ سيف اتصل بى و أبدى رغبته بالتدخل وأنا شكرته لآن خلاص الموضوع اتحل !
وهو لم يذكر حضرتك فى الموضوع نهائى ! حتى أنا قلت له على اسم الشخص وقلت له ان أبو نورا عارفه وان أنا حكيت لك الموضوع ! وكان رده مش مهم اسم الشخص بس احنا فى شغلنا
نعرف ناس كتير ممكن تجيب لك حقك و نعملك بوليصه تانيه ! و لكن عفوآ لم يأتى ذكرك ! والكلام
ده من يومين ! وأنا ذكرت فى رد من الردود ان الآستاذ سيف اتصل بى و عرض خدماته !
و طبعآ انت وسيف واحد و كلنا اخوه ! ( الكل للواحد....وواحد للكل ) ! شعار الموسكتيرز !

بس حتى الان لم اتلقى اى افادة من حضرتك وده حقى على حضرتك من واقع العشم والصداقة الشخصية قبل ما يكون باعتبار مسؤليتى عن المنتدى

والله أنا قلت بدل ما أقعد أحكى فى التليفون قصه طويله عريضه وأنا مش عارف انت نايم ولا صاحى ( يعنى ممكن أضايقك ) زى لما كلمتك من السعوديه أحكيلك حسيت انك نايم وأنا قلقتك !
وأنا عندى حساسيه جامده من المواضيع دى ! المهم قلت الكل يقرأها فى المنتدى و منتظرين تعليقك الموضوعى على الموضوع كرئيس تحرير وصاحب مجلة ومنتدى مصر موتورز !

فكده فيه حق عرب عندك يا دكتور ptmnlo123per16
مش عارف حق العرب على مين دلوقتى ! بس عمومآ خليه علينا المره دى ! ptmnlo123per1106

بالنسبة لحضرتك يمكن علشان فيه عربية تانية او مبلغ العربية مش غرامة بالنسبة لحضرتك فممكن متأمنش بس بالنسبة التأمين مفيد ومهم جداً بل لاغناء عنه

حاســب حاســـب ياعم وائل ! الله يكرمك ! العربيه التانيه بأت متهالكه ولا تساوى شىء !
و مبلغ العربيه طلع عينى على ما جمعته ! و ربنا أمر بالســتر !
بس أنا قلتها قبل كده أكتر من مره ! الواحد ما يموتش على الدنيا و الآرزاق على الله !
و ما حدش واخد منها حاجه !!

ptmnlo123per122

Dr. Bolbolan ptmnlo123per1127

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 18-02-2010, 05:34 PM
الصورة الرمزية ahmed1981
ahmed1981 ahmed1981 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا قوى

ahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

ناويين تأمنوا ! و عاوزين نصيحتى ؟؟ ( بلاش أحســن ) !
أفادكم الله يا دكتور
وأنا معاك في هذا الرأي
ولا أريد أن أخوض في حرب فتاوى
لكن الكل يعلم كمية الخلافات الكبيرة بين الفقهاء في موضوع التأمين

دائما الحاجة الحلال بتكون سهلة ميسرة ومفيهاش خلافات كثيرة
والحاجة اللي مش مظبوطة تلاقي الآراء فيها كثيرة أكثر من أن تحصى

عموماُ أنا مع الرأي الذي يقول إن التأمين على السيارات بصورته الحالية حرام وفيه أكل لأموال الناس بالباطل
موضوع مغلق