العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > إطارات السيارة

إطارات السيارة ساحة تتناول كل ما يتعلق بإطارات السيارات و الجنوط

قديم 22-06-2013, 03:29 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مقاسات كاوتش اكسنت RB

السلام عليكم
معلش كده واحده واحده وفهما لي
اللى اعرفه ان المقاس 175/70 بيكون العرض 175 ونسبة ارتفاع الكاوتش 0.7 من الكاوتش فبيكون الأرتفاع
175*0.7 =122.5
اما ال 185/70 فيكون العرض 185 والأرتفاع 0.7 من العرض اي الأرتفاع
185*0.7 = 129.5
اي ارتفاع الفرده اعلى من المقاس الأول
لكن الفرق ده سيكون في القطر ولا في نصف القطر
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 26-06-2013, 05:42 AM
الصورة الرمزية Felefel Ahmed
Felefel Ahmed Felefel Ahmed غير متواجد حالياً
من انا؟: 18 سنه عربيات
التخصص العملى: Senior Supply Chain Manager, now Project Manager
هواياتي: سيارات , صيد, غطس , PS , سفر ,كره سله سابقا

Felefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond repute

السلام عليكم
نمسك الموضوع واحده واحده
لازم قطر الجنط الأصلي بالكاوتش = قطر الجنط بالكاوتش (فيه سماح بسيط)
علشان لفه العجله علي الأرض متخلفش السرعه مع عداد السرعه للعربيه يعنى لو الجنط الجديد بالكاوتش قطره أصغر من الفبريكه سرعه السياره هتكون اعلي من سرعه العداد امامك (العربيه سرعه 120 وأنت شايف ادامك علي العداد 105 مثلا) والعكس صحيح

- يفضل تركب (رينجات) مع الجنوط السبورت وديه حلقه من ماده ما بين البلاستيك والكاوتشوك بتركب حولين الكوره ألي طالعه فى وسط الطنبور والجنط بيركب عليها
الرينجات بتقلل احساسك بضرضره الطريق (أوعي تجيب الرينجات الحديد , ديه اشتغاله)

نيجي لارقام الجديد
ال R من 13 و 14 و 15 و 16
ده قطر الجنط (الحديد)
ال 50 و 55, 60, 65,70, 75 ........
ده علو الكاوتش
ال 165و 175, 185 , 195 , 205و 215
ده عرض الكاوتش

نيجي للشراء
لو هتكبر مقاس الجنط من 13 الي 15 يبقي تقلل علو الكاوتش علشان العداد + مساحه الكرتيره اللي الفرده بتتحرك فيها
لو هتعرض الجنط وده ملهوش اي علاقه بمقاس الجنط ممكن تركب 215 علي 13 بس لازم تحسب المسافه من الطنبور الي الرفرف (علشان متحكش الكاوتش في الرفرف مع التقل او مطبات الهواء)

بالنسبه للحسبه اللي انت حاسبها فوق (انا اسف) مينفعش نضرب العرض فى الأرتفاع الناتج ملهوش دعوه بارتفاع الجنط

Ahmed Felefel
قديم 26-06-2013, 01:01 PM

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Felefel Ahmed مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
نمسك الموضوع واحده واحده
لازم قطر الجنط الأصلي بالكاوتش = قطر الجنط بالكاوتش (فيه سماح بسيط)
علشان لفه العجله علي الأرض متخلفش السرعه مع عداد السرعه للعربيه يعنى لو الجنط الجديد بالكاوتش قطره أصغر من الفبريكه سرعه السياره هتكون اعلي من سرعه العداد امامك (العربيه سرعه 120 وأنت شايف ادامك علي العداد 105 مثلا) والعكس صحيح

- يفضل تركب (رينجات) مع الجنوط السبورت وديه حلقه من ماده ما بين البلاستيك والكاوتشوك بتركب حولين الكوره ألي طالعه فى وسط الطنبور والجنط بيركب عليها
الرينجات بتقلل احساسك بضرضره الطريق (أوعي تجيب الرينجات الحديد , ديه اشتغاله)

نيجي لارقام الجديد
ال R من 13 و 14 و 15 و 16
ده قطر الجنط (الحديد)
ال 50 و 55, 60, 65,70, 75 ........
ده علو الكاوتش
ال 165و 175, 185 , 195 , 205و 215
ده عرض الكاوتش

نيجي للشراء
لو هتكبر مقاس الجنط من 13 الي 15 يبقي تقلل علو الكاوتش علشان العداد + مساحه الكرتيره اللي الفرده بتتحرك فيها
لو هتعرض الجنط وده ملهوش اي علاقه بمقاس الجنط ممكن تركب 215 علي 13 بس لازم تحسب المسافه من الطنبور الي الرفرف (علشان متحكش الكاوتش في الرفرف مع التقل او مطبات الهواء)

بالنسبه للحسبه اللي انت حاسبها فوق (انا اسف) مينفعش نضرب العرض فى الأرتفاع الناتج ملهوش دعوه بارتفاع الجنط
السلام عليكم
كلام مظبوط
ان شاء الله مقاس الجنط زي ما هو لكني اريد تزويد الأرتفاع قليلا في حدود 8 ميللي تقريبا في نصف القطر يعني تقريبا 1.6 سنتيمتر في القطر
مش عارف هل دهخ سيجعل الفرده تحك لا اعتقد
طيب ممكن اعرف النسبه المسموح بيها كام في المائه
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

قديم 27-06-2013, 02:16 AM
الصورة الرمزية Felefel Ahmed
Felefel Ahmed Felefel Ahmed غير متواجد حالياً
من انا؟: 18 سنه عربيات
التخصص العملى: Senior Supply Chain Manager, now Project Manager
هواياتي: سيارات , صيد, غطس , PS , سفر ,كره سله سابقا

Felefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond repute

لبسلام عليكم
بالتوفيق ان شاء الله
اعتقد ان 1.6 عادي مفيش مشكله , بس لازم تسأل تاني لأان انا زي ما قلتلك معرفش النسبه بالظب كام , انا عندي بخدها بالخبره (بس النتيجه علي عربيتي ) لكن مقدرش ااكد في عربيتك

Ahmed Felefel
قديم 27-06-2013, 06:24 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Felefel Ahmed مشاهدة المشاركة

لبسلام عليكم
بالتوفيق ان شاء الله
اعتقد ان 1.6 عادي مفيش مشكله , بس لازم تسأل تاني لأان انا زي ما قلتلك معرفش النسبه بالظب كام , انا عندي بخدها بالخبره (بس النتيجه علي عربيتي ) لكن مقدرش ااكد في عربيتك
السلام عليكم
شكرا لردك واهتمامك ومنتظر باقي الأعضاء ممكن حد يكون مركبه او عنده معلومه او فكره فيفيدنا
والله المستعان