العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مصر بايكرز

مصر بايكرز قسم الدراجات النارية - موتوسيكلات - صور دراجات - استعراضات - احدث موديلات الدراجات - اشهر القائدين - مناسبات وانشطة الدراجات النارية فى مصر والعالم Masr Bikers

قديم 10-01-2011, 09:03 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الشعب المصري المحتار

احيك يا nktis على طرح الموضوع واحي اكثر اخينا جاك بوكس على جرأته في عرض مشكلته التي عافاه المولى عزوجل منها وربنا ان شاء الله يعافيه من السجائر كمان ، وكمان حبيبي عمرو انجكشن ربنا يحفظه ويحفظ شباب مصر كلها من كل سوء
ندخل بقى في الكلام المفيد
كل ادوية الجدول سلاح ذو حدين بلا استثناء لأن مما لا شك فيه ان فيه مريض بيكون محتاج الدواء ده وبشدة وميقدرش يستغني عنه ومع ذلك مش موجود ليه اولا لازم يكون بروشته حديثة ومش كل الناس تقدر تروح كل يوم لدكتور علشان يعملها روشته وثانيا لان تجار الصنفة والصيادلة منعدمي الضمير بيبيعوه للمدمنيين احسنلهم علشان ده مكسبه افضل واسرع واضمن
واقسم بالله انا كان قدامي واحده ومعاها بنتها على كتفها 3 سنين ومش قادرة تبطل عياط ومش عارفه تنام والدواء خلص من عند امها ومن عند الصيدلي وهويقولها طيب اعمل ايه والله ما لاقي وفضل يتصل على صيدليات كتيييييييييير جدا علشان يتصرف لها في علبه مفيش قالها في الاخر روحي على المستشفي العام يمكن يكون عندهم حاجة تنفع وانا هعمل اللي ربنا يقدرني عليه يمكن اعرف اجيبلك علبه والا اثنين قربي

موقف ثاني
واحد صاحبي بيعمل ماجستير صيدلة والتجارب بتاعته على الارانب ولان التجربة مدتها طويلة محتاج مورفين ، او حاجة تانية مش فاكر اسمها علشان يخلي الارانب حيه اطول فترة لزوم التجربة بدل ما كل يوم يروح يشتري أرانب لما بيته اتخرب وطبعا الجامعة مفيهاش ميزانية علشان تصرف على البحوث دي او بعمنى ادق بتتصرف في مواضع تانيه ..... المهم ملقاش حل ولا لقى حد يجيبله مورفين رغم انه صيدلي لكنه اتعبن جامعة وخبرته قليله في التعامل والتصرف برة

موقف ثالث
واحد قريبي بيحتاج مسكنات قوية علشان عنده انزلاق غضروفي وكام حاجة تانيين ( ربنا يشفينا جميعا ) ومبقاش فيه حاجة بتحوق معاه بيجيب امبولين كتافلام يعملهم في حقنه واحده علشان ياخدها ويدوب تجيب تأثير معاه والحل دكتور قاله مفيش غير ترامال او ترامدول ان عرفت تجيبهم وفعلا فضل يلف ملقاش عند حد وفي الاخر واحد بقى يجيبهمله من على قهوة لغايه لما راح زيارة فرنسا وهناك لقة الترامادول عبارة عن اقراص فوارة والتركيز بتاعها اقل من التركيز اللي هنا ومع ذلك تأثيرها كان اقوي وده ان دل على شيء فيدل ان جودة المنج هنا اقل من بره يا اما بقى الارقام اللي بتتكتب في التركيزات هنا دي كلام على ورق

قولي في مواقف زي اللي قلتها دي الحل يكون فين

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 10-01-2011, 09:13 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

بص يا استازي .. انا بصراحه عايز اريح دماغي ..
وموضوع انتشار مخدر الترمادول علي القهاوي بقي شيء عادي ومعروف هو بيدخل تهريب وبيتصنع في الصين
عموما انا بصرف الحصه .. بس الترمادول مش بصرفه غير في حالات العمليات او السرطان لان دلوقتي في التفتيش الصيدلي بيشترط صوره الرشته...
بالنسبه لموضوع المورفين .. ده مش بينزل صيدليات ... تلاقيه في معهد اورام القصر العيني او مستشفي الزراعيين..
شفي الله وعافا مرضنا ومرضي المسلمين واصلح حال شبابنا ...

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 10-01-2011, 09:26 PM
corsair
Guest

يا استاذ نوح انا جت عليا فترة واشتغلت في صيدلية العزبي والحاجات ديه كانت بتطلب مننا عيني عينك وانا والله كنت ببقا في نص هدومي واللي يغيظك اكتر ان اكتر ناس صادفتهم بيطلوبو الحاجات ديه بيكونو بنات وكانت اكبر صدمه ليا ومقدرتش استحمل اشوف الكلام ده كتير وسيبتها
قديم 10-01-2011, 09:49 PM
الصورة الرمزية nktis

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

يا استاذ نوح انا جت عليا فترة واشتغلت في صيدلية العزبي والحاجات ديه كانت بتطلب مننا عيني عينك وانا والله كنت ببقا في نص هدومي واللي يغيظك اكتر ان اكتر ناس صادفتهم بيطلوبو الحاجات ديه بيكونو بنات وكانت اكبر صدمه ليا ومقدرتش استحمل اشوف الكلام ده كتير وسيبتها
بنات .......... لا حول ولا قوه الا بالله

روحي بطون أكفها خضراء*

أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 08-03-2011, 07:59 PM
الصورة الرمزية nktis

انا بصراحه بنشط الموضوع ده تاني وحابب اتناقش فيه بصراحه شديده نظراااا لان كل اللي يعرف من جيران الصيدليه ومعارفي وبعض الزباين المستديمه اني ربنا هيكرمني واتجوز وخد عندك
مفيش بقي حاجه حلوه وبالله عليك يا دكتور تفكها بقي وتنزلنا حاجات مستورده وترمادول ...؟
مش لسه بقول ومخلصتش كتابه..الناس مش هتتغير.. ادي لسه واحد ماشي وكان بيسال؟
يا ريت ننشر بنا ثقافه التغيير وخصوصا موضوع البرشام والمخدرات واللي للاسف بقي منتشر بفضل النظام القديم والدعايه الاعلاميه في الافلام
الناس متخيله ان لكوني صيدلي واتقالتلي .هتوزع واجب ايه في الفرح؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

روحي بطون أكفها خضراء*

أكبادنا فبكاؤنا إيماء*