العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 01-12-2011, 02:36 PM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الماتور بياكل زيت اعمل ايه؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

اكيد طبعا يقدر يعرف ويحدد مدى صلاحية الشمايز والشنابر كمان
السلام عليكم
بس خلي بالك مش اي ميكانيكي.لازم يكون ميكانيكي فاهم
لان سعات الشميز بيكون مش عامل عتب لكن بيكون عامل مرايه (ميرور) متاكل بسيط وبيهرب زيت لتحت مع الضغط والحراره الهائله بتاعه الاشتعال
انصح صاحب الموضوع يصلي استخاره....ولو امكن ممكن نتقابل وابص عليها بصه بالنهار كده وربنا يصلح الحال
ودايما مش كل حاجه الواحد يكون متاكد منها تكون صح.دائما لكل قاعده شواز..

اتق لله حيثما كنت...واتبع السيئه الحسنه تمحها...وخالق الناس بخلق حسن
اللهم احسن وقوفنا بين يديك ولا تخزنا يوم العرض عليه
اللهم اغفر لنا ولوالدينا ولمن له حق علينا
قديم 01-12-2011, 07:46 PM
abdallah937 abdallah937 غير متواجد حالياً

abdallah937 is on a distinguished road

اكيد طبعا يقدر يعرف ويحدد مدى صلاحية الشمايز والشنابر كمان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sharooo مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
بس خلي بالك مش اي ميكانيكي.لازم يكون ميكانيكي فاهم
لان سعات الشميز بيكون مش عامل عتب لكن بيكون عامل مرايه (ميرور) متاكل بسيط وبيهرب زيت لتحت مع الضغط والحراره الهائله بتاعه الاشتعال
انصح صاحب الموضوع يصلي استخاره....ولو امكن ممكن نتقابل وابص عليها بصه بالنهار كده وربنا يصلح الحال
ودايما مش كل حاجه الواحد يكون متاكد منها تكون صح.دائما لكل قاعده شواز..
طيب كلام زي الفل وانا فاضي الجمعه والسبت شوف انت عاوزني اجيلك فين والساعه كام وانا موجود وياريت رقم تليفونك للتواصل لان انا بصراحه زهقت لان الميكانيكيه عاوزين يعملوا عليا شغل وخلاص وعمالين يقولوا ليا دي عمره كامله وبيدخلوني في حوارات كتير
ارجو انك تساعدني لاني بجد مش عاوز ابيع العربيه خصوصا ان هيا مريحاني جدا وغير كده عاوز افوق من حتة الماتور دي عشان ابدا اعمل فيها شغل سمكره خفيف كده واظبطها
قديم 01-12-2011, 09:57 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

متابع
عشان بستفاد

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 01-12-2011, 11:31 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

و انا كمان يا احمد بيه
انا كمان عندي حاجه قريبه من كده
العربيه بتاكل زيت بصوره متوسطه و مافيش دخنه
و كمان مافيش بخر بكميه كبيره
و كل ما اقول لاي ميكانيكي دا كاوتش صباب يقولي نفك و نعمل شنبر!!!!!
المهم ميكانيكي حط ايده في الشكمان و طلع منه زيت
قالي يبقي كده شنبر و نلحقه احسن
و انا محتار اشيل الموتور و اركب موتور اقوي ولا اعمل شنبر و احافظ علي موتور العربيه
و يمكن لما افك ما الاقيش غير كاوتش صباب بس
خصوصا ان العربيه عامله 130 الف كيلو و كانت مرفوعه لفتره طويله فأكيد كاوتش الصباب ناشف

حـازم خـضـر

قديم 02-12-2011, 02:35 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

انا معترض على الفقرة اللى فاتت دى ويرجى التوضيح لية من غير كلام كتير
المفروض يكون فى نقاش بين صاحب السؤال وبين اللى بيرد عشان اولا نقدر نفهم ونحدد العيب ونوجد انسب الحلول للمشكلة

يا باشا انا قصدى انى هرد عليه باختصار ومن غير كلام كتير .. لأن خير الكلام ما قل ودل ...

وكلامك مظبوط طبعا لازم يبقى فى نقاش علشان نقدر نوصل للمعلومة ..

لكن انا اقصد انى هتكلم ببساطة علشان احاول اوصل صاحب المشكلة للحل العملى وانصحه النصيحة اللى هو محتاجها ...

اتمنى تكون فهمت قصدى يا كبير .. تحياتى .......

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ