العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 12-07-2014, 01:52 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ثرموستات الحرارة

ترموستات الكوعه عامل زى (اللوز فى الزور )
التعبير دة عجابنى جداااااااااااا
تسلم ايدك على الرد الوافى

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 13-07-2014, 07:09 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

إزالة ثرموستات الكوعة عو أول مسمار في نعش الموتور

لمعلومات أكتر.. ادخل على الموضوع ده:
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=97486

...
قديم 16-07-2014, 01:53 PM
ABDORME81 ABDORME81 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: اخصائى تحاليل طبيه

ABDORME81 will become famous soon enough

متشكر يا جماعه على اﻻهتمام ده
بس انا دلوقتى عايز حد يقولى خطوات اعملها علشان اتغلب على مشكلة الحرارة ده انا مش عارف اعمل ايه هل اغير الكوع ﻻن فى التوكيل قالولى ﻻزم يتغير بس الميكانيكى قالى ﻻ ؟ وﻻ اغسل الرديراتير مع العلم انى لسه غاسله من شهر تقريبا ودلوقتى رجعت الميه اللى موجوده جواه صدت تانى (لللعلم انا بعد ما غسلته حطيت ميه عاديه ) ؟ وﻻ اركب ثرموستات حراره جديد اﻻول ( مع العلم انه حتى بعد لما الميكانيكى شال الثرموستات الحرارة لسه زى ما هى وحتى على الطريق السريع الحرارة مش بتنزل ) وﻻ اغير الرديراتير خالص وﻻ كده الموضوع دخل فى جوان وللعلم العربيه بناكل ميه ومفيش تسريب ميه وﻻ حاجه (يعنى كل اسبوع القربه تفضى ) وشيكت على الزيت بتاع الموتور مستواه كويس ولونه تمام ( يعنى مش طحينه وﻻ حاجه ) ؟؟؟ انا اسف ازعجتكم معايا ....... وشكراااااااا

لا إله إلا الله محمد رسول الله
قديم 17-07-2014, 12:34 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ABDORME81 مشاهدة المشاركة

متشكر يا جماعه على اﻻهتمام ده
بس انا دلوقتى عايز حد يقولى خطوات اعملها علشان اتغلب على مشكلة الحرارة ده انا مش عارف اعمل ايه هل اغير الكوع ﻻن فى التوكيل قالولى ﻻزم يتغير بس الميكانيكى قالى ﻻ ؟ وﻻ اغسل الرديراتير مع العلم انى لسه غاسله من شهر تقريبا ودلوقتى رجعت الميه اللى موجوده جواه صدت تانى (لللعلم انا بعد ما غسلته حطيت ميه عاديه ) ؟ وﻻ اركب ثرموستات حراره جديد اﻻول ( مع العلم انه حتى بعد لما الميكانيكى شال الثرموستات الحرارة لسه زى ما هى وحتى على الطريق السريع الحرارة مش بتنزل ) وﻻ اغير الرديراتير خالص وﻻ كده الموضوع دخل فى جوان وللعلم العربيه بناكل ميه ومفيش تسريب ميه وﻻ حاجه (يعنى كل اسبوع القربه تفضى ) وشيكت على الزيت بتاع الموتور مستواه كويس ولونه تمام ( يعنى مش طحينه وﻻ حاجه ) ؟؟؟ انا اسف ازعجتكم معايا ....... وشكراااااااا

أولا.. رأيي إن أول حاجة تغيرها هو الميكانيكي نفسه.. الميكانيكي اللي بيفهم ما يشيلش الثرموستات

ثانيا.. ما دام المية بتنقص يبقى عندك تسريب.. بس واضح إنه بسيط نسبيا

لازم نحل مشكلة التسريب الأول.. وأنا بحب أبدأ بالسهل الأول..

أول حاجة.. ممكن يكون غطا الرادياتير فيه مشكلة وبيسرب بخار المية...
جرب تضغط الريشتين بتوع الغطا اللي بيمسكوا في الرادياتير شوية لجوه علشان تتأكد إنهم ماسكين الغطا في زور الرادياتير صح.

تاني حاجة... احتمال تكون طلمبة المية فيها مشكلة والريش بتاعتها متآكلة بسبب الصدا.. وممكن كمان يحصل تسريب منها من تحت الطارة بتاعتها.

لو عايز تتأكد من إن الطلمبة شغالة كويس.. لازم تشوف تقليب في مياه الرادياتير مع زيادة دوران الموتور..

طبعا الكلام ده حتعمله قبل تركيب الثرموستات.. ولو ركبته يبقى لازم العربية تكون شبه سخنة علشان يكون فتح

تالت حاجة... لو عندك وش سلندر.. يبقى لما تزود بنزين وانت فاتح غطا الرادياتير هتلاقي فوران مية طالع من فتحة غطا الرادياتير

اكشف بنفسك علشان لما تروح للميكانيكي ما يشتغلكش.

...
قديم 18-07-2014, 12:56 PM
ABDORME81 ABDORME81 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: اخصائى تحاليل طبيه

ABDORME81 will become famous soon enough

يعنى ايه اﻻقى فوران مياه !! بص انا امبارح فتحت غطا الردياتير وزودت بنزين لقيت زى رغاوى بيضا على وش الميه من فوق وكل لما اشيلها تيجى تانى ولقيت فيه تقليب للمياه ! يبقى كده ايه رايك ؟ وشكرا

لا إله إلا الله محمد رسول الله