العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 10-07-2014, 11:14 PM
ABDORME81 ABDORME81 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: اخصائى تحاليل طبيه

ABDORME81 will become famous soon enough
افتراضي رد: ثرموستات الحرارة

انا النهارده كنت بشيك على الرديراتير وكنت بزوده ميه والعربيه دايره فلقيت فقلقيع هواء بتطلع منه هو كده يبقى جوان وش سلندر وﻻ ﻻ وازاى اتاكد ان جوان وش السلندر سليم ؟ وهل لو فيه جوان وش سلندر ده بياثر على سعر العربيه وقت بيعها وﻻ ده عادى ؟ حد يفهمنى الله يخليكو

لا إله إلا الله محمد رسول الله
قديم 11-07-2014, 01:37 AM
الصورة الرمزية ali zahran
ali zahran ali zahran غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو ريتاج
هواياتي: السفر . السيارات .

ali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ABDORME81 مشاهدة المشاركة

انا النهارده كنت بشيك على الرديراتير وكنت بزوده ميه والعربيه دايره فلقيت فقلقيع هواء بتطلع منه هو كده يبقى جوان وش سلندر وﻻ ﻻ وازاى اتاكد ان جوان وش السلندر سليم ؟ وهل لو فيه جوان وش سلندر ده بياثر على سعر العربيه وقت بيعها وﻻ ده عادى ؟ حد يفهمنى الله يخليكو
استاذى الفضيل هيا بتنقص ميه كتير
قديم 11-07-2014, 01:11 PM
ABDORME81 ABDORME81 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: اخصائى تحاليل طبيه

ABDORME81 will become famous soon enough

هيا الميه بتقل بس مش قوى فى الطريق العادى بس انا لسه كنت مسافر بيها وكانت الميه بتنقص جامد روحت فكيت الرديراتير وغسلته والراجل قالى كله تمام

لا إله إلا الله محمد رسول الله
قديم 11-07-2014, 07:15 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

معظم مشاكل دورة التبريد تحدث بسبب إستعمال ماء الحنفية العادى
ولكن عند إستخدام ماء التبريد المخصص لك نوع من السيارات والنقطة الهامه وهى تغير الماء بعد عدد معين الكليومتر او الفترة الزمنية وهى 24 شهر على اقصى تقدير لان فى حاله عدم تغير الماء يصبح ضررة شديد جداً على دورة التبريد
وكلام العضو الكريم فادى بخصوص الترموستات هو اصح كلام ولكن اهل الافتاء والإدعاء وما اكثرهم بمصر بلد العجائب
اما العضو الكريم صاحب المشكله عليه بمتابعه سيارته بعد ان تعود السيارة كما كانت بترموستات اصلى
حتى ان كان اصابها تلف فى جوان وش السلندر وهذا التلف عائد على استخدام ماء عادى وهو ما افسد ما سبق فالموضوع بسيط ويفضل المعالجة السريعة

التعديل الأخير تم بواسطة محمد فيصل ; 11-07-2014 الساعة 07:20 PM
قديم 11-07-2014, 11:17 PM
فهمى فهمى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معمارى حر
هواياتي: نباتات الزينه صيد السمك

فهمى is a jewel in the roughفهمى is a jewel in the roughفهمى is a jewel in the rough

ترموستات الكوعه عامل زى (اللوز فى الزور ) أكيد ربنا خلقها لسبب . ولكن اذا تكرر التهابها فأن الدكاتره يفضلوا شيلها . اذا حصل عطل فى الترمستات وهو راكب ها يعمل مشكله كبيره . اما عدم وجوده فأن تأثيره يقتصر فى الصباح الباكر فى أيام الشتاء شديده البروده اثناء القياده على الطرق السريعه . فى هذه الحاله الموتور لن يصل الى درجه حرارة التشغيل المناسبه . للتغلب على هذه المشكله ممكن تسخين العربيه قليلا قبل الوصول للطرق لسريعه.اما القياده داخل المدينه مش ها تفرق .يعنى على سبيل المثال بعد ما شالو الترمستات من عربيتى وقبل المحور ما يتزحم انا كنت بوصل ميدان لبنان من أكتوبر ومؤشر الحراره لم يصل لدرجه حراره التشغيل (اول شرطه -بدايه التدريج اللى هى60 )وده طبعا غلط فلازم أسخن العربيه شويه قبل ماأمسك الطريق السريع . قبل ما يتشال الترموستات كانت اقل درجه حراره تشغيل هى 87 اى كانت بروده الجو .