العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 22-10-2009, 01:37 PM
MaXx MaXx غير متواجد حالياً

MaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مع الاعتذار للقسم الصينى فى المنتدى

بالنسبة للفيديوهات اللي في بداية الموضوع ’,,, و فيديوهات اللي بتقول ان عربيات منتشرة زي الافيو و الاكسنت و الانترا و الريو ,,,

مين قال ان الامان عالي في العربيات المنتشرة دي ؟؟ افضل معايير الامان موجودة في السيارات الاوروبية زي الفولكس و الفيات و طبعا ميرسيدس و بي ام دبليو ,,,,

انما الفروق بين الصيني و الكوري ,,, هيكون في المعتاد افضل للكوري شوية علي اساس الجودة و ثقة الناس لان بقاله فترة في السوق و منتشر ,,,

اعتقد ان الماليزي ( شركة بروتون ) من الشركات الجيدة في مجال الامان بدليل نزول سياراتها في اوروبا ,,,

و اخيرا ليس الفيديو هو المقياس المقياس هو ما بعد الفيديو ,,, قياس قدر تأثير التصادم علي السائق والراكب ,,, و ده النجوم الخمسة ,,, اللي بعض السيارات بتاحد نجمة ولا 2 ,,, و اخري 5 نجوم ,,,

اي عربية شكلها هيطحن من برا لما تتخبط ,,, المهم التأثير علي الركاب ,,, ده اللي عليه التقييم
قديم 22-10-2009, 02:25 PM
الصورة الرمزية king mimo20
king mimo20 king mimo20 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد طلعت سليمان
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: البحث والاطلاع ولعب كرة القدم

king mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond reputeking mimo20 has a reputation beyond repute

حضرتك ممك تتاكد من موقع وكال الامان والسلامة الاوربية وانا واضع اسم الموقع فى الموضوع اما بالنسبة لافضل عربية فى حدود المبلغ دة هيكون عندك ( الفيرنا - الانتر مستعمل مانويل - الماتريكس - الهوندا سيتى مستعمل مانول - لانسر 2004/2005/2006 1300 سى سى مستعمل الفيكترا مستعمل الاوبترا مستعمل بس ابعد عن اللانوس والافيو ) وشكرا

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من اهم مواضيعى

مصر بلد الوحوش
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...E1%E6%CD%E6%D4

حصرى لمصر موتورز تقرير عن هوندا بايلوت 2010

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=17013

صور مضحكة من مصر !!!!!
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=24756

لا اله الا الله محمد رسول الله
قديم 22-10-2009, 03:25 PM
mohamedmd14 mohamedmd14 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد بن اسماعيل
التخصص العملى: مدير ادارة اللوجيستكس(او الشحن)بشركة مصنعة للمواد العازلة)
هواياتي: لعب كرة اليد و مشاهدة مباريات كرة القدم

mohamedmd14 is just really nicemohamedmd14 is just really nicemohamedmd14 is just really nicemohamedmd14 is just really nicemohamedmd14 is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MaXx مشاهدة المشاركة

بالنسبة للفيديوهات اللي في بداية الموضوع ’,,, و فيديوهات اللي بتقول ان عربيات منتشرة زي الافيو و الاكسنت و الانترا و الريو ,,,

مين قال ان الامان عالي في العربيات المنتشرة دي ؟؟ افضل معايير الامان موجودة في السيارات الاوروبية زي الفولكس و الفيات و طبعا ميرسيدس و بي ام دبليو ,,,,

انما الفروق بين الصيني و الكوري ,,, هيكون في المعتاد افضل للكوري شوية علي اساس الجودة و ثقة الناس لان بقاله فترة في السوق و منتشر ,,,

اعتقد ان الماليزي ( شركة بروتون ) من الشركات الجيدة في مجال الامان بدليل نزول سياراتها في اوروبا ,,,

و اخيرا ليس الفيديو هو المقياس المقياس هو ما بعد الفيديو ,,, قياس قدر تأثير التصادم علي السائق والراكب ,,, و ده النجوم الخمسة ,,, اللي بعض السيارات بتاحد نجمة ولا 2 ,,, و اخري 5 نجوم ,,,

اي عربية شكلها هيطحن من برا لما تتخبط ,,, المهم التأثير علي الركاب ,,, ده اللي عليه التقييم
ده اللى انا كنت عايز اقوله ان المهم هو تأثير التصادم على الركاب
و بعدين انا مقلتش ان الامان على فى العربيات زى الافيو و الأكسنت كل الللى بقوله منحكمش على الصينى بالأعدام بعيب موجود فى معظم السيارات اللى ماشية فى مصر

انا من المناصرين للصينى جدا لان شيفه كل يوم بيتطور و بيكون احسن من اليوم اللى قبله
و انتشاره بدأ يزيد فى مصر
و عايز اقول ان مشكلة الصينى فى مصر الوكيل بالدرجة الاولى مش عيب فى السيارة يعنى مثلا لBYD سيارة محترمة مع توكيل ضعيف مأثر جدا على سمعتها و على تواجدها فى السوق مع ان العربية دى بدأت تدخل اوروبا و امريكا

على النقيد سبرانزا a114 , a516 سيارة بالنسبة للامان فى ضعيفة جدا و لكن اسم التوكيل افاد السارة وزادتواجدها فى مصر
قديم 22-10-2009, 03:30 PM
mohamedmd14 mohamedmd14 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد بن اسماعيل
التخصص العملى: مدير ادارة اللوجيستكس(او الشحن)بشركة مصنعة للمواد العازلة)
هواياتي: لعب كرة اليد و مشاهدة مباريات كرة القدم

mohamedmd14 is just really nicemohamedmd14 is just really nicemohamedmd14 is just really nicemohamedmd14 is just really nicemohamedmd14 is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة king mimo20 مشاهدة المشاركة

حضرتك ممك تتاكد من موقع وكال الامان والسلامة الاوربية وانا واضع اسم الموقع فى الموضوع اما بالنسبة لافضل عربية فى حدود المبلغ دة هيكون عندك ( الفيرنا - الانتر مستعمل مانويل - الماتريكس - الهوندا سيتى مستعمل مانول - لانسر 2004/2005/2006 1300 سى سى مستعمل الفيكترا مستعمل الاوبترا مستعمل بس ابعد عن اللانوس والافيو ) وشكرا
انا ليه رأى تانى لان انا بفكر فى جيلى MK
سيارة امانها مقبول بالنسبة لى
بدأت تتواجد فى مصر بشكل مقبول
موجودة من بداية سنة 2008 و محدش اشتكى منها
شاسية و عفشة و فتيس تويوتا كرولا 2007 يعنى اى قطع غيار موجودة فى التوكيل او بره
ضمنها 5 سنين
جميع الكماليات
السعر الأن 63000.00 جنيها مصريا (فى عرض مش عارف انتهى وله لأ ب 59900.00 ج)
قديم 22-10-2009, 04:02 PM
صباحمدى صباحمدى غير متواجد حالياً

صباحمدى is on a distinguished road
رد: مع الاعتذار للقسم الصينى فى المنتدى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جميل جدا يبقى عندنا النوع ده من المنتديات اللى بيقول أننا فعلا شعب متحضر حتى ولو كان فينا بعض الناس اللى عايشينها كده المهم الموضوع شيق مش كعربيه ومواصفات أمان وبس لآ الموضوع إن ده غزو صينى بكل المقايس مش بس مصر المستهدفه لكن كل العالم لكن اللى أحنا ناسينه أن الصين فعلا مش بتنزل بلد تجرب لأ دى بتدرس وتحضر وتعلم لغه وسوق وعادات وأليات سوق زى مابتعمل فى أى حته فى العالم وزى ماعندنا شركات بتنزل منتج كويس وشركات لآ برضه الأيطالى و الألمانى وبلاد تانيه كتير حتى أمريكا نفسها فيها شركات المنتج بتاعها مش كويس وبناء على تجارب كتير شخصيه بحكم عملى مع إنه مش فى مجال السيارات على فكره أنا مش بدافع عن المنتج الصينى لأ بس عن تجربه مش فى سياره فى حجات كتير تانيه صادفنى حجات صينى كويسه ويرضه صادفنى منتج مصرى أسف مش كويس