العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > تكييف السيارة

تكييف السيارة ساحة مختصة فى تناول المواضيع الفنية الخاصة بأنظمة التكييف بالسيارة

قديم 21-04-2013, 02:09 PM
wastedphoenix wastedphoenix غير متواجد حالياً

wastedphoenix is on a distinguished road
افتراضي تسريب في دورة التكيف.

السلام عليكم, من فترة بسيطة كنت عملت حادثة و دخلت في اللي قدامي, المهم إن بعد ماوديت العربية للسمكري, و طلبت منه يبص على بقيت الحاجات اللي تحت الكبوت احتياطي لو حصل فيهم حاجة, فقال لي إن كله تمام بس مفيش فيريون و ده معناه إن فيه تسريب و نكشف,بعد ماكشفنا قال لي إن التسريب من "التلاجة" و عشان الخرم ده أو مكان التسريب يتلحم لازم التابلو يتحل و حياخد وقت وكده و كنت محتاج العربية ضروري فقلت مش مشكلة ساعتها, خليها عالصيف. هل فيه خطر في موضوع حل التابلو؟ و سعر الكلام ده ممكن يتكلف كام؟
كنت عايز أعرف حد شغال فالتكييف في اسكندرية كويس(عربية كليو 2001). شكرا مقدما
قديم 21-04-2013, 02:45 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تسريب في دورة التكيف.

سيد ذكى ورا سينما مترو كويس
بس منطقيا اللى فهمته ان قبل الحادثة كان مفيش تسريب و الفريون تسرب بسبب الحادثة
فالشك اكتر من السربنتينة اللى قدام

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 21-04-2013, 04:39 PM
wastedphoenix wastedphoenix غير متواجد حالياً

wastedphoenix is on a distinguished road
افتراضي Re: رد: تسريب في دورة التكيف.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

سيد ذكى ورا سينما مترو كويس
بس منطقيا اللى فهمته ان قبل الحادثة كان مفيش تسريب و الفريون تسرب بسبب الحادثة
فالشك اكتر من السربنتينة اللى قدام
هي الفكرة إن احنا كان بقالنا فترة كبيرة جدا ماشغلناش التكيف حتى الصيف اللي فات, فعشان كده معرفش التسريب من قبل ولا بعد الحادثة, و لما اكتشفنا الموضوع بعد الحادثة الراجل قال لي على طول إنه 90% السربنتينة, بس بعد "الكشف" طلع من التلاجة, عامةً لما اروح للرجل اخليه يكشف أو يبص عليه تاني. شكرا جدا
قديم 06-05-2013, 01:13 AM
aldebbas aldebbas غير متواجد حالياً

aldebbas is a name known to allaldebbas is a name known to allaldebbas is a name known to allaldebbas is a name known to allaldebbas is a name known to allaldebbas is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wastedphoenix مشاهدة المشاركة

السلام عليكم, من فترة بسيطة كنت عملت حادثة و دخلت في اللي قدامي, المهم إن بعد ماوديت العربية للسمكري, و طلبت منه يبص على بقيت الحاجات اللي تحت الكبوت احتياطي لو حصل فيهم حاجة, فقال لي إن كله تمام بس مفيش فيريون و ده معناه إن فيه تسريب و نكشف,بعد ماكشفنا قال لي إن التسريب من "التلاجة" و عشان الخرم ده أو مكان التسريب يتلحم لازم التابلو يتحل و حياخد وقت وكده و كنت محتاج العربية ضروري فقلت مش مشكلة ساعتها, خليها عالصيف. هل فيه خطر في موضوع حل التابلو؟ و سعر الكلام ده ممكن يتكلف كام؟
انا اشرف عندى مركز تكييف سيارات فى اسكندرية الكيلو 21 واى خدمة اتفضل
01285291587
قديم 06-05-2013, 01:16 AM
aldebbas aldebbas غير متواجد حالياً

aldebbas is a name known to allaldebbas is a name known to allaldebbas is a name known to allaldebbas is a name known to allaldebbas is a name known to allaldebbas is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wastedphoenix مشاهدة المشاركة

يا جماعة انا بشتغل فى تكييف السيارات اى واحد عندة مشكلة يتفضل فى اسكندرية الكيلو 21
01285291587 او يكلمنى لو عندة مشكلة