العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > تكييف السيارة

تكييف السيارة ساحة مختصة فى تناول المواضيع الفنية الخاصة بأنظمة التكييف بالسيارة

قديم 04-01-2013, 09:09 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الزجاج الأمامي بيعمل شبورة من جوه

مفتاح تغيير الحرارة بيتحكم فى بوابة داخل التابلوه و حسب زاوية البوابة يتم خلط هوا جاى من ناحية سربنتينة الميه السخنة مع هوا جاى من ناحية سربنتينة التكييف

و اكيد الاتنين (سربنتينة السخن و سربنتينة الفريون الداخلية) بينهم حاجز يمكن مش باين من بره

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 05-01-2013, 04:53 AM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

مفتاح تغيير الحرارة بيتحكم فى بوابة داخل التابلوه و حسب زاوية البوابة يتم خلط هوا جاى من ناحية سربنتينة الميه السخنة مع هوا جاى من ناحية سربنتينة التكييف

و اكيد الاتنين (سربنتينة السخن و سربنتينة الفريون الداخلية) بينهم حاجز يمكن مش باين من بره
الكلام معقول في حالة أن مفتاح تغيير الحرارة علي الأحمر لأنك هتخلط الهواء السخن اللي أنت مش دافع فيه فلوس مع هوا عادي من ناحية الفريون و أنت مش خسران حاجة لأن الكباس و الفريون مش شغالين أصلا. لكن فرضا أنك مشغل الفريون و الكباس شغال وعمال تحرق في بنزين أروح لأنا أجيب هوا سخن وأخلطه معاك؟ و الا في حالة التبريد بيقفل بوابة الهوا السخن تماما؟ و سؤال تاني التدريج بتاع البرودة (الؤشر الأزرق) بيتحكم في البرودة ازاي؟ ثرموستات زي التكييف بتاع البيت و الا فيه فكرة تاني؟ و شكرا للحوار المفيد.
قديم 05-01-2013, 09:29 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

فعلا لما يكون مفتاح الاختيار فى اقصى الازرق بتبقى البوابة قافلة اللى جاى من ناحية سربنتينة الميه تماما و ناحية سربنتينة الفريون مفتوحة تماما و العكس فى حالة اقصى الاحمر

الدايو لانوس عندى مفيهاش ثرموستات يفصل الكومبريسور .................... الكومبريسور شغال مستمر
اما فى انواع اخرى زيى الهيونداى i10 مثلا انا متأكد ان فيه ثرموستات و حسيت بيها مع مفتاح سرعات المروحة ...................... يعنى لو سبت المروحة على 1 الاقى كل شوية الكومبريسور يفصل حبة و يرجع يلقط حبة ............ و لو على 2 بيبقى مدة اللقط اطول من الفصل و هكذا لغاية سرعة 4 تقريبا يكاد يكون مش حيفصل
انا عارف ان المنطقى ان يكون فصل الثرموستات منصل مع وضعية مفتاح اوضاع الحرارة بس دا اللى انا لاحظته فى ال i10
اكيد العربيات العالية بيبقى الثرموستات مع اختيارك لدرجة الحرارة الواقعية

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 05-01-2013, 09:36 AM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

فعلا لما يكون مفتاح الاختيار فى اقصى الازرق بتبقى البوابة قافلة اللى جاى من ناحية سربنتينة الميه تماما و ناحية سربنتينة الفريون مفتوحة تماما و العكس فى حالة اقصى الاحمر

الدايو لانوس عندى مفيهاش ثرموستات يفصل الكومبريسور .................... الكومبريسور شغال مستمر
اما فى انواع اخرى زيى الهيونداى i10 مثلا انا متأكد ان فيه ثرموستات و حسيت بيها مع مفتاح سرعات المروحة ...................... يعنى لو سبت المروحة على 1 الاقى كل شوية الكومبريسور يفصل حبة و يرجع يلقط حبة ............ و لو على 2 بيبقى مدة اللقط اطول من الفصل و هكذا لغاية سرعة 4 تقريبا يكاد يكون مش حيفصل
انا عارف ان المنطقى ان يكون فصل الثرموستات منصل مع وضعية مفتاح اوضاع الحرارة بس دا اللى انا لاحظته فى ال i10
اكيد العربيات العالية بيبقى الثرموستات مع اختيارك لدرجة الحرارة الواقعية
كلام حضرتك معقول جدا. شكرا علي سرعة الرد.
قديم 06-01-2013, 12:05 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة svneleven مشاهدة المشاركة

الكلام معقول في حالة أن مفتاح تغيير الحرارة علي الأحمر لأنك هتخلط الهواء السخن اللي أنت مش دافع فيه فلوس مع هوا عادي من ناحية الفريون و أنت مش خسران حاجة لأن الكباس و الفريون مش شغالين أصلا. لكن فرضا أنك مشغل الفريون و الكباس شغال وعمال تحرق في بنزين أروح لأنا أجيب هوا سخن وأخلطه معاك؟ و الا في حالة التبريد بيقفل بوابة الهوا السخن تماما؟ و سؤال تاني التدريج بتاع البرودة (الؤشر الأزرق) بيتحكم في البرودة ازاي؟ ثرموستات زي التكييف بتاع البيت و الا فيه فكرة تاني؟ و شكرا للحوار المفيد.

مؤشر درجة الحرارة (أزرق - أحمر) هو باختصار عامل زي خلاط المياه في الحمام.... لو عايز مية ساقعة اقفل السخن، ولو عايز مية سخنة اقفل الساقع... ولو عايزها نص نص... افتح شوية من هنا وشوية من هنا

التكييف لما بيشتغل ... بيطلع درجة حرارة ثابتة... والتحكم فيه يا إما بإنك تطفي الكمبريسور كل ما تجيب الدرجة المطلوبة (زي الثلاجة وتكييف المنزل) ... أو إنك تخلط عليه هوا سخن من الدفاية

بس لو الهوا الطبيعي حلو ... تشغل التكييف ليه؟؟؟

...