العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > تكييف السيارة

تكييف السيارة ساحة مختصة فى تناول المواضيع الفنية الخاصة بأنظمة التكييف بالسيارة

قديم 01-07-2011, 01:05 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تكييف النترا 2011 ضعيف جدا

من كلامك اعتقد أن السيارة جديدة ولا يوجد بها مشاكل، ولكن قد يوجد مشكلة في طريقة استخدامنا

أول حاجة اتأكد إن التكييف مظبوط صح، عشان كده راجع التالي:
1- مؤشر الحرارة على أقل درجة حرارة (أقصى درجة في اللون الأزرق)
2- مخرج الهواء مظبوط على الوضع العلوي المواجه لوجه الركاب (الوضعية اللي فيها شكل رجل جالس ويوجد سهم ناحية الوجه)
3- الهواء يتم تدويره داخل السيارة (شغل الزر اللي فيها شكل الشيارة وداخلها سهم ملفوف)
4- وأخيرا تأكد من تشغيل زر الـA/C

وكما قال الزملاء في ردودهم... يمكن توفير الوقت اللازم للتبريد بمراعاة الآتي:
1- حاول قد الإمكان تجنب الوقوف تحت الشمس، وإذا لم تستطع استخدم عواكس الحرارة والشماسات أو قم بتغطية السيارة
2- قبل تشغيل التكييف افتح الشبابيك للتخلص من الهواء الساخن المحبوس وإبداله بهواء أبرد من الجو المحيط في الشارع (درجة الحرارة داخل السيارة قد تصل إلى 85 درجة مئوية)
3- شغل التكييف لفترة قصيرة قبل إقفال الشبابيك لإخراج الهواء الساخن داخل مجاري الهواء في التابلوه ويفضل على أقصى سرعة للمروحة
4- حاول على قدر الإمكان عدم السير في شوارع مزدحمة لزيادة كفاءة التكييف

إذا لم تستمتع بالتكييف بعد كل ذلك... فمن المؤكد أنه يوجد مشكلة في التكييف ويجب عليك التوجه إلى التوكيل تحت الضمان.
خذ في اعتبارك أن مقصورة الإلنترا كبيرة نسبيا مما يجعلها تأخذ وقتا أكبر لكي تبرد

..
قديم 02-07-2011, 01:08 AM
virus2007 virus2007 غير متواجد حالياً

virus2007 will become famous soon enough

بص المشكلة دى كانت عند واحد شارى النترا 2011 بردوا وكان العيب فى فلتر التكيف كان مسدود !!

نضف الفلتر واتاكد انك مشغل التكيف مش المروحة !!

تكيف الانترا كويس جدا زيو زي الفيرنا

انا كان معايا فيرنا ودلوقتى معايا النترا وفعلا التكيف ممتاز فى الاتنين
قديم 16-08-2012, 12:53 PM
الصورة الرمزية aadwy
aadwy aadwy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير صيانة
هواياتي: السفر والعمل

aadwy is on a distinguished road

انا عاوز اقولك على حاجة الفيرنا بثمن الالنترا طبعا لا يعنى من الصح ان يكون التكييف فيها اقوى من الفيرنا انا معيا النترا 2010 التكييف بتعها بكر عادى زى الى عندك لو مندكش التكييف التتش التييف بتعها مية مية شوف انا بعمل اية فيها وانا اصلا شخلتى الصيانة يعنى عندى فكرة عن الصيانة اولا بقوم بتنظيف السربنتينة وهى موجودة فى واجة السيارة امام الراديتير بخرطوم الماء وبتكون مثل الفضة وهيا متلمعة كويس بعد كدة هتفتح التبلوة وهتخرج فلتر التكييف هتلاقىعلية بلاوى من الشجر والهبو الخبلهواء الشديد نضفة كويس لما ميبقاش علية اى نوع من التراب خالص كويس كدة وركبة بلطريقة الصحيحة زى مشلتة من مكانة وبعد كدة اعمل الخطواط دى- مؤشر الحرارة على أقل درجة حرارة (أقصى درجة في اللون الأزرق)2- مخرج الهواء مظبوط على الوضع العلوي المواجه لوجه الركاب (الوضعية اللي فيها شكل رجل جالس ويوجد سهم ناحية الوجه)3- الهواء يتم تدويره داخل السيارة (شغل الزر اللي فيها شكل الشيارة وداخلها سهم ملفوف)4- وأخيرا تأكد من تشغيل زر الـA/Cوكما قال الزملاء في ردودهم... يمكن توفير الوقت اللازم للتبريد بمراعاة الآتي:1- حاول قد الإمكان تجنب الوقوف تحت الشمس، وإذا لم تستطع استخدم عواكس الحرارة والشماسات أو قم بتغطية السيارة2- قبل تشغيل التكييف افتح الشبابيك للتخلص من الهواء الساخن المحبوس وإبداله بهواء أبرد من الجو المحيط في الشارع (درجة الحرارة داخل السيارة قد تصل إلى 85 درجة مئوية)3- شغل التكييف لفترة قصيرة قبل إقفال الشبابيك لإخراج الهواء الساخن داخل مجاري الهواء في التابلوه ويفضل على أقصى سرعة للمروحة4- حاول على قدر الإمكان عدم السير في شوارع مزدحمة لزيادة كفاءة التكييفإذا لم تستمتع بالتكييف بعد كل ذلك... فمن المؤكد أنه يوجد مشكلة في التكييف ويجب عليك التوجه إلى التوكيل تحت الضمان.خذ في اعتبارك أن مقصورة الإلنترا كبيرة نسبيا مما يجعلها تأخذ وقتا أكبر لكي تبردوعشان هيا اكبر لازم يكون التكييف اقوى ولو انتا فى مصر ممكن اقولك تروح فين تخلى التكييف دة متستحملوش من البرد ذى التكييف بتاعى انا