العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > مرسيدس

مرسيدس Mercedes مرسيدس بنز الجناح الاوربى للعملاق دايملر كرايسلر وتضم شركات مايباخ الفاخرة ومينى المدمجة من اشهر سياراتها B150 E-CLASS CLS CLK S-CLASS CL

قديم 05-07-2009, 04:23 PM
wawoo wawoo غير متواجد حالياً

wawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: من سيقدم على شراء الفئة C الجديده .... لحظه من فضلك لتتعرف على السياره جيدا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_kamel مشاهدة المشاركة

أنا مهندس معماري فيمكن تلاقيني مهتم بخطوط التصميم
وفي رأيي شيء مهم وكل من هو معماري سيدرك ما أقوله
كلنا عندما نريد تصميم شيء جديد ويظهر للنور بمجرد النظر للتصميم أعرف من المصمم وبدون أن يكون التصميم له علاقه بتصميم سابق لنفس المهندس ويرجع ذلك لعدة أسباب أهمها الروح والعقل الذي يفكر فالتصميم الذي ينتج عن ذلك ماهو إلا نتاج تلافيف دماغه التي تفكر بطريقه محدده يختص هو بها وليس أحد آخر
هذا ليس ضعفا بالمهندس ولكنه مثل الفنان الذي يرسم لوح مختلفه ولكن هناك شيء يميزه
فمثلا لوح فان جوخ حيثما تراها مهما كنت تعرف اللوحه من قبل أو لا فستعرف بكل تأكيد أنه فان جوخ
لو سيلفادور دالي ستعرف أنه هو وإن لم تشاهد هذه اللوحه له من قبل
هكذا الحياه
فلكل إنسان على وجه الأرض بصمات خاصه به ولا يملك أحدا نفس البصمات

هذا هو النجاح
فبمجرد أن تنظر للسياره تدرك أنها من شركه كذا أو كذا
والألمان مدركين لهذه النقطه الهامه بحيث أنهم مهما إختلف المصمم وتعاقبت الأجيال فلا بد من وضع ثوابت للمصممين يلتفوا حولها لكي يحافظوا على البصمه الخاصه بهم
و انا يا احمد مصمم كمبيوتر جرافيكس و انيميشن ,و على علاقة بالعمارة كمان بشكل ما وتخصصى الاصلى تصميم الديكور .

انا فاهم طبعا وجهة نظرك فى موضوع البصمة دة , و انا مش مختلف معاك انة لازم يحافظ على الترند المعين للعلامة التجارية بتاعتة , بس الموضوع نسبى , و الاتجهات الحديثة فى التصميم تحرتت كتير من القيود دى , لكن مرسيدس لم تغير مقدمة شبكتها مثلا منذو عدة سنوات , دة فى رايى مش بصمة ولا حاجة ...دة قصور فى التصميم و محاولة فاشلة للمحافظة على تريند قديم عفى عنة الزمن , و لتاكد كلامى , اتفرج على تصميمات مرسيدس التجريبية و تصميمات بى ام التجريبية , تلاقى افكار ثورية جدا و تصميمات متقدمة جدا و مواكبة لعصر و بتعبر فعلا عن اتجهات التصميم الحدثية .

بس دور بقى على التصميمات دى فى المودلات التجارية تلاقى تصميمات متحفظة جدا و تقليدية جدا , التطوير فى الخامات و التكونولوجيا بس فى المودلات التجارية , يبقى المشكلة مش مشكلة تصميمية عند الشركات دى لانة فى تصميمات جاريئة جدا من مصممين الشركة , لكن المشكلة فى القرار الادارى و التجارى اللى بيصر على الالتزام بخطوط تقليدية لاعتبارت كتير عندهم , منها انهم يحفظو على عملائهم و يحفظو على زبائن المودلات القديمة من ان تصميمها ينهار بسرعة و بالتالى اعادة بعها تكون محتفظة بجزء كبير من قيمتها .

و كل دى اعتبرات انا ممكن اقدرها لكن انا كمصمم كنت اتمنى ان شركات كبيرة زى مرسيدس يكون عندها جرائة اكبر فى اقتحام اشكال جديدة و افكار جديدة , و دة بيحصل على فكرة بشكل محدود للاسف على مستوى المودلات الاقل فى السعر او المودلات الشعبية شوية لكن برضو مش بالشكل الكافى و المتوقع من شركات عملاقة زى مرسيدس و بى ام .

على الجانب الاخر اتفرج على مودلات شركة زى اوبل او فورد , فى كل موديل بيكون فى قفزة تصميمية كبيرة عن المودلات السابقة , و على فكرة مش شرط انى احافظ على خطوط قديمة عشان اسيب بصمة او غيرة , البصمة الحقيقية فى انى اعمل تصميمات ثورية تعمل نقلة فى عالم التصميم , بغض النظر عن الاعتبرات الادارية العقيمة من مجموعة من الادارين .

وهو دة اللى بتعملة شركة زى اوبل و زى فورد مثلا .

و فى مقارنة بسيطة بين التصميم الداخلى للمرسيدس مع اوبل استرا وانسينا الجديدة , الاوبل تفوز بجدارة بالنسبة لى . اية راى باقى الاعضاء

قديم 05-07-2009, 04:54 PM
الصورة الرمزية ahmed_kamel
ahmed_kamel ahmed_kamel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري
هواياتي: السيارات

ahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond repute
افتراضي رد: من سيقدم على شراء الفئة C الجديده .... لحظه من فضلك لتتعرف على السياره جيدا

طيب قولي رأيك

هناك فرق ولكن محسوب ومدروس

لقد كانت الفئه الخامسه عندما نزلت السوق ورأيتها على الطبيعه لم أستطيع أن أتفهمها لقد كانت كما وكأنها كا~ن فضائي غريب المعالم والخطوط والنسب

لقد كانت طفره بجد

قديم 29-10-2009, 03:10 AM
porto
Guest

بجد عربيه جامده جدا بس راييى ان سعرها عالي شويه
وشكرا على المجهود ارائع ياباشا
قديم 29-10-2009, 08:37 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

تسلم ايدك يا ابو كامل على التقرير الموسوعى

و انا موافقك على كل كلمة قلتها عن اصالة التصاميم الخاصة بالوحوش الالمانية و لازم فعلا الشركات دى تحافظ على هويتها مهما عدلت و طورت فاهى بتعدل و تطور فى عربية (مرسيدس) او (بى ام ) و دى سمة اى ماركة معروفة و محترمة مش بس فى العربيات ... فى الكاسيتات حتى تلاقى السونى و البناسونيك معروفين و باينين حتى بعد كل تعديل و تطوير مش زى الكاسيتات اللى ملهاش ماركة تلاقيها اخضر و احمر و سلفر و اشكال غريبة و منبعجة

و بعدين يا استاذى العزيز wawoo ... انت مش عاجبك الاشكال الجديدة للوحوش الالمانية و عاجبك مثلا الكرولا و الصنى و الالتيما و ... الوحيدة اللى شكلها اتظبط شوية هى الهوندا اكورد و ده لأنها مشفوفة بقلم رصاص من البى ام .....

و تحياتى للجميع

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 01-03-2010, 05:54 AM
el moutasem bellah el moutasem bellah غير متواجد حالياً

el moutasem bellah is on a distinguished road

its my star y gma3a