العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 04-10-2010, 11:23 AM
علي العكاشي علي العكاشي غير متواجد حالياً

علي العكاشي is on a distinguished road
افتراضي رد: كل ما يخص بيجو 405

وين صور البارس يجماعة
قديم 04-10-2010, 04:37 PM
doha9966 doha9966 غير متواجد حالياً

doha9966 is on a distinguished road

عندي سؤال
انا اشتريت سيارة بيجو 405 glموديل 92 مستعملة
بس في المطبات بتخبط جامد وحاسة انها في العربية نفسها مش في الشكمان
ياترى ايه الحل
وكمان حاسة ان الدركسيون ثقيل وفيه صوت
معلش اعذروني لاني جاهلة شوية في موضوع السيارات
قديم 07-10-2010, 01:07 AM
الصورة الرمزية m2rizk
m2rizk m2rizk غير متواجد حالياً

m2rizk is a splendid one to beholdm2rizk is a splendid one to beholdm2rizk is a splendid one to beholdm2rizk is a splendid one to beholdm2rizk is a splendid one to beholdm2rizk is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doha9966 مشاهدة المشاركة

عندي سؤال
انا اشتريت سيارة بيجو 405 glموديل 92 مستعملة
بس في المطبات بتخبط جامد وحاسة انها في العربية نفسها مش في الشكمان
ياترى ايه الحل
وكمان حاسة ان الدركسيون ثقيل وفيه صوت
معلش اعذروني لاني جاهلة شوية في موضوع السيارات
المفروض ان ال gl عالية و غالبا طريقة تعدية المطب هى السبب يعنى لازم ننزل المطب بطريقة سلسة و نسيبش وش العربية يغطس و كمان العيب دايما فى المطبات نفسها ة ليست السيارة
و ممكن كمان نروح لأى عفشجى و نقوله يرجلش العربية يعنى يعليها بس مش كتير عشان الثيات فى السرعات

قديم 07-10-2010, 01:22 AM
الصورة الرمزية m2rizk
m2rizk m2rizk غير متواجد حالياً

m2rizk is a splendid one to beholdm2rizk is a splendid one to beholdm2rizk is a splendid one to beholdm2rizk is a splendid one to beholdm2rizk is a splendid one to beholdm2rizk is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة soudy_ma مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
نور اخوانى الكرام اعضاء اول مشاركه لى و عندى تقريبا مشكله عويصه
انا اشتريت عربيه 405 فرنساوى 2000 سىسى فابريكه بره و جوه كانت عند واحد مستشار محافظ عليها موديل 92 و تقريبا من ساعة ماشتراها لم يفك فيها سلك
المهم انا اشتريتها من 9 شهور و كانت العربيه تمام غير ان العربيه كانت بتاكل زيت , فالميكانيكى قال لى ان العربيه عاوزه طقم شنبر و دسك و اسطوانه
و بالفعل عملت طقم الشنبر و الدسك و الاسطوانه و اتكلفت العربيه تقريبا 3250
المهم كنت فى التلين ال 1000 كيلو الاولى بعد الشمبر العربيه تمام و عملت بعدها سيرفيس كامل عند الميكانيكى و تانى يوم خت العربيه كنت مشغل التكييف و انا ماشى على الدائرى سمعت صوت حاجه ضربت فوقفت العربيه و رفعت الكبوت لقيت العربيه ضربه جلدة المياه
و جاء الميكانيكىو خد العربيه قطر للورشه و قاللى ان وش السلندر كان عاوز يتربط و بعد يوم كامل استلمت العربيه و من ساعتها سخونه فى السياره الحراره تطلع ل93 درجه ارجع للميكانيكى قال العيب فى المراوح المهم ضبط المراوح و مشيت بعد اسبوع سخونه غير عاديه عند تشغيل التكييف
رجعت لبتاع التكيف قال ان العربيه فيها مشكلة مراوح مش بتشتغل السرعه الصوى فظبط المراوح و مشيت
اليوم اللى بعده سخونه ............... الللى بعده صوت فى الكبلن محدش عرف الصوت جاى من اين الا لما نزلو الفتيس ........تم ضبط الكبلن ........روحت بالعربيه وواقف امام المحل لقيت زيت بنزل من الكوبل .....رجعت العربيه تانى...........ظبطت العربيه و مشيت بيها و الحقيقه وفت اشغل التكييف احسن ما العربيه تعطل . لكن جربت و شغلت فالحراره ارتفعت مع انها كنت لما اشغل التكيف الحراره كانت بتنزل ل 70
المهم رجعت العربيه تانى للميكانيكى و بتاع التكييف اصلهم جنب بعض و انا منتظر الان انها تتصلح
المهم بعد كل الدوشه ده انا قررت ابيع العربيه لانى فعلا اتخنقت من العربيه لكنى لقيت حضرتكم فى هذا المنتدى بتشكوروا فى العربيه ف قلت اعرض عليكم الامر يمكن يكون فى حل
و اسف مرة تانيه على الاطاله
مشكلة الحرارة مع التكييف تبقى مسالة كهربا و انت ببساطة تفتح الكابوت و على ايدك اليمين هتلاقى علبة فيوز بتاعة المراوح ممكن تلاقيها شايطة

أما الكبالن بقى لازم تغير الميكانيكى المعفن ده

قديم 07-10-2010, 03:36 PM
doha9966 doha9966 غير متواجد حالياً

doha9966 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m2rizk مشاهدة المشاركة

المفروض ان ال gl عالية و غالبا طريقة تعدية المطب هى السبب يعنى لازم ننزل المطب بطريقة سلسة و نسيبش وش العربية يغطس و كمان العيب دايما فى المطبات نفسها ة ليست السيارة
و ممكن كمان نروح لأى عفشجى و نقوله يرجلش العربية يعنى يعليها بس مش كتير عشان الثيات فى السرعات
الف شكر وربنا يجزيك خير
جميلة كلمة يرجلش علشان لما اروح للعفشجي اقولها له علشان يعرف اني فاهمة كويس
بس لي سؤال ثاني بعد اذنكم
زيت البور بينقط على الارض بس بنسبة بسيطة جدا
معرفش العيب فين
وياترى ايه الخطورة لو سبتها وكل فترة ازود الزيت