العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل ستقبل منصب رئيس وزراء مصر
نعم اقبل وهذه هى قراراتى 4 28.57%
لا لن اقبل لانى لن اقدر على المنصب 10 71.43%
المصوتون: 14. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 20-12-2011, 04:33 PM
الصورة الرمزية Eng/salwa
Eng/salwa Eng/salwa غير متواجد حالياً

من انا؟: ام لثلاثة رجال(خالد-عمرو-طارق) و مهندسة اتصالات
التخصص العملى: تدريس كمبيوتر
هواياتي: حفظ القرآن

Eng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond repute
افتراضي لو طلب منك ان تكون رئيس الوزراء

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته جميعا
بعد كل ما رأيت و قرأت فى مواضيع ثورة 25 يناير
اللى بدأنا نخرج تماما عنها
كنت معتقده ان التدريس فى الجامعه لطلبة فى اوائل العشرينات
و التعامل معهم اللى احيانا بيرفع لى ضغط الدم
كنت معتقده ان مهنتى دى اصعب مهنة
والتعامل مع السن ده سواء فى عملى
أو فى منزلى مع أولادى ده اصعب سن للتعامل
ولكن هيهات هيهات بعد مناقشاتى هنا
بعد ان بعدت قليلا عن مواضيعى الاجتماعية
التى سعدت بها وسعدت بما وفقنى الله فيه
من اصلاح الكثير من المشاكل التى جاءت لى على الخاص من أخوة محترمين
وكنت طبعا استشير زوجى و استأزنه قبل الرد على أى مشكله ويعلم الله للامانة الزوجية طبعا
بعد بعدى عن الجانب الاجتماعى هذا وجدت ضيق الصدر الذى اصابنى بالاحباط و الاكتئاب منذ امس لدرجة اننى كنت على وشك مقاطعة الدخول لمصرموتورز كلها
وليس مواضيع 25 يناير فقط
ولكنى فكرت و قلت طيب الناس عاوزة ايه
مش عاوزين المجلس العسكرى ( اللى اسماه البعض سمكرى )
مش عاوزينه ولا حتى لحين انتهاء الانتخبات على خير
مش عاوزين الجنزورى
قالوا شرف اللى همه اختاروه فى التحرير انه زفت
عاوزين اعتصام للابد فى التحرير
طيب حرق وثائق مصر نقول عليها ايه
طيب ليه مش بتطالبوا برجوع علنية المحاكمات تانى و نعرف ايه بيحصل
طيب بطلتوا تتكلموا عن الفلوس المنهوبه ليه
بصراحة لم اتخيل ان اتعرض للتهكم و التريقة فى الكلام معى ويقال لى (ماما سلوى)
وبتريقة و انا اكن للجميع كل احترام و لا اهين احد أو اتهكم على أحد
ويمكن فقط انفعلت عندما ذكرت المرأة المسلمة و حجابها و بقابها و عفتها وهذا اللى قامت ثورتى له فى موضوع (حور العين من النساء) اللذى ضم بعد ذلك لموضوع ريتشارد و تم الغاء الجميع و الحمد لله حفاظا على حياء العضوات جميعا

المهم مش عاوزة اطيل عليكم فى حالة من التفكير و الزعل انا فيها منذ امس
عاوزة اسأل
لو عرض عليك منصب رئيس وزراء مصر هل ستقبل ؟؟؟؟

واذا قبلت اعرض علينا اهم القرارات التى ستتخذها نقول 10 قرارات مثلا
أو اكثر كما ترى كرئيس للوزراء
والله الموفق
فى انتظار الردود
ومش عاوزة مشاهدة فقط بدون رد

اللهم ياجامع الناس ليوم لا ريب فيه اجمع على ضآلتى

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قديم 20-12-2011, 05:18 PM
walidelwahsh
Guest

افتراضي رد: لو طلب منك ان تكون رئيس الوزراء

نعم اقبل
اول حاجة نزول الشرطة للشوارع بجد ودوريات امنية ليل نهار لرجوع الامن مرة اخرى

وتاني قرار اتخذه القبض على كل اعضاء 6 ابريل والتحفظ عليهم في سجن طرةوجها لوجه مع الشلة اللي هناك والقبض كذلك على كل مقدمي برامج التوك شو المهيجة للناس

ثالث قرار الغاء دعم الصناعات كثيفة الاستهلاك للطاقة اللي مستفيد منه كبار رجال الاعمال اللي من كتر ارباحهم بسبب الدعم دا بيفتحو قنوات فضائية ينافقو بيها الثوار بعد ماكانو من كبار الفلول في العهد البائد

رابع حاجة لم جميع اطفال الشوارع وتجنيدهم اجباريا في الجيش وتعليمهم صنعه او حرفة بالذوق او بالعافية وتغيير سلوكياتهم المعادية للمجتمع مما جعلهم مادة خصبة للبلطجه

خامس حاجة تأميم كل فلوس وعقارات وممتلكات البهوات بتوع طره واستعجال عودة فلوس سويسرا مع صرف مرتب شهري معقول للمعيشة فقط لذويهم

ان شاء الله ساعتها حنحس بفرق كبير....

قديم 20-12-2011, 07:54 PM
الصورة الرمزية Eng/salwa
Eng/salwa Eng/salwa غير متواجد حالياً

من انا؟: ام لثلاثة رجال(خالد-عمرو-طارق) و مهندسة اتصالات
التخصص العملى: تدريس كمبيوتر
هواياتي: حفظ القرآن

Eng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond repute

يااااه 27 مشاهد وواحد فقط اللى جاوب
امال ايييييييييييييه التقطيع اللى انتوا عمالين تقطعوا بعض فى انتقاد و مناقشات
فين رؤساء الوزارة
و عاوزين ايه
ولا هو كلام و خلاص

اللهم ياجامع الناس ليوم لا ريب فيه اجمع على ضآلتى

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قديم 20-12-2011, 08:13 PM
تامر ديزل تامر ديزل غير متواجد حالياً

تامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond repute

انا شاركت وقولت لأ ما انفعش اكون رئيس وزرا وحضرتك قولتي اللي عاوز يبقى رئيس وزرا يقول قراراته ومقولتيش اللي مش عاوز يقول اسبابه .... انا ما انفعش علشان احنا شعب كبير اوي وبلد مترامية الاطراف وطلباتنا ما بتخلصش وكمان ما بنرحمش اي مسئول وفيه ناس كتير مننا اتكاليه يعني مستنيه الحكومات تزغطها زي البط كده ...هههه بس برضه الغالبيه ناس محترمه وشغاله ورجاله يبقوا يستحقوا واحد افضل واحسن مني يحكمهم
قديم 20-12-2011, 08:31 PM
تامر ديزل تامر ديزل غير متواجد حالياً

تامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond repute

وعلشان الموضوع عاجبني اوي عاوز اقول حاجه كمان من واقع الحياة العملية ويمكن تكون مثال على المسئوليه اللي بتقع على الحاكم وان الحكم ده شئ صعب جدا وانا ببقى مستغرب ازاي فيه ناس بتتقاتل على انها تقعد على كرسي الحكم
وياريت محدش ياخد المثل ده اني باتكلم على نفسي والحوارات دي ... ده ضرب مثال مش اكتر ويمكن كتير منكم مسئولين زي عن مواقع وتحت ايدهم افراد بيشغلوهم وهيكونوا متفهمين الكلام اللي بقوله
تخيلي حضرتك لما تكوني مسئوله عن خمس اماكن بيشتغل فيهم اكتر من 250 واحد فيهم المتعلم وغير المتعلم والمثقف والجاهل والمتدين ووووو وكل شئ وعكسه حتى الحرامي موجود ومطلوب منك يوميا حجم عمل واصلاحات تتعمل في وقت ضيق جدا وكمان مطلوب استغلال طاقات الناس الموجوده وكمان تراقبي تصرفاتهم وتحاسبي الغلطان وكمان تطالبي بتحسين ظروفهم ولو حد عيان تساعديه حد عنده حالة وفاه تواسيه حد محتاج فلوس تتصرفي حد عمل خطأ غصب عنه تدافعي عنه قدام الاداره دا غير الخناقات والبلاوي المنتشره في الوسط ده ... غير المخدرات واللي غايب وعاوزه تشوفي حد يشتغل مكانه وووووووو وكمان خدي عند حضرتك ولا يخفى عليكم الدسائس اللي بتبقى في الشغل والاحزاب والتكتلات اللي ضد المسئول وكل شويه تتفاجئ باضراب كل ده ومطلوب من المسئول ان الشغل ما يقفش والانتاج ما يقلش علشان ييجوا اخر الشهر يلاقوا فلوس يقبضوا ويفتحوا بيوتهم
شوفتي بقى حضرتك ورشه فيها 250 واحد مليانه مشاكل وكله في رقبة المسئول الحلو والوحش يبقى بلد فيها 80 مليون تتحكم ازاي ؟
ممكن بقى حضرتك تعملي اسقاط من كل اللي قولته على بلدنا مصر المسئول عنها مطلوب منه كل الحاجات دي بس على كبير بمقياس رسم 250 الى 80 مليون
عشان كده ببقى مستغرب الناس دي متبته في الحكم ازاي ؟
[/COLOR]