العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 12-08-2010, 04:52 PM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

مااااااااااااشى ياجماعة
ادى جدول المواعيد والأسعار ماعليك الا انك تختار البلد وتدوس على استعلام هيديك المواعيد والاسعار
http://www.egyptrail.gov.eg/adocs/online/online.html

ثانيا / ده موقع الهيئة نفسه
http://www.egyptrail.gov.eg/adocs/index.html
ثالثا / وده الأهم من ده كله
ان اى شىء انت محتاجه فى السكة الحديد ممكن تسالنى لو ملقيتوش على الموقع
لانى لاحظت ملحوظة على الموقع ان مواعيد القطارات العادية اختفت مع انها كانت موجود ة
شكرا ياكبير الصعيد كلة

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 12-08-2010, 06:05 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

ونكمل مفاسد النقل فى عهد منصور
نظام الجرارات الجديد انه لو حصل عطل فى الجرار
رئيس القطار معاه كبسولات يمشى مسافة حوالى نص كيلو الى كيلو وراء القطار ويفرقعهم واحدة ورا التانية علشان يقول يااخواننا فى جرار عطلان (كلام فارغ وعبيط ) طيب مهو مفروض شايفين صورة القطار على شاشة وشايفينه لما وقف
فى ناس هتقول نظام التحكم المركزى والشاشات موجود فى المسافة من اسكندرية لبنى سويف فقط ومن اسيوط لسوهاج فقط لكن من بنى سويف لاسيوط ومن سوهاج لاسوان ومن بنها لبورسعيد ومن طنطا لدمياط مفيش النظام ده
كلام جميل لكن الواقع بيقول ان الحوادث الصعبة كلها جوه منطقة نظام التحكم المركزى
ولذلك واضح ان موضوع الكبسولات اللى بتفرقع ده جزء من السبوبة
وواضح ايضا كم الاهمال الناتج عن رقص رب البيت
كما قال الشاعر
ان كان رب البيت بالدف ضارب فشيمة اهل بيته الرقص
وأذكر مرة وقفنا فى مدخل قنا اكتر من ساعة لان هناك مفيش تحكم مركزى وبيتصلو ببعض ويكتب رقم القطار ويتصل بالكشك اللى بعده ( نظام انقرض من كل الدنيا)
لكن لحرص الموظف على ارواح الناس وهو يعمل فى ظروف صعبة (والله شفته حاطط منديل على رقبته وعلى دماغه علشان العرق والشمس والحر) كانمعطلنا ولما روحت له قال القطارات اللى خارجة من قنا كتير على القاهرة اصبر شوية بدل م تحصل مصيبة
ولو حد فيكم دخل غرفة التحكم المركزى تشوف مايسترو قاعد على بيانو
راجل ادامه لوحة تحكم بزراير وادامه شاشات وعمال يلعب او يعزف (طبعا هو مش كده لكن ده تشبيه بس) يدخل القطار ده هنا ويخرج ده من هنا ويفتح لده ويتصل بده ويمشى ده ويوقف ده
بجد مايسترو
لكن العادة الزفت اللى اتعودنا عليها وهو تبويظ وتسفيه كل ماهو جيد وكويس
ولنا الله من قبل ومن بعد
وهقول بيت شعر كلكم عارفين نصه
لقد أسمعت اذ ناديت حيا ولكن لاحياة لمن تنادى
قديم 12-08-2010, 09:26 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

يا باشا اسباب خساير السكة الحديد كتير اولا الخساير من فوق
تاني الخساير الاهمال الشديد في العاملين رغم ان فيهم كتير جدا بيشتغلوا بذمة وضمير الا ان فيه اكتر زممهم معدومه
اما بقى الخساير اللي مش خساير فهي الضريبة الاجتمااعية للدولة ( ايه الكلام الكبير اللي انا بقوله ده / على الرغم ان الدولة بتهررب كتير من التزماتها تجاه المواطنين ، وربنا يستر ومش نروح مارينا في الاخر ) نرجع تاني للخساير اللي مش خساير
1. اشتراكات طلبة واشتراكات موظفين الدولة ودول تقريبا 70% من ركاب لاسكة الحديد والاشتراك طبعا ملوش قيمة كبيرة لان الهدف منه قيمة اجتماعيه مساعده في المعيشة للموظفين وللطلبة او اولياء امور الطلبة واذكر انك كنت اتكلمت مرة عن طالبة من اسكندرية نفس الوضع والحل البديل للطلبة بيكون المدن الجامعية ودي تكلفتها اكتر من الاشتراك في حالة المسافات القريبة ساعتين تقريبا فالحل الارخص عند الدولة ان كل طالب يروح بيته كل يوم ويعيش في وسط اهله ( مراعاه للعلاقات الاسرية اللي هيا متفرقش عند حد في الحكومة )
2. التزوييييييييييغ وده كتير واكتشتف مرة من واحد في الشكة الحديد الموضوع ده والتزويغ انواع
أ . شلة بتركب مع بعض وواحد يقطع تذكرة ويفضلوا يناولوها بين بعض قدام الكمثري يعني لو تذكره ب 5 جنية وفيه 3 مع بعض كل واحد يشيل 175 قرش ويركبوا ويتوهوا السواق
ب. ناس بتركب وبلطجة مش هنفع او يقولوا اشتراك والكمثري علشان مش فاضي او علشان عوز يخلص او عارف اخرتهم ايه ومش عاوز مشاكل وخايف على نفسه ليكون فيه حد منهم بلطجي ( وطبعا عارفين ان محدش هيحميه لانه في الاول والاخر مواطن بسيط اخره غزة مطواة ويروح المستشفي علشان تذكرة ب 5 جنية )
ج. موظفين السكة الحديد ودي بقى الحق المكتسب والحق المراد به باطل بيحصل ايه فيها ( كل واحد من موظفي السكة الحديد له كارنيه يركب بيه هو واسرته مجانا بس مش فاكر في التكييف والا درجاة عادية الي بيحصل ان الموظف بيركب هوواسرته مرة مرتين تلاته عشرة لكن اللي بيحصل ان الموظف عارف كذا واحد من قرايبة او معارفه بيسافر كل يوم يديله الاشتراك بتاعه ويقله سلملي على فلان الكمثري او رئيس القطار واركب معاه ولما ابقى اعوز الطكارنيه هبقى اقلك والموضوع ده اكتشفت اه فيه كتير بيعملوه بدون مقابل وفيه بعضهم بيعمله بمقابل
ونفس النموذج ده هو اللي بيحصل في شركات النقل زي شرق الدلتا وغرب الدلتا ووسط الدلتا والوجه القبلي ده غير النقل العام او النقل الدماعي نفس اللي بيحصل والدعوى ان ده مال الحكومة واللي تعرف تسرقه من الحكومة اسرقه ما انت بتتسرق كل يوم اسرقلك حاجة تنفعك بقى
اولا ـ واضح من كلامك انه اجتهاد شخصى منك ليس عن علم او درايه
لان اسعار تذاكر السكة الحديد لايتم وضعها هباء ولكن بناء على حسابات معقدة بعض الشىء وهو علم اسمه علم محاسبة التكاليف بالاضافة الى دراسة سلوكيات الركاب والخطوط التى عليها ضغوط عالية واعتبارات اخرى
ونظام الاسعار فى السكة الحديد يتم بناء على طول الرحلة
يعنى كل م تركب اكتر تدفع اقل وذلك تشجيعا على السفر بالسكة الحديد
وعلى سبيل المثال
سعر التذكرة من القاهرة لبنها بالقطار المكيف الفرنساوى (45 كيلو متر) 9 جنيه تقريبا
وسعرها من القاهرة للاسكندرية بنفس القطار (208 كيلو متر/ 4 اضعاف المسافة تقريبا ) 19 جنيه مش 4 اضعاف السعر رغم انها 4 اضعاف المسافة
فى الميكروباس العكس (وعلى فكرة تسعيرة الميكروباس يحددها المجلس المحلى للمحافظة)(مش موضوعنا)
وبالتالى عند تحديد السعر يتم حساب المطلوب للسكة الحديد وخطط الاسعار
كما يتم تحديد السعر حسب درجات القطارات بحيث يدفع القادرون ثمن عالى يوجه لصالح غير القادرين وفى المجمل يتحقق لدى السكة الحديد ربح معقول
الكلام ده على الورق
وسنشرح الواقع لاحقا
اما الاشتراكات اللى سعادتك بتتكلم عليها فدى البيضة اللى بتبيض دهب للسكة الحديد
لانه بيبيع القطار لمدة سنة قادمةسواء ركبت او مركبتش
والطالب اشتراكه بيخلص15/ 6 ولايعمل الا من 30 / 9 ولايجوز بالاشتراك بتاعه ركوب المكيف او دفع فرق تكييف
والموظف اشتراكه السنوى منخفض لكنه عالى نسبيا ويكفى ان تعلم ان قيمة الاشتراك للموظف من القاهرة حتى طنطا بالقطارات العادية 450 جنيه تقريبا فى السنة بتاخدهم السكة الحديد اولا وقبل م يحط رجله فى اى قطار ولايجوز ارجاعه
يعنى طلع الاشتراك وساب الحكومة او اتنقل او اى حاجة او طلع معاش يبقى شكرا كانها فلوس وقعت منه
وطبعا الموظف مش بيروح الشغل كل يوم وله نسبة اجازات قانونية غير نسبة الاجازات الرسمية للدولة وبالتالى مش بيستخدم القطار بنسبة 50% يعنى اللى بيدفع 450 جنيه كأنه بيدفع 900 جنيه لانه مش بيركب بنسبة 50%
يعنى المسألة محسوبة وهما عارفين ان الموظف مش طول الوقت هيركب القطار
اما اللى بتحكيه عن حكاية التذكرة االلى بيناولوها لبعض فده تاريخ ومعلومات قديمة
لان السكة الحديد تغلبت على الحكاية دى بزيادة عدد الكمسارية ودايما هتلاحظ ان الكمسارية (مش الكمثرى زى م انت اكتبها /الكمثرى دى فاكهة لذيذة)بيمشو 2 مع بعض مش واحد وحده واذا كان واحد وحده بيعلم التذكرة بالقلم ولو لقاها متعلمة بيعرف انها تذكرة واحد تانى وهكذا
واما موضوع البلطجية فده غالبا بين الركاب وبعضها ولايجروء راكب عادى بيركب مرة كل كام سنة انه يعملها واللى بيركب كل يوم ميعملهاش لانه عارف ان فى شرطة فى القطار وهيقرفوه فى عيشته
وانا فى حكاية من حكاياتى قلت انى ركبت قطار كله حرامية ولما قلت للكمسارى قال انا عارفهم واحد واحد ولما سالته مش خايف على الايراد؟؟؟ فقال ميقدروش لانهم مش هيركبو السكة الحديد تانى وهما عارفين كده
واما حكاية ركوب موظفين السكة الحديد مجانا فده غير مؤثر على السكة الحديد لانهم غالبا بيركبو بدون تذكرة ولذلك بيدخل يقعد على اى كرسى فاضى ولو جه صاحبه بيقومه
اذن الكرسى مسافر وهو ممكن حجزه على الكومبيوتر
ثم انا شفت بعينى واحد شايل كارنيه من اللى بتقول عليه والكمسارى مسكه نفضه وقال له بالحرف انا مش هسحبه لكن لو شفته تانى هسحبه وهات تذكرة والا هسحب الكارنيه لانه لافراد اسرة الموظف فقط زوجته واولاده
الا لو استأذن رئيس القطار قبل الركوب و دى شفتها بعينى استأذنوه وقال ان القطار مش فاضى و دول كتير ومركبوش ومرة تانية حصل العكس وكنا فى طنطا
ووافق لما لقى القطار فاضى
وبعدين انت جاى على الحافز الوحيد اللى بياخدوه وزعلان منه دول غلابة ياراجل
طيب ايه اسباب خسائر السكة الحديد
اولا وثانيا وعاشرا فساد الادارة
يعنى ايه؟؟؟
رئيس الهيئة بيقبض رسميا 4 مليون جنيه سنويا (المصرى اليوم عقب حادثة قليوب بيومين)
طيب بييجو ازاى
عن طريق حضور اجتماعات وبدلات اشراف وبدلات رقابة كلها وهمية
وكذلك باقى العصابة بتاعة مجلس الادارة مهو رئيس الهيئةهيحضر اجتماع لوحده
نيجى لبناء المحطات وكبارى السيارت اللى بتبنيها الهيئة فوق السكة الحديد من اجل غلق الخط وزيادة السرعات
لو بناء المحطة بيتكلف نص مليون تطلع الميزانية ب5 مليون وهكذا
وهتروح محطة القاهرة هتلاقيها مهدودة كلها وبيبنوها من جديد مش عارف ليه وعاملين بوابات حديد عجيبة كده
والعدوى وصلت المترو وسور المترو فى المسافة بين عين شمس والمطرية هدوه وبيبنوه تانى
هيا المقاولات اللى بيجد فيها اللصوص والحرامية مجال لسرقاتهم
واخيرا بند قطع الغيار
فى دول معينة محترمة ترفض دفع رشاوى او كتابة فواتير بضعف اسعار قطع الغيار لكن فى دول تانية مستعدة تعمل اى حاجة علشان الفلوس
وقالها واحد مرة شغال فى تكييف العربات
قال العربية بنركب لها كومبريسور جديد جاي ب14 الف جنيه (صينى) بعد شهر نلاقى نفس العربية داخل الورشة علشان الكومبريسور مع العلم ان الكمسارى مش بيكتب تقرير فى التكييف الا بعد معركة مع الركاب يعنى العربية اللى راجعة بعد شهر دى بقى لها مثلا 15 يوم الكمسارى بيناكف الركاب فيها
طيب الكومبريسور ابو 14 الف ده ميجيبو حاجة احسن فقال هو تمنه لايزيد عن 5000 والالمانى النضيف او الانجليزى المحترم ب14 الف بس مفيش سبوبة فى النص (بغض النظر عن رشوة مرسيدس لان دى حالة فردية )
طبعا كل ده حمل على الهيئة وحصل فى عهد منصور بصورة بشعة
لان الوزرا اللى قبله كانو بيحاولو يصلحو من ايرادات الهيئة محدش منهم اخد 8 مليار زى صاحبنا
واذكر ان عصام شرف مرة كان مبسوط جدا وقريتها فى اهرام الجمعه بنفسى
وقال احنا محققين ارباح السنة دى 400 مليون جنيه صحيح مش باين لاننا دخلنا فى مشروعات تطوير ب1200 مليون
وقال وقتها خلال 3 سنين هنسدد اللى علينا كله ونكسب بالاضافة الى مشروعات تطوير جديدة وطبعا بعدها باقل من كام شهر مشى لانه رفض اعطاء رخص لعبارات الموت بتاعة ممدوح اسماعيل انها تمشى بل ووصى عليها كل موانىء مصر انها متمشيش وطبعا مشى وجه المحروس منصور لاحرسه ولانصره الله وادا له الترخيص ومشيت العبارات وماتت الناس

اما حكاية الدور الاجتماعى فده كلام مش مظبوط
لان كل مؤسسات الدولة ليس لها اى دور اجتماعى وللاسف فى مصر الفقير يتم عقابه لانه فقير وكانه السبب فى فقره

التعديل الأخير تم بواسطة خالدخليفة ; 12-08-2010 الساعة 09:33 PM
قديم 12-08-2010, 10:35 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة

دور منصور
منصور هو طفل الحكومة المدلل وشريك جمال مبارك (كما سمعت فىى بعض مشروعاته / اعتقد منها باسكن روبينز و دى مجموعة مقاهى معروفة ولها فرع فى سيتى ستار)
(توكيل مقهى(كوفى شوب) ؟؟؟ والله دى حاجة عجيبة
انا بفكر اروح للمعلم حمدون صاحب قهوة حمدون اللى جنبنا واخد منه توكيل واعمل فرع فى عباس العقاد)
وعلى رأى المتنبى
وكم ذا بمصر من المضحكات و لكنه ضحك كالبكا
وساعتها كان زعلان ان دولة زى مصر بحجمها ده كله يحكمها عبد اسود مملوك ومقشف ورجله مشققة من كتر القشف اللى فيها واسمه كافور كمان يعنى حتى اسمه كان غايظ المتنبى
نرجع لمنصور
طبعا لما عصام شرف رفض اعطاء تراخيص لعبارات السلام
ممدوح اسماعيل(امين الحزب الوطنى بدائرة مصر الجديدة /دائرة الريس) هدده وقال انا رايح اجتماع مهم الليلة مع ناس مهمين و لم نفسك احسن ولم يهتم عصام شرف
وحصل تغيير وزارى
مين اللى مشى فيه ؟؟؟
عصام شرف وحده
(جريدة الدستور)
و جه منصور
خريج كلية الزراعة ومش فاهم ولاحاجة فى النقل مواهبه الوحيدة انه رجل اعمال ناجح ومقرب جدا من اهل الحكم فى البلد ويقولو يمين يبقى يمين وشمال يبقى شمال على راى عبد الفتاح القصرى
بعد تولى سيادته بحوالى شهر حصلت حادثة العبارة
طيب مين اداها الترخيص تمشى وهيا اصلا نازل نشرات لجميع الموانى بانه عبارات شركة السلام ممنوع اعطائها تراخيص سير الا بأذن شخصى من الوزير
وتقرا ملابسات الحادث تستعجب
اى سفينة عبيطة الغاطس بتاعها لما ينزل تحت الميه بمسافة حوالى متر ونص عن المعتاد فيه جهاز بيبعت استغاثة للقمر الصناعى والقمر الصناعى بيبلغ محطة الاستغاثة بالشرق الاوسط
ومقرها فيييييييييييييين

الماظة عندنا فى القاهرة
فى اقل من 5 دقايق من هبوط الغاطس بتكون الجهة المنوط بيها تنفيذ الانقاذ اخدت خبر وبدات عمليات الانقاذ
لكن لاحس ولاخبرمن 12 بالليل لحد الساعة 7 صباحا
ايه ده؟؟؟؟؟ يعنى الموضوع مقصود ؟؟؟؟؟؟؟؟
وبسلامتى جاى من صلاة الجمعة الساعة 2ظهرا وافتح قناة الجزيرة الاقى الحادثة والجزيرة بتتصل بوزير النقل تسأله عن الاخبار وملابسات الحادث
فرد ردا ما تــــــعا موجعا قامعا جامعا مانعا ممتعا الى آخره
وقال الشاويش منصور / انا معرفش حاجة ولسه هركب الطيارة و رايح موقع الحادث
وانا سمعت الكلمتين دول وقلت الراجل ده يااما حمار ومش فاهم حاجة وبيستعبط يااما عارف كل حاجة وبيستعبط برضه ومعنى كده ان فى كارثة حصلت وكله مخبيها
واتضح ويااسفاه انه مش حمار وعار ف كل حاجة
وبعدها باسبوعين قطارين دخلو فى بعض فى ابو حمص
مستحيل طبعا
اى واحد عارف نظام السكة الحديد يعرف انه مستحيل لان الاشارات كلها بتقفل بعد مروراول عجلة من جرار القطار جنبيها ولمسافة اعتقد 5كيلو تقريبا حوالى 5 اشارات كلها حمراء يبقى ازاى ده عدى كل دول ودخل جرى فى اللى ادامه لازم فى سر
طبعا بعد الموضوع ده روحت البيت كتبت وصيتى
وبالبحث اتضح ان الباشا خريج كلية الزراعة وجاى لاهداف معينة
وهى كالأتى (كما تبين من استقراء الجرائد والاحداث)
اولا انقاذ ممدوح اسماعيل من ورطته الماليه باعادة السماح لعباراته بالمسير بغض النظر عن غير الادميين اللى هيركبوها( للاسف لم اجد تعبير افضل من ده لاسلوب معاملة الحكومة معانا )
(بالمناسبة فى وزير اسمه زهير جرانة (وزير السياحة ) يوم ان تولى كرسى الوزارة كان مدينا ب300 مليون جنيه واليوم هو اصبح على عتبة لقب ملياردير (قناة دريم / اعتقد برنامج خط احمر)
وعلشان حسن الظن بس هو غالبا سدد كل ده من مرتبه كوزير احسن حد يفهمنى صح
ثانيا /تجديد اسطول النقل البحرى بناء على اى مصيبة تحصل وبالتالى كله مش ببلاش وانما بمزيد من السبوبة
ثالثا / بيع السكة الحديد والمترو ولما الناس اعترضت بقى يبيعهم بالحتة
امن المحطات لشركة كذا
قطارات معينة لشركة كذا
نظافة المحطات لشركة كذا
صيانة القطارات او وحدات المترو لشركة كذا
وهكذا
وهو الوحيد اللى اجمع على انهاء خدمته جميع اعضاء المجلس الغير موقر ومع ذلك استمر ولاحياء متناهى (على راى واحد صعيدى قريبنا) يقصد ولاحياة لمن تنادى
ايه الجبروت ده ؟؟
وارواح الناس التى ليس لها قيمة عند حاكمى هذا البلد ؟؟
حتى جاءت حادثة العياط وحاولو يلمعوه ويقولو ان ملوش دعوة ياولداه وان السواقين هما اللى حيوانات مبيفهموش لانهم مش عارفين يسوقو الجرارت القديمة (الحديثة) اللى جايبهالنا الباشا
لكن مفيش فايدة الضغط الجماهيرى كان اكبر بل وضغطو على رئيس الوزرا انه يمشيه فاضطر اسفا ان يعلن ان هناك 6 وزرارات لايستطيع تعيين وزرائهم ولايمشيهم ومنهم النقل
وزكريا عزمى قال للريس مامعناه انه مش هينفع يقعد تانى لازم يمشى
وقد كان
مشى
لكن بعد تلميع اعلامى كبير له وعلى اساس انه من شهداء الهيئة والكلام العبيط ده
للاسف مشى على جثث الركاب
ولنا الله من قبل ومن بعد
والله قريت حادثة العياط ولم انم طول الليل لانى اعلم ان هناك مصيبة لايعلمها الا الله والخونة المسئولين
مستحيل قطار حديد ووزن جراره حوالى 40 طن تقلبه جاموسة ده انا بعينى شفته دخل فى تريللا محملة زلط طيرها ادامه لمسافة حوالى 500 مترويادوب جراره اتقلب

التعديل الأخير تم بواسطة خالدخليفة ; 12-08-2010 الساعة 11:04 PM
قديم 12-08-2010, 10:52 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة

أيه د انا اخدتكو فى دوامات سياسات وزارة النقل كده ليه
نرجع لمغامرات رحالة
وفى يوم جاى من المحلة لطنطا ونزلت الموقف فى مكان بره طنطا اسمه المرشحة وكنت لابس بدلة قيمة وماسك شنطة محترمة ومفاتيح العربية فى ايدى وريحة العطور طالعة من كل حتة حاجة اخر انتكة
وركبت ميكروباس من هناك للمحطة
كام الاجرة ياعم
30 قرش
واديته 50 قرش وادانى 15 قرش وقال يبقى لك شلن
فقلت مش مهم ياعم فداك 100 شلن
ولقيت واحد كان قاعد ادامى ضخم الجثة عريض المنكعين صحيح الابعاع مشرئب الفلنكات شلولخ (على رأى عادل امام )واتعدل عليا وراح مناولنى بالبوكس ف وشى
وقبل م اخد خوانة راح مناولنى التانى وراح خبطنى بحاجة فى دماغى (كل ده جوه الميكروباس)
وقعد يهرتل ويقول /ياحرامية ياللى نهبتو البلد فداه 100 شلن ؟؟؟؟طبعا م انتو بتاكلو فى قتاية محلولة خليتو اللى زينا جعان شحات مش لاقى ياكل
وانا العرق الصعيدى نفر (نط وانفجر يعنى ) مش نفر من انفار اللى بينقو الدودة فى الغيط
وروحت قايم عليه بعد استيعابى للموقف وضربته بالقلم ولسه همسكه
فوجئت بالناس اتلمو عليا ومسكونى وكتفونى انا وهو طردوه وزقوه بره العربية وهيا ماشية (الغريبة ان السواق موقفش رغم المعركة دى كلها)
وقالو/ انت راجل محترم هتعمل عقلك بعقل ده واحنا طردناه وزقيناه بره واتقلب فى الشارع
واخد جزاؤه واحنا بنعتذر بالنيابة عن اهل طنطا لان شكلك مش من هنا
واحنا اسفين يااستاذ
لكن بينى وبينكو انا استعجبت
انا علاقتى ايه بالكلمتين اللى قالهم م انا راكب الميكروباس معاه ولو انا حرامى كنت هركب معاه ليه مش اركب تاكسى على الاقل احسن لى
وطول الوقت لحد م رجعت القاهرة وانا مش فاهم ايه علاقتى بالكلمتين دول والعلقة اللى فضل وشى بسببها وارم ييجى اسبوع ههههههههههههههههههه

التعديل الأخير تم بواسطة خالدخليفة ; 12-08-2010 الساعة 11:08 PM