العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 23-02-2011, 06:21 AM
eslash eslash غير متواجد حالياً

eslash is on a distinguished road
عاجل ياريت المهندسين الخبرة أوى فى الهيونداى (نيو اكسنت) انا خلاص اتجننت بسبب العربية

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

بعد التحية ارجو الافادة من المهندسين الخبرة لاني خلاص تعبت

فى بداية الموضوع بختصار الجنط خبط فى رصيف وعوج الانترا والمقص وحاجات كدا الى اتصلح اتصلح والى جه جديد جه وخلاصنا دا غير ان الماتور جاب جوان ووش سلندر

المهم حالياً بشتكي ان العربية مفهاااش عزمهاا الطبيعي يعنى انا كنت بجيب بالعربية دي 200 واكنت بتجمع فى ثوانى وكلو تقريباً عارف تجميع النيو اكسنت ازاى!!!

حالياً تجميع العربية قل جداً جداً ومش قادر اعرف السبب وحطتها على كمبيوتر الراجل قالى عيب سنسور الكرانك وطبعاً مقتنعتش ببصلة

ممكن يكون العيب من اية بقا على شان انا تعبت من العربية وكل يوم بصرف مصاريف جامدة ع الفاضى والمشكلة محدش فاهم حاجة ومحدش بيحدد العيب ومعظم المشاكل انا الى بتكشفها فين اصلاً

او حد يوصفلى مركز خدمة مثلاً يكون حد بيفهم او اشتغل فى التوكيل قبل كدا او عندو جهاز كمبيوتر بيحدد المشاكل بظبط !!! اى حد عندة اى معلومة برجاء المساعدة على شان مش عارف اركز ولا فى شغلى ولة فى حياتى بسبب العربية الى مطلعه عينى دي !!

مع العلم ان بعد ال 100 تقريباً بيبقى صعوبة جداً فى التجميع دا ممكن تكون كهرباء زيادة ؟؟

طيب انا لو عايز اختبر قوة الماتور وانى اعرف العيب اصلاً من الماتور ازاى؟
مع العلم انى لسا مغير مبيينه كهرباء كان فيه مشكلة وطقم بوجيهاات والعربية مش
متلتة

الشكمان مش ماشي منتظم زي الاول فى الهواء الى خارج منة بس مش معني كدا انه مش منتظم اوى (بسيط)
ومع ذبذبة باماتور!!

عداد الكيلو متر 75 الف

التعديل الأخير تم بواسطة eslash ; 23-02-2011 الساعة 07:12 AM
قديم 23-02-2011, 06:56 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ياريت المهندسين الخبرة أوى فى الهيونداى (نيو اكسنت) انا خلاص اتجننت بسبب العربية

اولاً الف سلامة عليك يا باشا من الجنان وان شاء الله تبقى بسيطة بس انت شكلك بتتعامل مع العربيه بعنف شوية فمشاكل العربيه بتكتر معاك مع الوقت
كنت بس عايز تعرفنا اكتر عن حالة العربيه عاملة كام كيلو لحد دلوقتى وحالة الموتور ايه دلوقتى بعد تغيير وش السلندر مانيوال ولا اتوماتيك اخر صيانة او اصلاح فى العربيه كان من امتى وعملت فيها ايه

كنصحية عامة مبدئيه بص على الحاجات التقليدية اللى ممكن تتسبب فى مشاكل السحب زى
منظومة الاحتراق ( البوجيهات والسلك على الاخص)
مجموعة تغذية الوقود ( طلمبة بنزين فلاتر والانجكشن)
ومجموعة الدبرياج اذا كانت مانيوال

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 23-02-2011, 07:03 AM

افتراضي رد: ياريت المهندسين الخبرة أوى فى الهيونداى (نيو اكسنت) انا خلاص اتجننت بسبب العربية

شكراً للمتابعة والله انا مش بتعامل معاها بعنق ولة حاجة انا ممكن اشد شوية وانا مسافر انا كنت عايز اوصلك ان العربية بتسحب لو حبيت اجري

المهم العربية مانيول ومكنتش بشتكي من اى حاجة خالص العربية موديل 2007 هيونداى نيو اكسنت

وانا بلفعل غيرت طقم بوجيهات وغيرت مبينة من الكهرباء لانها شغالة على 4 مبينات الى دخل فيهم سلك

واخر صيانة ليها كان اسطونة وديسك من شهرين وكانو من التوكيل ومكنش فى اى مشاكل

انا بكرة رايح اختبر ضغط الماتور فى السلندر

وللعلم برضة انا مغير الجوان دا جنجريد دا بعت لما جبت الاصلى الراجل قالى مش عايز دا انا عايز الجنجريد !!! دا له تاثير مثلاً ؟
قديم 23-02-2011, 07:45 AM

هوا فعلاً ممكن يكون حساس الكرانك المشكلة crank shaft position sensor
؟؟
قديم 23-02-2011, 07:50 PM

!!!!!!!eaaaah ?

الكلمات الدليلية
هيونداى نيو اكسنت ومعناتى